کد خبر: ۳۵۳
۱۴۰۱/۰۶/۰۲ ۱۹:۵۳:۵۳

بشنوید| صدایی ترسناک شبیه به ناله از یک سیاه چاله که ناسا آن را ضبط کرده است

ناسا صدایی عجیب و ترسناک شبیه به ناله از یک سیاه چاله در دوردست‌ها ثبت کرده است. در ادامه شنونده این صدای حیرت‌آور از اعماق کیهان باشید.
تعداد بازدید : 7

هرچند این تصور رایج وجود دارد که در فضا به طرز ترسناکی هیچ صدایی به گوش نمی‌رسد اما ناسا به تازگی صدای سیاه چاله‌ای در کیهان را به اشتراک گذاشته است. حساب رسمی توییتر NASA Exoplanets به تازگی ویدیویی را منتشر کرده است که نشان می‌دهد یک سیاه چاله با فاصله 200 میلیون سال نوری در گوش انسان چه صدایی می‌تواند داشته باشد.

ناسا در توییت خود همچنین درباره این باور اشتباه که هیچ صدایی در کیهان پیدا نمی‌شود به طور خلاصه شفاف‌سازی کرده و چنین نوشته است:

این باور غلط که هیچ صدایی در فضا وجود ندارد از این موضوع نشات گرفته که بخش عمده فضا خلاء است و نمی‌گذارد امواج صوتی حرکت کنند. یک خوشه کهکشانی به قدری گاز دارد که ما به صدایی واقعی دست پیدا کرده‌ایم.

ناسا صدای به دست آمده از سیاه چاله مذکور را تقویت و با سایر داده‌ها ترکیب کرده و نتیجه صدایی ترسناک شبیه به ناله شده است که در ادامه می‌توانید به آن گوش کنید. بد نیست اشاره کنیم حساب NASA Exoplanets را تیمی از دانشمندان می‌گردانند که روی تحقیق درباره سیاره‌های فراتر از منظومه شمسی تمرکز دارند.

 

خوشه کهکشانی دوردستی که این صدای عجیب و غریب از آن به دست آمده، «پرسئوس» (Perseus) نام دارد و در واقع صدای آن اولین بار در ماه اردیبهشت گذشته به مناسبت هفته سیاه چاله ناسا منتشر شده بود. داده‌های مربوطه را رصدخانه پرتوی ایکس چاندرای ناسا کشف کرده است. ناسا در آن زمان درباره نحوه دستیابی به این صدای خوفناک این‌طور توضیح داده بود:

با توجه به اکتشافات منجمان، موج‌های فشاری فرستاده‌شده توسط این سیاه چاله موج‌هایی را در گاز داغ این خوشه به وجود آورده‌اند که می‌توانند تبدیل به نوت شوند؛ نوتی حدود 57 اکتاو زیر C میانه که انسان توانایی شنیدنش را ندارد.

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی