کد خبر: ۴۶۹۵
۱۴۰۱/۰۸/۲۳ ۱۷:۳۰:۱۲

سم‌زدایی مغز با چای سبز!

نتایج یک مطالعه جدید در زمینه آلزایمر منجر به شناسایی دو ترکیب جدید شده است که تجمع پلاک های مضر را در مغز کاهش می دهد. این ترکیبات به طور گسترده ای در چای سبز وجود دارد

تیمی از پژوهشگران دانشگاه تافتز کشف کردند که دو ماده  موسوم به کاتچین و رسوراترول که در چای سبز وجود دارد از رشد پلاک‌ های چسبنده بتا آمیلوئید در مغز جلوگیری می‌ کنند. وقتی این پروتئین در مغز جمع می ‌شود، عملکرد سلول‌ های عصبی را مختل کرده و منجر به علائم آشکار آلزایمر مانند از دست دادن حافظه و سردرگمی می ‌شود.

پیش از این، کشف شده بود که ویروس معمولی تبخال ممکن است در ایجاد این پلاک‌ ها در مغز نقش داشته باشد. این مطالعه جدید با استفاده از یک مدل سه بعدی از سلول های زنده مغز انسان، ۲۱ ترکیب مختلف را آزمایش کرد که پتانسیل کاهش پیشرفت آلزایمر را داشتند. برخی از این ترکیبات با فعالیت به عنوان یک عامل ضد ویروسی در برابر آلزایمر که توسط ویروس تبخال ایجاد می شود، آلزایمر را متوقف کنند.

green-tea-4

دانا کایرنز، یکی از پژوهشگران این تیم مطالعاتی، در رابطه با یافته های فوق می ‌گوید: کشف چنین ترکیبی که بتواند پلاک ‌ها را بدون توجه به مؤلفه‌ ایجاد کننده آن ها کاهش دهد، ایده‌آل خواهد بود، زیرا این امر نشان می‌دهد که صرف ‌نظر از علت آلزایمر، بیماران می توانند شاهد نوعی بهبود باشند.

به گفته کایرنز، محققان طی غربالگری اولیه، پنج ترکیب را پیدا کردند که پیشگیری واقعاً قوی از این پلاک‌ ها داشتند. همراه با ترکیبات چای سبز و رسوراترول، سه ترکیب دیگر شامل کورکومین از زردچوبه، داروی دیابت متفورمین و ترکیبی به نام سیتیکولین بودند. نکته مهم این است که همه این ترکیبات از تشکیل پلاک ها جلوگیری و عوارض جانبی ضد ویروسی ایجاد نکردند.

 این محقق در ادامه توضیحاتش می افزاید: ما امیدوار بودیم ترکیباتی را پیدا کنیم که بی ضرر باشند و تا حدودی کارایی داشته باشند. در پایان مطالعه، هر ترکیبات چای سبز و رسوراترول این استاندارد را برآورده کردند.

نویسندگان مطالعه می گویند کاتچین های چای سبز مولکول هایی در برگ های چای هستند که دارای خواص آنتی اکسیدانی بوده و خوشبختانه رسوراترول به طور طبیعی در میوه های خاصی مانند انگور، زغال اخته، و کرن بری، بادام زمینی، پسته و کاکائو فراوان است.

فواید-چای-سبز

کایرنز هشدار می‌ دهد: مشاهده این تأثیر در آزمایشگاه لزوماً به معنای چیزی نیست که ممکن است در یک بیمار مشاهده کنید.به گزارش سیناپرس، شرح کامل این  یافته ها در آخرین شماره مجله تخصصی Free Radical Biology and Medicine منتشر شده است.

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی