کد خبر: ۶۹۵
۱۴۰۱/۰۶/۱۴ ۱۷:۰۱:۳۶

هشدار؛ مصرف روزانه لبنیات می‌تواند باعث آکنه و جوش صورت شود!

تحقیقات نشان می‌دهد که بروز جوش‌ها ممکن است در بعضی افراد به دلیل مصرف محصولات لبنی تحریک شده یا تشدید شوند. اما پوست تمام افراد یکسان نیست. بروز مداوم جوش می‌تواند نشان دهنده یک مشکل زمینه‌ای اساسی باشد.

جوش به عنوان مشکل پوستی تعریف می شود که وقتی روزنه های سطح پوست توسط سلول های مرده یا باکتری ها مسدود می شوند، روی می دهد. جوش سرسیاه ها، سرسفیدها، کیست ها و کورک از نتایج این انسداد روزنه هاست

جوش رایج ترین ضایعه پوستی در آمریکا محسوب می شود. آکادمی پوست آمریکا تخمین می زند که جوش هر سال حدود 50 میلیون نفر را درگیر می کند. همزمان با رشد نرخ این مشکل، میزان مصرف لبنیات و غذاهای فرآوری شده نیز در رژیم غربی افزایش داشته است. جوش دلایل فراوانی داشته و پوست افراد با یکدیگر متفاوت است.

جوش شیر

رابطه مصرف لبنیات و جوش

اکثر تحقیقات علمی در این امر توافق دارند که بروز جوش می تواند توسط مصرف لبنیات تحریک شود.به گاوهای شیرده هورمون های مصنوعی داده می شود که بر میزان شیردهی آنها تاثیر می گذارند. محققین اعلام کرده اند که این هورمون ها ممکن است تعادل هورمونی بدن انسان را در صورت مصرف این گونه لبنیات بر هم بزنند و این امر می تواند بروز جوش را تحریک کند. یک تئوری دیگر این است که هورمون های رشد موجود در شیر به طور طبیعی می توانند باعث تحریک جوش ها شوند. تئوری سوم این است محصولات لبنی وفتی با سطوح بالای غذاها و قندهای فرآوری شده در رژیم های غذایی غربی ترکیب می شوند، سطوح انسولین را در بدن بر هم زده و پوست را مساعد بروز جوش ها میشود.

جوش شیر

تجزیه لبنیات و نحوه تاثیر آن بر پوست

گاهی اوقات هورمون های موجود در شیر می توانند با هورمون های ما فعل و انفعال انجام داده و سیستم غدد درون ریز بدن را دچار اغتشاش نمایند. این مساله نیز می تواند باعث بروز جوش ها شود.

لاکتوز قند طبیعی موجود در شیر می باشد. پس از دوران نوزادی، تجزیه و هضم لاکتوز در انسان ها بتدریج دشوارتر می شود. و اگر شما جزو 65 درصد افرادی باشید که بدن آنها تحمل لاکتوز را ندارد، بروز جوش ها می تواند به دلیل حساسیت یا واکنش آلرژیک به لاکتوز باشد.

جوش شیر

اگر دچار مشکل جوش ناشی از خوردن لبنیات شدید، چه باید بکنید؟

  • از درمان های غیر تجویزی استفاده کنید. به دنبال درمان هایی باشید که دارای اسید سالیسیلیک یا اسیدهای هیدروکسی آلفا باشند. این مواد می توانند روزنه های مسدود شده پوست را بازگشایی کنند.
  • از تمیز کننده ها و محصولات زیبایی روغنی در دوران بروز شدید جوش ها، استفاده نکنید. پاک کننده های آرایشی با منشاء آبی یا تمیز کننده های فاقد روغن برای پوست های مستعد بروز جوش مناسب تر هستند. سعی کنید صورت خود را تمیز نگه دارید تا روزنه های پوستی بتوانند در دوران بهبودی، به خوبی "نفس بکشند".
  • از روغن های اساسی موضعی استفاده کنید. روغن نارگیل یک روغن حامل فوق العاده برای درمان جوش به دلیل خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی می باشد. چندین قطره روغن درخت چای، نارنج، ریحان شیرین، نعنا یا روغن گل رز را نیز به روغن نارگیل بیفزایید تا یک داروی طبیعی ضد جوش تهیه کنید.
  •  این موضوع را هزاران بار شنیده اید که نباید جوش ها را دستکاری کرده یا با دست اقدام به تخلیه آنها کنید. این کار می تواند باعث شود باکتری های وارد قسمت شکافته شده پوست شوند و شیوع مشکل را تشدید و روند درمان را طولانی تر کنند. پس از امتحان کردن درمان های خانگی یا بدون تجویز، کمی صبور باشید تا پوست شما فرصت بهبودی پیدا کند. 

چه چیزهای دیگری می توانند عامل بروز جوش ها باشند؟

اگر شک دارید که آیا لبنیات عامل بروز جوش ها در بدن شما است، می توانید یک رژیم حذف لبنیات را امتحان کنید. با حذف کامل مصرف لبنیات از رژیم غذایی و تحت نظر گرفتن واکنش بدن تان، می توانید به خوبی دریابید که لبنیات تا چه حد بر بروز جوش ها در بدن شما تاثیر دارند. اگر لبنیات عامل بروز یا محرک مشکل نباشند، دلایل فراوان دیگری می توانند باعث بروز این مشکل شوند. حساسیت به بعضی مواد موجود در محصولات آرایشی و مو می تواند یکی از این عوامل باشد. حساسیت به بعضی مواد دیگر مانند کاکائو یا قهوه نیز می تواند مقصر قلمداد شود.

سطوح هورمون ها که در دوران بلوغ، در طول یا پس از بارداری و قبل یا در هنگام چرخه قاعدگی دچار نوسان می شوند نیز می توانند محرک جوش ها باشند. ارتباط تایید شده ای نیز بین جوش ها و استرس وجود دارد بنابراین شرایط بیرونی نیز می توانند باعث ظهور جوش ها شود. جوش ها همچنین یک عامل وراثتی نیز دارند و ممکن است علت ظهور آنها را از یکی از اعضای خانواده به ارث برده باشید.

جوش شیر

***تحقیقات نشان می دهند که بروز جوش ها ممکن است در بعضی افراد به دلیل مصرف محصولات لبنی تحریک شده یا تشدید شوند. اما پوست تمامی افراد یکسان نیست. جوش همواره با مصرف لبنیات در ارتباط نبوده اما بررسی کردن این مساله از طریق تغییر در رژیم غذایی و بررسی میزان تاثیر مصرف لبنیات بر بروز جوش ها می‌تواند مفید باشد. اگر در خصوص ارتباط بین بروز جوش ها و مصرف لبنیات سئوالی دارید، می توانید آن را با پزشک تان یا یک متخصص پوست در میان بگذارید. بروز مداوم جوش ها می تواند نشان دهنده یک مشکل زمینه ای اساسی باشد. توجه کنید که نسبت به بروز جوش ها در بعضی شرایط نباید بی تفاوت باشید.

جوش شیر

 

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی