کد خبر: ۴۵۴۱
۱۴۰۱/۰۸/۲۱ ۱۴:۰۰:۰۰

جنسینگ هندی یا آشواگاندا چیست و مصرف آن چه فوایدی دارد؟

جنسینگ هندی یا آشواگاندا گیاهی از بومی شبه قاره هند است که با نام گیلاس زمستانی نیز شناخته می شود. این گیاه یک درختچه نسبتاً کوچک با گلهای سبز کم رنگ ، برگ های ساده و انواع توت های قرمز و ریشه ای غده ای است. همچنین دارای بوی متمایزی است که شبیه اسب توصیف شده است و اسم آن در زبان سانسکریت نیز به معنای بوی اسب است. به عنوان یکی از ویژگی های اصلی گفته می شود که قدرت اسب نر را به فرد می بخشد.

جنسینگ هندی یا آشواگاندا همیشه در آیورودا و سایر شیوه های طب سنتی مورد احترام بوده است. مطالعات علمی نیز آنچه را که طب سنتی  در مورد بسیاری از خواص دارویی این گیاه بیان کرده است ، ثابت کرده است.

بیشتر مزایای جنسینگ هندی ناشی از ترکیبات شیمیایی موجود در ریشه و برگ های گیاه است. از برگ ها بیشتر در چای استفاده می شود. ریشه را می توان به طرق مختلف استفاده کرد اما این روزها بیشتر خشک ، پودر شده و به عنوان مکمل مصرف می شود

جنسینگ هندی

فواید و مزایای جنسینگ هندی یا آشواگاندا

کمک به رفع اضطراب

آشواگاندا به عنوان یک آداپتوژن طبقه بندی می شود به این معنی که به بدن کمک می کند تا با استرس سازگار شود. این گیاه می تواند عملکرد مغز را تقویت کرده و با علائم اضطراب و افسردگی مبارزه کند. چندین مطالعه کنترل شده بر روی انسان نشان داده است که این گیاه می تواند علائم را در افراد مبتلا به استرس و اختلالات اضطرابی کاهش دهد. در یک مطالعه ۶۰ روزه با افراد مبتلا به استرس مزمن ، افراد گروهی که جنسینگ هندی مصرف کردند ، ۶۹٪ کاهش اضطراب و بی خوابی را در مقایسه با ۱۱٪ در گروه دارونما گزارش کردند.

برطرف کردن التهاب

التهاب واکنش طبیعی بدن به شرایطی مانند عفونت ، سموم و ضربه است. در شرایط عادی ، بدن یک واکنش ضد التهابی برای بازگرداندن تعادل ایجاد می کند. در موارد درد مزمن ، بدن قادر به تنظیم پاسخ التهابی نیست که نتیجه آن عدم تعادل مزمن و درد مزمن است.

بسیاری از گیاهان آیورودا وجود دارند که التهاب مستمر و مداوم را برطرف می کنند جنسینگ هندی یکی از این گیاهان است که ثابت شده است در کاهش التهاب موثر است. چای آشواگاندا تهیه شده از برگ های این گیاه در تسکین التهاب مفید است.

پیشگیری و بهبود آکنه

ریشه آشواگاندا دارای خواص ضد باکتریایی و ضد میکروبی است که از پوست در برابر عفونت یا آکنه محافظت می کند. همچنین باعث افزایش کلاژن در پوست شده و از پیری آن جلوگیری می کند. اگر از آکنه رنج می برید  باید درمان های طبیعی صورت را با پودر آشواگاندا امتحان کنید این گیاه آکنه و جوش های سر سیاه را درمان می کند ، جای زخم را کاهش می دهد ، رنگ پوست را بهبود می بخشد و التهاب را ترمیم می کند.

کمک به سلامت قلب

جنسینگ هندی یا آشواگاندا دارای مزایای مختلفی برای قلب است ، از جمله درمان کلسترول بالا ، فشار خون بالا ، درد قفسه سینه و سایر بیماری های قلبی دیگر. گنجاندن پودر آشواگاندا در رژیم غذایی به حفظ سلامت قلب کمک می کند.

مبارزه با عفونت ها و تقویت ایمنی

آیا می دانستید که آشواگاندا یکی از ۱۵ عنصر معروف لاکشادی تایلم است که برای مبارزه با عفونت ها ، بهبود تب و تقویت ایمنی استفاده می شود؟ Lakshadi Thailam به عنوان روغن ماساژ بدن نوزادان به دلیل مزایای بی شماری که برای پوست و سلامتی دارد استفاده می شود. جنسینگ هندی پوست ملتهب یا حساس را تسکین داده و آرام می کند. بنابراین ، برای پوست های حساس نوزادان ایده آل است. حتی می توانید از صابون طبیعی آشواگاندا برای کودک خود استفاده کنید.

پیشگیری از سرطان

برخی مطالعات نشان داده اند که ویتاففرین یکی از ترکیبات موجود در آشواگاندا به القاء آپوپتوز که مرگ برنامه ریزی شده سلول های سرطانی است ، کمک می کند. همچنین به طرق مختلف از رشد سلول های سرطانی جدید جلوگیری می کند. اعتقاد بر این است که ویتافرین باعث شکل گیری گونه های فعال اکسیژن (ROS) در داخل سلول های سرطانی می شود و در نتیجه عملکرد آنها را مختل می کند.

مطالعات همچنین نشان می دهد که ممکن است به درمان انواع مختلف سرطان از جمله سرطان سینه ، ریه ، روده بزرگ ، مغز و تخمدان کمک کند. در یکی از این مطالعات ، موش های مبتلا به تومورهای تخمدان تحت درمان با ویتفرین به تنهایی یا همراه با داروی ضد سرطان کاهش قابل توجهی در رشد تومور نشان دادند. همچنین اعتقاد بر این است که این درمان از گسترش سرطان به سایر اندام ها جلوگیری می کند.

جنسینگ هندی  1

درمان آلزایمر

محققان دریافتند که آشواگاندا تولید پلاک های بتا آمیلوئید را مهار می کند. این پلاک ها که برای سلول های مغزی کشنده تلقی می شوند در مغز افراد مبتلا به بیماری های عصبی تخریب کننده مانند آلزایمر رشد می کنند.

در مرکز ملی تحقیقات مغز (NBRC) ، دانشمندان آزمایش هایی را روی موش های مبتلا به آلزایمر انجام دادند. پس از چند روز درمان ، عملکرد شناختی موش ها به طور قابل توجهی بهبود یافت. در پایان یک ماه ، عملکرد مغز آنها به حالت عادی بازگشت و پلاک های آمیلوئیدی موجود در مغز موش ها کاهش یافت. مطالعات نشان می دهد که آشواگاندا به جای تغییر شیمیایی مستقیم ، پروتئینی را در کبد افزایش می دهد که آمیلوئید را از مغز پاک می کند.

کمک به بارداری سالم

آشواگاندا یکی از مواد اصلی در روغن معروف Ayurvedic Bala  است. این درمان کلاسیک آیورودا برای مادران جدید برای تسکین درد ، خستگی و افزایش انرژی و ایمنی در نظر گرفته شده است که ماهیچه ها را تقویت می کند و خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش می دهد و به جلوگیری از علائم کشش پوست در دوران بارداری کمک می کند.

درمان بی خوابی

جنسینگ هندی دارای خواص خواب آور است که ممکن است برای کسانی که از بی خوابی رنج می برند مفید باشد. فقط کافی است قبل از خواب پودر آشواگاندا را با شیر گرم مخلوط کنید تا به آرامش و خواب بهتر کمک کنید.

درمان آسم

آسم یک اختلال تنفسی است که ممکن است باعث تنگی نفس ، سرفه ، خس خس سینه و احتقان قفسه سینه شود. اگر از آسم رنج می برید جنسینگ هندی می تواند یک درمان طبیعی برای بیماری شما باشد. عوامل زیادی ممکن است باعث آسم شوند مانند گرد و غبار ، گرده گیاهان ، استرس ، اضطراب ، آلودگی و غیره. متون مختلف آیورودا به درمان های مختلف آسم در کودکان و بزرگسالان اشاره کرده اند. ریشه های آشواگاندا وقتی به طور منظم مصرف می شوند ، استرس را کاهش می دهند که به نوبه خود به رفع بیماری های تنفسی مانند آسم کمک می کند.

درمان زخم ها

مطالعات مختلف نشان می دهد که آشواگاندا می تواند یک درمان طبیعی برای زخم ها باشد. زخم معده  یکی از زخم هایی است که می تواند در اثر آسیب به دیواره معده ایجاد شود. استرس-اعم از روحی و جسمی- نیز می تواند خطر ابتلا به زخم معده را افزایش دهد. این گیاه نه تنها می تواند خطر زخم معده را درمان کند بلکه می تواند آن را کاهش دهد. مطالعات همچنین نشان می دهد که آشواگاندا به خودی خود یا در ترکیب با گیاهان دیگر می تواند سطح اسید معده را کاهش دهد و در نتیجه از تشکیل زخم های دردناک جلوگیری کند.

افزایش استقامت

در زندگی مدرن و سریع این روزها طبیعی است که احساس خستگی و کسالت کنیم. سبک زندگی ناسالم و رژیم غذایی می تواند استقامت شما را کاهش داده و باعث احساس خستگی شود. اگر در کنار آمدن با کارهای روزانه خود با مشکل روبرو هستید یا احساس می کنید استقامت ندارید ، می توانید از جینسینگ هندی استفاده کنید. این گیاه به بدن برای ذخیره و حفظ انرژی حیاتی در طول روز و بهبود خواب سالم و آرام در شب کمک می کند. همچنین توانایی کلی شما برای ورزش و کار را افزایش می دهد.

درمان بیماری پیسی

بیماری پیسی بیماری است که باعث از بین رفتن رنگ پوست به شکل لکه های بزرگ و کوچک می شود. این بیماری زمانی اتفاق می افتد که سلول های تولید کننده رنگدانه یا می میرند یا عملکرد خود را متوقف می کنند. درمان دارویی می تواند به کاهش این علائم کمک کند ، اما این بیماری به طور کامل قابل درمان نیست. آشواگاندا هنگامی که به طور منظم مصرف می شود، می تواند این وضعیت را تا حد زیادی کاهش دهد.

مبارزه با دیابت

مبارزه با دیابت سخت است زیرا شما باید شیوه زندگی خود را تغییر دهید و رژیم جدیدی از داروها را در برنامه روزمره خود قرار دهید. حادترین بخش آن عوارض جانبی تمام قرص هایی است که مصرف می کنید. اما  داروهای آیورودا بدون هیچ گونه عارضه جانبی باعث درمان می شوند. آنها به طور کامل بیماری را درمان می کنند و بدن و ذهن سالم تری به شما می دهند.

در مورد کنترل دیابت جینسینگ هندی با تنظیم تولید انسولین در بدن کار می کند. با بهبود تجزیه قندها در خون ، ترشح انسولین در جریان خون را تحریک می کند. این مسئله اطمینان می دهد که قندهای کمتر مضر در بدن شما ذخیره می شوند. بنابراین ، هنگام مصرف عصاره آشواگاندا در مدت زمان قابل توجهی سطح قند خون پایین می ماند  همچنین می تواند متابولیسم کلی بدن را تحت تأثیر قرار دهد و باعث حذف بهتر مواد زائد و سلامت همه جانبه شود. ثابت شده است که این دارو به ویژه برای افرادی که از دیابت نوع ۲ رنج می برند موثر است.

بهبود سلامت تیروئید

تیروئید اندامی است که در گردن شما قرار دارد. قبل از صحبت در مورد اینکه چگونه جینسینگ هندی می تواند تیروئید را درمان کند ، مهم است که انواع مختلف اختلالات تیروئیدی را درک کنید. کم کاری تیروئید یک اختلال تیروئیدی است که با سطوح پایین هورمون تیروئید مشخص می شود ، در حالی که برعکس ، پرکاری تیروئید با سطوح بالای هورمون مرتبط است.

با افزایش سطح هورمون T3 و T4 تیروئید جنسینگ هندی ممکن است در مدیریت کم کاری تیروئید نقش داشته باشد اما علائم پرکاری تیروئید را بدتر کند. بنابراین ، توصیه می شود قبل از مصرف این گیاه برای درمان اختلالات مربوط به تیروئید با پزشک مشورت کنید.

کمک به کاهش وزن

اگر مدام نگران افزایش وزن هستید جنسینگ هندی می تواند به شما در کاهش و حفظ وزن کمک کند. در حالی که آشواگاندا به شکل کپسول نیز موجود است ، توصیه می شود آن را به صورت پودر از برگ های خشک شده آشواگاندا مصرف کنید. می توانید یک قاشق چایخوری پودر آشواگاندا را در یک لیوان شیر مخلوط کرده و مقداری عسل به آن اضافه کنید. همچنین می توانید هل را برای بهبود طعم ، افزایش متابولیسم و بهبود هضم  اضافه کنید.

مزایای جنسینگ هندی یا آشواگاندا برای مو:

جنسینگ هندی دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی است که به حفظ سلامت پوست سر کمک می کند. پودر آشواگاندا منبع غنی از فلاونوئیدها است که دارای اسیدهای چرب ، گلوکز ، پتاسیم ، تانن و نیترات است. تیروزین ، اسید آمینه موجود در آشواگاندا تولید ملانین را تحریک می کند و مانع از دست دادن ملانین  مو می شود.

همچنین گزارش شده است که این گیاه ریزش مو بعد از زایمان را متوقف می کند و اغلب در شامپوها برای کمک به بهبود گردش پوست سر و تقویت موها استفاده می شود. تحریک تولید سبوم باعث تحریک رشد موی سالم از طریق تحریک DHEA می شود. روش های مختلفی برای مصرف آشواگاندا وجود دارد که به موهای شما کمک می کند. اینها شامل موارد زیر است –

آشواگاندا را می توان به صورت خوراکی از طریق مکمل ها یا به صورت چای مصرف کرد. روش دیگر مصرف این است که مستقیماً آن را روی پوست سر و موها بمالید. بدین ترتیب با پودر و آب مقطر گرم خمیری ایجاد کنید و گیاه جادویی را مستقیماً روی پوست سر و موهای خود بمالید و ماساژ دهید. پوست سر خود را با یک کلاه پلاستیکی و یک حوله به مدت ۳۰-۴۵ دقیقه بپوشانید و پس از آن خوب آبکشی کنید و طبق معمول حالت دهید.

افزودن پودر یا قطره جنسینگ هندی به شامپو به شما کمک می کند تا پوست تحریک شده یا ملتهب را تسکین داده و در عین حال گردش خون در پوست سر را تقویت کرده و به رشد موهای سالم کمک کند.

فواید جنسینگ هندی یا آشواگاندا برای پوست

جنسینگ هندی یا آشواگاندا یک غذای فوق العاده است که نوید پوست زیبا و درخشان و ناخن های سالم را می دهد. این ترکیب  دارای سطح بالایی از آنتی اکسیدان ها است که با علائم پیری مانند چین و چروک ، لکه های تیره ، خطوط ریز و لکه ها مبارزه می کند. همچنین حاوی آلکالوئیدهایی است که روی سیستم عصبی تأثیر می گذارد تا اضطراب و استرس را کاهش دهد که به نوبه خود بر سلامت پوست و موهای ما تأثیر مستقیم می گذارد.

آشواگاندا پوست را آرامش می بخشد و مانع خشک شدن پوست می شود. ترکیباتی که به آنها ویتانولید گفته می شود به پاکسازی آلودگی ها و ناخالصی ها کمک می کند که می تواند از انسداد منافذ و آکنه جلوگیری کند. همچنین می توان از آن  به عنوان کرم برای درمان بریدگی ، کبودی و عفونت پوست استفاده کرد.

آشواگاندا باعث افزایش DHEA می شود که پیش ساز تستوسترون و استروژن است. DHEA باعث تولید پروتئین های حیاتی برای آبرسانی به پوست می شود. DHEA و استروژن با تحریک تولید کلاژن و افزایش چربی طبیعی پوست به جوان ماندن پوست کمک می کند. همچنین سطح کورتیزول را کاهش می دهد و از پیری پوست جلوگیری می کند.

برای داشتن پوستی سالم و درخشان ، ۲ قاشق چایخوری پودر آشواگاندا را با ۱ قاشق چایخوری زنجبیل خشک و یک قاشق چایخوری پوست لیمو خشک مخلوط کنید. مخلوط را با هم در ۱ فنجان آب بجوشانید و وقتی کمی سرد شد مخلوط را  روی پوست خودتان بمالید.

جنسینگ هندی  3

مزایای جنسینگ هندی یا آشواگاندا برای کودکان

همانطور که قبلاً مزایای زیادی را که این گیاه جادویی ارائه می دهد مشاهده کردیم ، تعجب آور نیست که آشواگاندا می تواند برای کودکان و نوجوانان نیز بسیار مفید باشد. از آنجا که این گیاه دارویی یک تنظیم کننده سیستم ایمنی است ، تقویت سیستم ایمنی بدن یکی از رایج ترین کاربردهای جنسینگ هندی برای کودکان و بزرگسالان است.

مطالعات نشان می دهد که این کار را با افزایش سطح گلبول های سفید خون و پلاکت ها در بدن انجام می دهد. همچنین به بدن در توسعه آنتی بادی ها کمک می کند ، بنابراین پاسخ ایمنی را بهبود می بخشد.

آشواگاندا همچنین به کودکان در رشد حافظه قوی تر کمک می کند و توانایی کودک را برای درک و همچنین حفظ دروس بهبود می بخشد. این ترکیب می تواند برای بازگرداندن قدرت و استقامت کودکان با افزایش اشتها و تأمین مواد مغذی و برای کاهش استرس استفاده شود.

مقدار و نحوه مصرف جنسینگ هندی یا آشواگاندا

پودر ریشه آشواگاندا را می توان به طور کلی در دوزهای روزانه ۱۲۰ میلی گرم تا ۲ گرم در ترکیب با سایر مکمل ها و گیاهان دارویی استفاده کرد.

برای کاهش استرس و اضطراب: بیشتر فواید مربوط به دوزهای ۵۰۰-۶۰۰ میلی گرم در روز است که حداقل به مدت یک ماه مصرف می شود.

برای کاهش سطح قند : فواید آن در دوزهای کمتر از ۲۵۰ میلی گرم در روز شروع می شود.

برای افزایش باروری: پنج گرم آشواگاندا در روز ممکن است باروری مردان را در کمتر از سه ماه افزایش دهد.

برای افزایش رشد و قدرت عضلات: دوزهای روزانه ۵۰۰ میلی گرم آشواگاندا ممکن است در هشت هفته باعث افزایش حجم و قدرت عضلانی شود. در حالی که بیشتر مطالعات عمدتا بر روی مردان متمرکز شده اند ، برخی تحقیقات نشان می دهد که زنان نیز می توانند از مزایای مشابهی استفاده کنند.

برای کاهش التهاب و کمک به مبارزه با عفونت: مکمل های حاوی حداقل ۲۵۰ میلی گرم آشواگاندا یا ۱۲ میلی لیتر عصاره آشواگاندا بیشترین مزایا را دارند.

برای تقویت حافظه: مصرف ۵۰۰-۶۰۰ میلی گرم عصاره ریشه جنسینگ هندی در روز ممکن است جنبه های مختلف حافظه را تقویت کند.

نکات ایمنی در رابطه با جنسینگ هندی یا آشواگاندا

اگرچه مصرف آن بی خطر تلقی می شود ، با این حال ، زنان باردار یا شیرده و همچنین افرادی که بیماری هایی مانند لوپوس ، روماتیسم مفصلی و دیابت نوع ۱ دارند ، باید از آن اجتناب کنند.

همچنین ممکن است با داروهای تیروئید ، قند خون و فشار خون تداخل داشته باشد.

افرادی که از این نوع داروها استفاده می کنند باید قبل از مصرف داروی گیاهی با پزشک خود مشورت کنند.

مصرف جنسینگ هندی یا آشواگاندا در بارداری و شیردهی

به زنان باردار و شیرده توصیه می شود که این گیاه را مصرف نکنند زیرا خواص سقط کنندگی برای آن گزارش شده است. زنان باردار نباید از جنسینگ هندی استفاده کنند زیرا می تواند باعث زایمان زودرس شود.

عوارض جانبی جنسینگ هندی یا آشواگاندا

آشواگاندا در دوزهای کوچک و متوسط به خوبی تحمل می شود. اما مطالعات طولانی مدت کافی برای بررسی عوارض جانبی احتمالی آن انجام نشده است. عوارض جانبی خفیف تا متوسط مانند سردرد ، خواب آلودگی و ناراحتی معده گزارش شده است. به ندرت واکنش های آلرژیک و ضربان قلب بالا گزارش شده است. با این حال ، آگاه باشید که این گیاه می تواند به طور بالقوه فشار خون و قند خون را کاهش داده و سطح هورمون های تیروئیدی را افزایش دهد.

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی