کد خبر: ۷۸۴
۱۴۰۱/۰۶/۱۸ ۲۲:۴۸:۴۹

آیا می دانید اگر ورزش کنید، پوستتان جوان می‌ماند؟/ تاثیرات منفی ورزش بر پوست!

نسیم شریفی کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی و تغذیه

اغلب کسانی که به‌صورت منظم ورزش می‌کنند پوستی خوب و ظاهری جوان‌تر از سن خود دارند. چرا این اتفاق میفتد؟ نقش ورزش در سلامت پوست چیست؟

ورزش بخش مهم و جزء جدایی‌ناپذیرِ سبک زندگی سالم است. ممکن است افراد مبتلا به مشکلات پوستی مثل آکنه و پسوریازیس، نگران تشدید مشکلات خود به‌واسطه‌ی ورزش باشند.

اما حقیقت این است که فواید ورزش برای پوست بسیار بیشتر از مضرات ورزش برای پوست است به این شرط که به یک برنامه منظم مراقبت از پوست هنگام ورزش، پایبند باشید.

همه ما میدانیم که ورزش می‌کنیم تا بدن سالم تری داشته باشیم، پس از ورزش کردن به دنبال فواید آن هستیم و اگر غافل شویم امکان آسیب هم وجود دارد. یکی از این آسیب ها خرابی پوست به دلیل آرایش کردن است. 

R-4

جوانی پوست 

افرادی که به‌صورت منظم ورزش می‌کنند، جوان‌تر به نظر می‌رسند. این ادعا تنها پشتوانه تجربی ندارد بلکه تحقیقات علمی نیز آن را اثبات کرده‌اند. چندی پیش محققین تعدادی از افراد بالای 65 سال را انتخاب نموده و از لحاظ پوستی آن‌ها رو مورد بررسی کامل قرار دادند.در مرحله بعد از این افراد خواسته شد که به مدت 3 ماه از یک برنامه ورزشی هوازی پیروی کنند. پس از گذشت این 3 ماه نتایج و تغییرات چشمگیری به دست آمد. پوست این افراد در اثر فعالیت هوازی منظم، به کیفیت پوست افراد 20 تا 40 ساله رسیده بود. حتماً تعجب کرده‌اید اما این مسئله کاملاً حقیقت دارد.

 ورزش کنید تا بیشتر جوان بمانید اما تحقیقات اخیر نشان داد که ورزش حتی می‌تواند باعث معکوس‌شدن روند پیری شود. اگر روزی 30 دقیقه ورزش هوازی انجام بدهید، سال‌های جوانی شما تمدید خواهد شد. البته این موهبت تنها شامل حال پوست شما نیست بلکه ورزش می‌تواند روند پیری سلول‌های مغز را نیز معکوس نماید.

2-12

تاثیر ورزش روی پوست 

وقتی ورزش می کنیم منافذ پوست باز تر شده و پوست نفس می‌کشد و اگر کرم پودر روی صورت باشد با عرق به داخل منافذ پوست رفته و به مرور باعث تیرگی پوست، جوش زدن و کدری پوست می‌شود.

در حین و پس از ورزش پوست نیاز به تنفس دارد و مواد آرایشی مانع این کار می‌شود. قبل از ورزش با پد آرایشی صورت خود را پاک کرده یا با مواد شوینده کامل صورت خود را بشویید.

بعد از ورزش پوست خودتون رو با کرم های آبرسان تقویت کنید و به مانع خشکی پوست صورتتان شوید.یادتان باشد از پوست گردن نیز غافل نشوید .

اگر برای ورزش به بیرون منزل می‌روید حتما از کرم های ضد آفتاب ورزشی که در بازار موجود هستند استفاده نمایید و پس از ورزش صورت خودتان رو بشویید و بعد از کرم آب رسان استفاده نمایید.

برای انجام تمرینات ورزشی از لباس‌های مناسب استفاده کنید. لباس‌های گشاد و ضدرطوبت بسیار مناسب بوده و پوست را از خطر تحریک و جوش در امان نگه می‌دارند.

بعد از ورزش حتماً دوش بگیرید، در این کار تنبلی جایز نیست. از پاک‌کننده‌های ملایم برای تمیز‌کردن پوست خود استفاده کنید تا بقایای عرق و آلودگی از روی پوست شما پاک شود.

اگر در استخر ورزش می‌کنید باید بدانید که کلر و آب استخر باعث خشکی پوست می‌شود پس بلافاصله پس از شنا کردن، از کرم های آب رسان و دور چشم استفاده کنید.

در حین ورزش برای خشک کردن پوست صورتتان از حوله نرم استفاده کنید و از کشیدن حوله به صورت محکم بر روی پوستتان خوددرای نمایید

Facial-yoga-steps-1

تاثیر منفی ورزش بر پوست سر

پوست سر نیز در اثر انجام تمرینات ورزشی عرق می‌کند و این تعریق، گاهی منجر به ایجاد تحریک و خارش می‌شود. هرچه پوست چرب‌تری داشته باشید، احتمال رشد عوامل تحریک‌کننده بیشتر است. ممکن است مبتلا به شوره سر، پوسته‌پوسته و قرمزی شوید. برای شست‌و‌شوی موها از شامپوی ضدشوره استفاده کنید و خبر خوب این است که این عوارض نیازی به درمان‌های پزشکی ندارد.

 

اقدامات مراقبتی

  1. تمیز‌کردن ابزار و وسایل ورزشی قبل از استفاده یا استفاده از ملافه برای پوشاندن بعضی از قسمت‌های دستگاه‌های ورزشی. مثلاً می‌توانید صندلی و تکیه‌گاه دستگاه فلای قفسه سینه را با ملافه‌ای تمیز و شخصی بپوشایند.
  2. لوازم شخصی خود را با دیگران به‌اشتراک نگذارید.
  3. زیرانداز و کفش‌های ورزشی خود را مرتباً ضدعفونی کنید.

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی