کد خبر: ۲۹۴۷
۱۴۰۱/۰۸/۰۱ ۱۴:۳۰:۰۰

درخواست ایلان ماسک برای محدودسازی خطرناک‌ترین قاتلین آینده

با پیشرفت هر چه بیشتر علم رباتیک و هوش مصنوعی نگرانی‌های دیرین بشر درباره خطرات از کنترل خارج شدن این ساخته‌های تکنولوژیک بیشتر می‌شود.

به تصویر کشیدن مداوم ربات‌های قاتل در فیلم‌های هالیوودی، ممکن است نگران‌کننده باشد. جدیدترین فیلم از این ژانر، دالی در اپل تی‌وی است. این فیلم براساس داستان کوتاهی از الیزابت بیر در سال ۲۰۱۱ ساخته شده که داستان آن درباره یک میلیاردر است که توسط یک ربات جنسی کشته شده و پس از آن این ربات، از یک وکیل می‌خواهد تا از اقدامات جنایتکارانه او دفاع کند.

دالی آخرین فیلم از ده‌ها فیلمی است که در آنها ربات‌های قاتل به تصویر کشیده می‌شوند؛ از جمله این فیلم‌ها می‌توان به فیلم Hal در کوبریک ۲۰۰۱، یک ادیسه فضایی و ربات T۸۰۰ آرنولد شوارتزنگر در سری ترمیناتور اشاره کرد.

ربات های قاتل
برای اولین بار در فیلم کلاسیک متروپلیس، که اولین فیلم بلند علمی تخیلی و اثر فریتز لانگ در سال ۱۹۲۷ بود که تضاد بین انسان‌ها و ربات‌ها، در کانون توجه قرار گرفت ولی تقریبا تمام این فیلم‌ها، این موضوع را اشتباه می‌گیرند.

ربات‌های قاتل، ربات‌های انسان‌نما با نیت‌های شیطانی نیستند و این موضوع ممکن است یک خط داستانی دراماتیک به فیلم داده و فروش در گیشه را افزایش دهد ولی در واقع با چنین تکنولوژی‌هایی اگر نگوئیم چند قرن، اما چندین دهه فاصله داریم. بنابراین، برخلاف ترس و وحشت‌های فعلی، ربات‌ها ممکن است هرگز دستخوش احساسات نشوند. در حقیقت ما باید نگران تکنولوژی‌های خیلی ساده‌تری باشیم.

جنگی که متحول شد

فیلم‌هایی مثل Angel has Fallen (۲۰۱۹)و Eye in the Sky (۲۰۱۵) که در آن ربات‌های ساده‌تر و مجهزتری مورد استفاده قرار می‌گیرند، شاید تصویر دقیق‌تری از آینده ربات‌های قاتل را روایت کنند. در اخبار شبانه تلویزیون، ما شاهد این هستیم که چطور جنگ مدرن توسط پهپادهای خودکار، تانک‌ها، کشتی‌ها و زیردریایی‌ها متحول شده‌اند. تصمیمات برای شناسایی، ردیابی و نابودی اهداف به الگوریتم‌های این ربات‌ها سپرده شده و این روند رو به افزایش است.

چنین سلاح‌هایی به‌منزله عبور از خط قرمز اخلاقی و ورود به دنیای ترسناک و وحشتناکی هستند که در آن ماشین‌هایی غیرمسئول تصمیم می‌گیرند که چه کسانی زندگی کنند و چه کسانی بمیرند. با این وجود تولیدکنندگان این ربات‌ها در حال عقب‌نشینی از این آینده ترسناک هستند.

تعهد به عدم استفاده از سلاح

چند هفته پیش بود که شش کمپانی پیشرو در زمینه رباتیک متعهد شدند که هرگز از پلتفرم‌های رباتشان در راستای مسلح کردن دنیا استفاده نخواهند کرد. یکی از این کمپانی‌ها، بوستون دینامیکس که ربات انسان‌نمای اطلس و همچنین ربات سگ Spot را ساخته که ربات اطلس به طرز حیرت‌آوری می‌تواند پشتک بزند و ربات سگ دقیقا شبیه سگ مجموعه تلویزیونی Black Mirror است.

اینها اولین کمپانی‌های رباتیک نیستند که در مورد نگرانی‌هایشان راجع به آینده صحبت کرده‌اند. پنج سال پیش، یک نامه سرگشاده که به امضای ایلان ماسک و بیش از ۱۰۰ بنیانگذار دیگر شرکت‌های هوش مصنوعی و رباتیک رسیده بود، تدارک دیده شد و در آن از سازمان ملل خواسته شد تا در برابر استفاده از ربات‌های قاتل مقرراتی را وضع کند.

با این حال، مثلا قبلا دیده‌ایم که اشخاص ثالث، تفنگ‌هایی را برروی ربات‌های سگ Spot کمپانی بوستون دینامیکس نصب کرده‌اند و چنین ربات‌هایی نشان داده‌اند که در عمل می‌توانند کشنده باشند.

اقدامات جمعی برای محافظت از آینده ما

تنها شیوه برای محافظت از دنیا در مقابل این آینده وحشتناک این است که ملت‌ها به‌صورت جمعی اقداماتی انجام دهند؛ اقداماتی مشابه با آنچه مقابل سلاح‌های شیمیایی، بیولوژیک و حتی سلاح‌های هسته‌ای انجام دادند. این مقررات بی‌نقص و ایده‌آل نخواهند بود؛ دقیقا همان‌طور که قوانین در مورد سلاح‌های شیمیایی کامل نیستند ولی همین امر از فروش علنی این دسته سلاح‌ها و تکثیر آنها توسط شرکت‌های تسلیحاتی جلوگیری خواهد کرد.

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی