کد خبر: ۷۱۸۶
۱۴۰۱/۱۰/۱۹ ۰۹:۰۱:۳۴

چرا در هوای سرد زودتر مریض می‌شویم؟

با افت دمای هوا؛ تعداد بیماری ها بیشتر می‌ شود.بسیاری از افراد با شروع زمستان و سرد شدن هوا بیشتر مریض می شوند. بیمار شدن در هوای سرد دلایل خاصی دارد که باید بدانید.

پزشکان علت این موضوع را بررسی کرده اند و متوجه شدند که با افت دمای هوا؛ تعداد بیماری ها بیشتر می‌ شود؛ یعنی اگر لباس گرم نپوشید، احتمال بیمار شدن در شما بیشتر است.

زمستان معمولاً فصل بیماری شناخته شده و ممکن است در هر دوره از آن بیمار شوید که معمولاً در ماه‌ های دی و بهمن میزان این بیماری ها بیشتر است.

 

تکثیر سریع تر

 

مطالعات زیادی در این باره روی حیوانات مختلف از جمله موش انجام شده است و به این نتیجه رسیده اند که افت دما و خنک شدن هوا باعث ایجاد مکانیسم های دفاعی در برابر ویروس می شود و ویروس در هوای سرد سریع تر تکثیر پیدا می کند و احتمال بیمار شدن افراد هم بیشتر است. بخاطر همین ویروس هایی مثل سرماخوردگی در هوا خیلی رواج پیدا می‌ کنند و اکثر افراد به آن دچار می‌ شوند.

البته به غیر از سرماخوردگی ویروس های دیگری هم هستند که احتمال سرایت آن ها در هوای سرد بیشتر است.

 

فضای بسته

 

یکی دیگر از علت‌ هایی که باعث چنین اتفاقی می شود؛ این است که معمولاً افراد در هوای سرد درب و پنجره‌ ها را می‌ بندند و در نتیجه جریان هوا به خوبیِ فصل بهار و تابستان، داخل خانه وجود ندارد و قطرک های ویروسی نیز داخل محیط بسته خانه می مانند و همه در یک هوای ثابت نفس می کشند، سرفه و عطسه می‌ کنند؛ بنابراین اگر فردی در بدنش ویروس داشته باشد، خیلی راحت در این محیط آن را به دیگران انتقال می‌ دهد اما در فصل بهار و تابستان به خاطر اینکه در و پنجره باز است، احتمال انتقال ویروس هم کمتر خواهد بود.

 

کاهش مکانیسم دفاعی بدن در هوای خشک

 

اگر دقت کرده باشید؛ احتمالاً در فصل زمستان بیشتر دچار خونریزی بینی می شوید زیرا در فصل زمستان بینی ‌تان خشک می شود. هر چقدر مخاط بینی خشک تر باشد، شما بیشتر عطسه می‌ کنید و احتمال انتقال ویروس، بیشتر است و افراد بیشتری با بیماری درگیر می‌ شوند. از طرفی مخاط داخل بینی خودتان هم خشک است و ویروس ها راحت تر وارد می شوند.

 

کمبود ویتامین دی و کاهش قدرت سیستم ایمنی

 

ویتامین دی نقش مهمی در قدرت سیستم ایمنی دارد. پوست از نور آفتاب استفاده می‌ کند تا ویتامین دی را دریافت کند. در فصل زمستان به خاطر این که هوا خنک تر بوده و روز ها کوتاه تر است، مردم کمتر در معرض نور خورشید و دریافت ویتامین دی قرار می گیرند و همین باعث می شود که سیستم ایمنی آن ها ضعیف شده و بیمار شوند.

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی