کد خبر: ۳۹۵
۱۴۰۱/۰۶/۰۵ ۱۶:۱۲:۱۵

بازی‌های فکری جذاب که کودک را باهوش‌تر می‌کند!

آشنایی بیشتر با انواع بازی های فکری قبل از خرید بازی فکری به این نتیجه خواهید رسید که این نوع بازی ها نه تنها می توانند بسیار هیجان انگیز باشند بلکه تاثیر مستقیم بر تقویت مهارت های رفتاری و فکری فرزندانتان خواهند داشت.

بازی های فکری جذاب می توانند با تاثیرگذاری بر بعدهای شخصیتی و ذهنی کودک ما به باهوش تر شدن او کمک کنند. ممکن است برخی هنوز این تفکر را داشته باشند که بازی های فکری بسیار بی سرو صدا و حتی گاهی عاری از هیجانند. 

به عنوان پدر یا مادر گاهی ما همه کار برای باهوش تر شدن و شکوفایی استعدادهای کودکانمان می کنیم حتی در این میان کارهای نادرستی هم انجام میدهیم. اما میتوانیم در قدم اول با انتخاب اسباب بازی های مناسب در شکل گیری ذهن و رشد مهارت های اجتماعی و کلامی او تاثیرات مثبت داشته باشیم.

فواید-بازی-های-فکری

بازی فکری به چه معناست و ویژگی های آن چیست؟

در ابتدا بهتر است تعریف کوتاهی از بازی داشته باشیم. بازی در واقع فعالیتی است بدنی یا فکر و یا ترکیبی از این دو که هدفی را دنبال می کند. بازی ها به صورت تک نفره یا گروهی انجام می شوند و تجربه ی لذت بخشی را به فرد منتقل می کنند. بازی یکی از مهم ترین ارکان زندگی کودکان است. این پدیده آنقدر لذت بخش است که بعد از آن که سالها از کودکی شما بگذرد هم، لذت آن را فراموش نخواهید کرد.

بازی فکری به مجموعه بازی هایی اطلاق می شود که به اطلاعات، توانایی و تلاش های شناختی احتیاج دارند. این بازی ها نیز به شکل انفرادی و گروهی بسته به نوع آن قابل انجام دادن هستند. بازی های فکری جذاب، بازی هایی هستند که کودک در حین بازی باید هدف مشخصی را دنبال کند تا به نتیجه برسد . در این میان نه تنها کودک با تمرکز بالا سعی در حل مساله به وجود آمده دارد بلکه با اشتیاق در تمام طول بازی دست از مشارکت با دیگران برنمی دارد.

فواید بازی های فکری برای کودکان

می توان گفت که مهم ترین ویژگی در بازی های فکری، کمک به رشد ذهن کودکان است که در حال و آینده ی آن ها تاثیر بسزایی دارد.

شاید در ایام قدیم، والدین، بازی را تنها برای سرگرمی کودکان در نظر می گرفتند اما بازی های قدیمی نیز فلسفه  خودشان را داشتند و برای مهارت افزایی مفید بوده اند.

فواید-بازی-های-فکری-1

از فواید بازی های فکری می‌توان به موراد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد احساس شادی در کودک که در سلامتی او نقش اساسی ایفا میکند.برای مثال بازی دوچشمی نه تنها تمرکز و دقت کودک را بالا می برد بلکه بسیار مفرح و هیجان انگیز است . این بازی میتواند به صورت گروهی انجام شود و مناسب کودکان بالای پنج سال است.
  • ایجاد شجاعت و کم کردن ترس در کودکان که در بازی های فکری رقابتی تقویت می شود. از محبوب ترین بازی های هیجانی برج جنگا را میتوان نام برد.
  • توانایی در داوری و قضاوت کردن که شاید مهم ترین بعد شخصیتی انسان در بزرگسالی است. کودکان با قرار گرفتن در موقعیت های خاص مجبور به تصمیم گیری می شوند که همین موضوع هم باعث بالا رفتن اعتماد به نفس و حس استقلال در آنها می شود.
  • تقویت قدرت تخیل و تجسم که در خلاق تر شدن فرزندتان نقش مهمی دارد . چنین بازی هایی باعث تقویت حافظه کودک شما نیز می شوند.
  • علاقه مند شدن کودک به امور فکری و عادت به تفکر که ذهن کودک را برای مسائل پیچیده تر آینده اماده می کند.
  • درک دلایل باخت و شکست و سعی و تلاش برای پیروزی که در بازی های استراتژیک که به صورت گروهی بازی می شوند به اوج خود می رسد. بازی های مانند مونوپولی که در طرح و مدل های مختلف برای تمام سلیقه ها در ماتی لوس موجود است.
  • بالا رفتن حس همکاری و مشارکت که کودک را برای برد و موفقیت با گروهی از کودکان دیگر به تکاپو می اندازد.
  • تقویت قوه ی پیش بینی و ریسک به موقع که در کودکان بالای ۸ سال می تواند در تقویت تفکر مالی آنها هم بسیار موثر باشد. نمونه یک بازی فکری که برای تقویت قدرت ریسک کودکان مناسب است بازی نه مرسی از برند نهالک پیشنهاد می‌شود.
  • kids-toys

 

  • تقویت رقابت سالم میان کودکان به سادگی و با هر بازی امکان پذیر نیست اما بازی های فکر این مهارت را به خوبی در کودکان تقویت می کنند. وقتی کودکان به خوبی در بازی های فکری و بوردگیم ها درگیر می شوند، قوانین را می شناسند و برای پیروزی تلاش می کنند و تلاش هم بازی های خود را می بینند، به برنده احترام می گذارند و او را تشویق می کنند و اگر برنده باشند در کنار بازنده ها احساس برتری نمی کنند و از زمانی که در کنار گروهشان گذرانده اند لذت می برند. برند هزبرو بازی های مختلفی همچون مونوپولی و کلودو را طراحی و معرفی کرده است که بسیار برای این مهارت موثر و آموزنده هستند.
  • درک نحوه ی تفکر دیگران و پیدا کردن دیدگاه فردی در بازی های فکری برای کودکان ساده و قابل فهم می شود. معمولا کودکان فکر می کنند دیگران هم مانند آن ها فکر می کنند و می اندیشند. اما با دیدن اتخاذ رویکردهای متفاوت در بازی و گرفتن تصمیم های متنوع توسط بازیکنان مختلف، این تفاوت را احساس می کنند و یاد می گیرند که جور دیگری هم می شود به مسئله نگاه کرد. مثلا در بازی اتللو و یا ورزش شطرنج رویکردهای متفاوت بازیکنان را می بینند و می آموزند که تاکتیک های متفاوتی برای بازی وجود دارد.

فواید-بازی-های-فکری-2

  • تقویت مهارت سخن گفتن و غنی شدن دایره ی لغات از دیگر دستاوردهای بوردگیم ها و بازی های فکری برای کودکان است. خواندن کارت ها، صحبت کردن با یکدیگر، مذاکره کردن، تحلیل کردن و تلاش برای متقاعد کردن یکدیگر از مهم ترین ویژگی های بازی های فکری است. همان طور که گفتیم بازی های فکری برخلاف تصور ما همه در سکوت بازی نمی شوند. مافیا یکی از بازی های فکری گروهی می باشد که می توان از آن برای تقویت قدرت شناخت و قضاوت کودکان اضافه کرد.

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی