کد خبر: ۶۰۸۱
۱۴۰۱/۰۹/۱۱ ۰۷:۰۰:۲۷

چگونه لوازم آرایشی فاسد را تشخیص دهیم؟/ مدت زمان استفاده از آنها چه قدر هست!؟

حتی اگر یک میکاپ آرتیست حرفه‌ای هستید باید کیف لوازم آرایش‌تان را مرتب چک کنید، چه برسد به افرادی که تنها یک روز در هفته میکاپ آنجام می‌دهند.

ستی مولایی؛ ممکن است شما تنها یکبار از رژ لب‌تان در سال استفاده کرده باشید یا حتی از سایه چشم‌تان فقط برای آخرین باری که به مهمانی یا عروسی دعوت شده‌اید آن را به پلک‌هایتان زده‌اید. لوازم آرایش هم مانند لوازم دیگر دارای تاریخ و مدت زمان استفاده هستند، که اگر به این نکات مهم دقت نکنیم ممکن است با حساسیت‌های پوستی روبرو شویم.

چگونه بفهمیم که لوازم آرایش‌مان منقضی شده است؟

در حالی که سازمان غذا و داروی ایالات متحده تولیدکنندگان را ملزم به درج تاریخ انقضا برای محصولات آرایشی نمی‌کند، چند راه برای تشخیص اینکه چه زمانی این محصولات از طول عمر خود فراتر رفته‌اند وجود دارد:

برچسب روی محصولات را بررسی کنید

برچسب بسیاری از محصولات زیبایی، یک لیبل شیشه‌ای کوچک با یک عدد و حرف M در کنار آن نشان داده می‌شود. این برچسب نشان می‌دهد که پس از باز کردن محصولات آرایشی چقدر دوام می‌آورد. به عنوان مثال، 3M به معنای سه ماه، 6M به معنای شش ماه، 12M به معنای یک سال و غیره است. این اعداد نشان دهنده بازه زمانی است که محصولات پس از باز شدن و قرار گرفتن در معرض هوا بهترین عملکرد خود را دارند. پس از این بازه زمانی، کیفیت محصولات کاهش می‌یابد و می‌تواند به محلی برای رشد باکتری‌ها تبدیل شود.

بو بکشید

این محصول بوی منحصر به فردی دارد. یکی از راه‌های مطمئن برای تشخیص تاریخ مصرف گذشته محصول، بوییدن آن است. قبل از استفاده از محصول، آن را به سمت بینی خود بیاورید و آن را بو کنید. اگر محصول بوی عجیبی داشته باشد یا بوی آن کمی بد باشد، ممکن است تاریخ مصرف آن تمام شده باشد.

تغییر بافت لوازم آرایش

راه دیگر برای تشخیص اینکه آیا محصول شما به پایان عمر مفید خود رسیده است، بررسی بافت قبل از استفاده از آن است. اگر فونداسیون مایع شما ضخیم شده یا فونداسیون پودری شما فوق العاده خشک است، به احتمال زیاد تاریخ مصرف آن تمام شده است.

تغییر رنگ یا اکسیده شدن

لوازم آرایش در هنگام قرار گرفتن در معرض هوا به صورت طولانی مدت دچار یک واکنش شیمیایی به نام اکسیداسیون می‎شوند. این واکنش روی رنگ لوازم آرایش شما تاثیر می‌گذارد. هرچه محصولات شما بیشتر در کمد شما قرار بگیرند، احتمال اکسید شدن آنها بیشتر می‌شود. اگر فونداسیون را اعمال کنید و رنگ آن رنگ نارنجی یا برنجی به خود بگیرد، به احتمال زیاد اکسید شده است و دیگر نباید از آن استفاده شود.

اگر از لوازم آرایش تاریخ مصرف گذشته استفاده کنید چه اتفاقی می افتد؟

استفاده از یک محصول آرایش تاریخ مصرف گذشته ممکن است همیشه عوارض جانبی قابل توجهی نداشته باشد، اما با این وجود حساسیت، تغییر رنگ پوست، خارج، جوش، واکنش آلرژیک یا حتی عفونت گزارش شده است.

ماندگاری آرایش چقدر است؟

انواع مختلف لوازم آرایش برای مدت زمان‌های مختلف ماندگاری دارند. به عنوان مثال، محصولات خشک اگر در جای خشک نگهداری شوند تا دو سال دوام می‌آورند، در حالی که ریمل به دلیل انتقال مداوم باکتری‌ها از چشم به اپلیکاتور، کمترین زمان ماندگاری را دارد. در اینجا مروری کوتاه بر زمان ماندگاری توصیه شده برای محصولات مراقبت از پوست و آرایش رایج می‌کنیم:

فونداسیون مایع: فونداسیون های مایع مبتنی بر آب می‌توانند تا یک سال دوام بیاورند. فرمول‌های مبتنی بر روغن می توانند تا 18 ماه دوام داشته باشند.

ضد آفتاب: ضد آفتاب می‌تواند تا یک سال قبل از از دست دادن اثر خود دوام بیاورد.

مرطوب کننده ها: مرطوب کننده‌ها و کرم‌ها پس از باز شدن، می‌توانند از شش ماه تا یک سال دوام بیاورند.

رژ لب: رژ لب می‌تواند از یک تا دو سال دوام بیاورد.

رژ لب براق / رژ لب مایع: این نوع رژ لب می‌تواند از شش ماه تا یک سال دوام داشته باشد.

ریمل: ریمل می‌تواند سه تا شش ماه دوام بیاورد. اگر تغییری در بافت یا بوی محصول مشاهده کردید، فوراً مصرف آن را قطع کنید.

محصولات پودری: محصولاتی مانند پودر سفت کننده، برنزه کننده یا رژگونه های پودری می‌توانند تا دو سال دوام بیاورند.

لوازم آرایش مبتنی بر کرم: آرایش مبتنی بر کرم مانند رژگونه های کرم یا کانسیلر می‌تواند از شش ماه تا یک سال دوام داشته باشد.

خط چشم مایع: خط چشم مایع از سه تا شش ماه مانند ریمل ماندگاری دارد.

خط چشم: خط چشم ها  از جمله خط چشم ژلی، مدادی و خط لب؛ می توانند تا یک سال دوام داشته باشند. برای از بین بردن ذرات مملو از باکتری و جلوگیری از عفونت چشم، باید قاموهای خود را در هر چند بار استفاده بشویید

لاک ناخن: یک بطری لاک در صورت باز نشدن می‌تواند برای مدت نامحدودی دوام بیاورد. اما اگر باز شود، می تواند تا دو سال دوام بیاورد. پس از باز شدن در بطری، مواد شروع به تبخیر شدن می‌کنند که پس از مدتی باعث غلیظ شدن پولیش می‌شود.

برس های آرایشی: برس ها می‌توانند برای مدت نامحدودی دوام بیاورند، اما برای از بین بردن باکتری‌ها و تجمع آنها باید هر دو ماه یکبار آنها را بشویید.

منبع:

https://www.masterclass.com/articles/how-to-tell-if-makeup-is-expired

 

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی