کد خبر: ۱۸۸۴
۱۴۰۱/۰۷/۱۳ ۱۴:۳۰:۰۰

دارچین، باعث کاهش قند خون می شود؟

دارچین به علت خاصیت آنتی اکسیدانی خود موجب حفظ و بهبود سلول‌های بدن در زمان آلودگی هوا می‌شود.

به نظر می‌رسد که دارچین به روش‌های مختلف، بر کاهش قند خون (گلوکز) تاثیر می‌گذارد. این اثر مثبت، با تقلید از انسولین یا افزایش اثربخشی آن، صورت می‌گیرد. محققان، یک ترکیب شیمیایی مهم با نام پلیمر متیل هیدروکسی کلکون (MHCP) را در دارچین پیدا کرده‌اند.

اگرچه تاثیر دارچین بر کاهش قند خون هنوز به اثبات نرسیده است؛ اما خواص فوق‌العاده این ادویه خوش عطر و خوشمزه، بر هیچ کس، پوشیده نیست. به همین دلیل، توصیه می‌کنیم حتما از دارچین در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

دارچین فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد. حتی قبل از آن‌که علم پزشکی نوین این خاصیت‌ها را تایید کند، مردم در زمان‌های بسیار قدیم، به آن‌ها پی برده بودند. در این‌جا به برخی از این فواید، اشاره می‌کنیم:

1750366

ضدا لتهاب 

اگرچه التهاب برای بدن مهم است و در مبارزه با عفونت‌ها به آن کمک می‌‌کند، اما اگر مزمن باشد، می‌تواند برای بافت‌های بدن شما، مشکل‌ساز شود. به ویژه اگر این التهاب، علیه اعضای داخلی بدن شما شکل گرفته باشد!

مطالعات متعددی نشان داده‌اند که دارچین و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن، دارای خواص ضد التهابی قدرتمند هستند. بنابراین مصرف این ادویه، می‌تواند به شما در رفع التهاب‌های مزمن و گاها خطرناک، کمک کند.

کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی 

بیماری‌های قلبی، شایع‌ترین علت مرگ و میر در سراسر جهان محسوب می‌شوند. خوشبختانه تحقیقات متعددی نشان داده‌اند که مصرف این ماده غذایی، می‌تواند به کاهش این بیماری‌ها، کمک کند.

علاوه بر این، دارچین سطح کلسترول تام، کلسترول LDL  (کلسترول بد) و تری گلیسیریدها را کاهش می‌دهد؛ در حالی که کلسترول HDL (کلسترول خوب) ثابت می‌ماند.

در مطالعات حیوانی نشان داده شده است که دارچین، فشار خون را کاهش می‌دهد. همه این عوامل در کنار هم، می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهند.

موثر بر بیماری‌های عصبی 

بیماری‌های عصبی با از دست دادن تدریجی ساختار یا عملکرد سلول‌های مغزی مشخص می‌شوند. آلزایمر و پارکینسون دو نوع شایع از بیماری‌های عصبی هستند.

در مطالعه‌ای روی موش‌های مبتلا به بیماری پارکینسون، دارچین به محافظت از نورون‌ها، نرمال شدن سطح انتقال دهنده‌های عصبی و بهبود عملکرد حرکتی کمک کرد.

مقابله با سرطان 

سرطان یک بیماری جدی است که با رشد سلول‌های کنترل نشده مشخص می‌شود. دارچین به دلیل استفاده بالقوه از آن در پیشگیری و درمان سرطان، به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است.

از بین بردن عفونت‌های باکتریایی و قارچی

سینامالدهید (یکی از اجزای اصلی فعال دارچین) ممکن است به مبارزه با انواع عفونت‌ها کمک کند. روغن دارچین، به طور موثری، عفونت‌های دستگاه تنفسی ناشی از قارچ‌ها را درمان می‌کند. همچنین می‌تواند رشد برخی از باکتری‌ها از جمله لیستریا و سالمونلا را مهار کند.

با این حال، شواهد محدود هستند و تاکنون ثابت نشده است که دارچین می‌تواند عفونت‌ها را در جاهای دیگر بدن، کاهش دهد. اثرات ضد میکروبی دارچین، همچنین ممکن است به جلوگیری از پوسیدگی دندان و کاهش بوی بد دهان، کمک کند.

استفاده از دارچین در رژیم غذایی

برای پخت بیشتر کیک‌ها، شیرینی‌ها، کلوچه‌ها و … از دارچین به عنوان ماده اولیه استفاده می‌شود، در نتیجه بسیاری از افراد در زمان خوردن این شیرینی‌ها، دیگر نگران افزایش قند خون خود نیستید.

نوشیدنی دارچینی

برای تهیه نوشیدنی دارچینی، به یک عدد چوب دارچین، ۲ گرم از برگ‌های استیویا، ۱ لیتر آب و نصف لیمو ترش احتیاج دارید. برای تهیه آن باید ابتدا دارچین را به مدت ۱۵ دقیقه بجوشانید سپس به آن استیویا را اضافه کنید. بعد از اینکه ۵ دقیقه گذاشتید این مواد بماند آن‌ها را صاف کنید و در حالی که نوشیدنی گرم است عصاره لیمو را اضافه کنید و سپس نوش جان کنید.

سعی کنید این نوشیدنی را  در بین وعده‌های غذایی خود مصرف کنید تا به این واسطه، در کاهش قند خون شما موثرتر واقع شود. با این کار، سطح قند خون خود را به راحتی می‌توانید کنترل کنید. خوردن این نوشیدنی بعد از مصرف بیش از اندازه شیرینی توصیه می‌شود.

آیا دارچین باعث کاهش قند خون می‌شود؟

پزشکان هنوز به صورت قطعی اعلام نکرده‌اند که دارچین می‌تواند باعث کاهش قند خون شود. با این وجود، بسیاری از مطالعات، نشان داده‌اند که دارچین می‌تواند مانند انسولین عمل کرده و قند خون بدن را کنترل کند.

طریقه مصرف دارچین برای کاهش قند خون چگونه است؟

به جز افرادی که مشکل کبد دارند، بقیه می‌توانند دارچین را به غذا، شیرینی و نوشیدنی‌های خود اضافه کرده و از تاثیر مثبت آن بر کاهش قند خون، بهره‌مند شوند.

 

 

 

 

 

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی