کد خبر: ۴۷۳۵
۱۴۰۱/۰۸/۲۳ ۱۳:۰۰:۰۰

پوستی مثل آینه/ برای داشتن پوستی صاف و شاداب منتظر معجزه نباشید

بافت پوست تحت تأثیر عناصر خارجی مانند آلودگی و محصولات مراقبت از پوست و عناصر داخلی از جمله سلامت و رژیم غذایی شما قرار می‌گیرد و تغییرات طبیعی نیز با افزایش سن رخ می‌دهد. پس داشتن پوستی شاداب آرزوی هر خانمی است. تغذیه مناسب، استفاده از محصولات بهداشتی و در کل رسیدگی به پوست تاثیر زیادی در زیبایی آن دارد.

ستی مولایی؛ کافی است همان قدر که به دیگر نیازهای زندگی‌تان رسیدگی می‌کنید زمانی را هم به محافظت از پوست اختصاص دهید چند دقیقه در روز برای پوستتان وقت بگذارید و ببینید چطور این توجه، زیبایی‌تان را چند برابر می‌کند. ابتدای روز، وقتی برای مسواک زدن به سمت روشویی می‌روید و همچنین انتهای روز، وقتی کار روزانه تمام شده و آماده استراحت می‌شوید، بهترین زمان‌ها برای رسیدگی به پوست است. تنبلی را کنار بگذارید. برای داشتن پوستی صاف و شفاف منتظر معجزه نباشید!

روتین پوست صاف

سبک زندگی شما فقط بر سلامت کلی شما تأثیر نمی‌گذارد. بر سلامت پوست شما نیز تاثیر می‌گذارد. در اینجا چند نکته برای زندگی سالم وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند تا مدت بیشتری از پوست صاف‌تر لذت ببرید:

هیدراته کردن پوست از واجبات است

 شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد؛ نوشیدن آب خاصیت ارتجاعی پوست شما را بهبود می‌بخشد و علائم خشکی و زبری آن را کاهش می‌دهد و در نتیجه پوست صاف‌تر می‌شود.

خوردن غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان

غذاهای غنی از آنتی اکسیدان اثر محافظتی بر روی پوست دارند. این غذاها شامل سبزیجات برگ‌دار، میوه‌ها و سبزیجات زرد و نارنجی و ماهی‌های چرب مانند سالمون است. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد افزودن پروبیوتیک‌ها به رژیم غذایی شما ممکن است به درمان و پیشگیری از بیماری‌های پوستی، مانند اگزما و آکنه، و همچنین آسیب‌های پوستی ناشی از اشعه ماوراء بنفش (UV) کمک کند.

ورزش کردن را فراموش نکنید

 مطالعات انسانی نشان داده که ورزش منظم هوازی می‌تواند ترکیب پوست را بهبود بخشد. لایه بیرونی پوست را نازک‌تر کرده و لایه‌های داخلی را ضخیم‌تر می‌کند.

دوبار در روز صورتتان را بشویید

اگر جزو کسانی هستید که معتقدند این کار نیازی به فکر کردن ندارد و حتما باید انجام شود، یک قدم به داشتن پوست زیبا نزدیک‌تر هستید. شستن مرتب صورت (دو بار در روز) عادت شماره یک خانم‌هایی است که پوستی بی عیب و نقص دارند. پوست بیشتر از هر قسمت دیگری در معرض آسیب دیدن از طریق دود، خاک و آلودگی قرار دارد. پاک کردن صحیح صورت در اول صبح و همچنین آخر شب ضروری است چون با این کار به پوست کمک می‌کنید سلول‌های مرده‌اش سریع‌تر از بین برود. منظور از پاک کردن صحیح، انتخاب یک شوینده مناسب است که نیازهای پوست‌تان را برطرف کند. همچنین تهیه و خرید یک برس نرم مخصوص صورت به شما کمک می‌کند منافذ پوست را راحت‌تر تمیز کنید.

خواب کافی داشته باشید

پوست شما نیز مانند سایر اعضای بدن در طول خواب؛ خود را ترمیم می‌کند. افزایش جریان خون و تولید کلاژن تنها مواردی هستند که در طول خواب رخ می‌دهند و به ترمیم آسیب اشعه ماوراء بنفش و کاهش لکه‌ها و چین و چروک‌های ناشی از آفتاب کمک می‌کنند.

ضد آفتاب برای پوست از نان شب هم واجب‌تر است!

اما خیلی از افراد زمانی که با عجله از خانه خارج می‌شوند، این مرحله مهم را نادیده می‌گیرند. استفاده از ضد آفتاب در طول روز درست به اندازه شستن و مرطوب کردن پوست ضروری است. اشعه ماوراء بنفش به DNA سلول‌های پوست شما آسیب می‌رساند و این یکی از دلایل اصلی پیری زودرس پوست است که منجر به پیری زودرس، خشکی و خطر بیشتر سرطان پوست می‌شود. پس برای داشتن پوستی شاداب از کرم ضد آفتاب استفاده کنید، زمان خود را در معرض نور خورشید محدود کنید.

محافظی به نام آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند مانع پیری زودرس پوست شوند و در محافظت از پوست در برابر آسیب، آلودگی‌ها، اشعه‌های مضر و حتی استرس، یک قدم جلوتر از SPF قرار دارند. آن‌ها مهمترین تاثیر را در هر نوع مراقبت پوستی روزانه دارند. سرم یا مرطوب کننده‌ای را بخرید که حتما حاوی آنتی اکسیدان باشد و آن را هر روز زیر کرم ضد آفتاب بزنید.

سیگار نکشید

قرار گرفتن پوست در معرض دود سیگار باعث پیری زودرس آن و چین و چروک می‌شود و خطر ابتلا به اختلالات پوستی از جمله آکنه و پسوریازیس را افزایش می‌دهد و توانایی پوست شما برای بهبودی خود را مختل می‌کند.

مصرف کمتر مشروبات الکل

مصرف الکل با آسیب ناشی از نور خورشید برای پوست، برابر است. نوشیدن بیش از حد الکل می‌تواند باعث کم آبی در بدن شود که این امر باعث خشکی پوست و پیری زودرس می‌شود.

مانند یک حرفه‌ای رفتار کنید

بخش‌های مختلف صورت نیازهای متفاوتی دارند. (ناحیه T پیشانی، بینی و بخشی از چانه) در صورت بسیاری از خانم‌ها چرب است در حالی که در گونه‌ها و لپ‌هایشان تمایل به خشکی وجود دارد. به هر بخش از صورت، کرمی را بزنید که مخصوص همان بخش است. برای قسمت‌های چرب یا جاهایی که جوش زده، از کرم‌های آب‌رسان مناسب استفاده کنید. برخی از مرطوب‌کننده‌ها مانند ژل هستند و چربی اضافی روی پوست باقی نمی‌گذارند. برای قسمت‌های خشک صورت هم از مرطوب‌کننده همیشگی استفاده کنید.

آرایش‌تان را پاک کنید

حتما درباره اهمیت این موضوع زیاد شنیده‌اید. ما هم اینجا دوباره تکرار می‌کنیم. هرگز قبل از شستن کامل آرایش صورت به رختخواب نروید. برای راحت‌تر کردن این کار از دستمال مرطوب کمک بگیرید یا با کمک و پد و شوینده‌های مایع، آرایش صورتتان را پاک کنید. این کار چند ثانیه بیشتر طول نمی‌کشد.

پوست را به طور کامل پاک کنید

قطعا خسته هستید ولی فاصله شما تا رسیدن به تختخواب فقط چند دقیقه است، تحمل کنید! یک پاک‌کننده روزانه که مناسب جنس پوستتان است انتخاب کرده و با یک مالش دقیق تمام صورتتان را از باقی مانده مواد آرایشی پاک کنید. اگر چیزی هم به گردن و قفسه سینه زده‌اید، لطفا به بهانه خستگی آن‌ها را فراموش نکنید.

نوبت مرطوب‌کننده و سرم است

اگر مواردی مثل چین و چروک، لکه‌های تیره، التهاب یا شفاف کردن پوست، ذهنتان را درگیر کرده، بهتر است کمی هم برای انتخاب یک سرم مناسب پول خرج کنید. اول سرم را طبق دستور بزنید، سپس کرم چشم و درنهایت مرطوب‌کننده روزانه را مصرف کنید. حالا دیگر می‌توانید با خیال راحت به رختخواب بروید.

منبع:

https://www.healthline.com/health/smooth-skin#healthy-living

 

 

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی