کد خبر: ۱۴۵۷
۱۴۰۱/۰۷/۰۲ ۱۸:۰۱:۴۸

معجزه‌ای برای پوست‌های خشک در پاییز/ پوست ابریشمی در فصل برگ‌ریزان

پاییز خشک از راه رسیده است و این خبر خوشی برای افرادی که آلرژی پوستی به این فصل از سال دارند، نیست.

ستی مولایی؛ بعضی از نقاط پوست بدن از حساسیت شدیدتری رنج می‌برند. مثل آرنج‌ها، دست‌ها، پوست صورت، در ناحیه چانه و دور ناخن‌ها، اینها نقاطی هستند، که خشک‌تر از نواحی دیگر در بدن می‌شوند.

خوشبختانه؛ با کمی پیشگیری و استفاده از محصولات مرطوب کننده قبل از شروع فصل سرما شما می‌توانید شدت خشکی پوستتان را کاهش دهید. این کار باعث می‌شود تا پوستتان لطیف‌تر از قبل شود.

با رعایت مراقبت‌های پوستی طیف بهتری از پوست را خواهید داشت. لازم به ذکر است که بدانید، پوست‌های که مستعد آکنه هستند بیشتر دچار خشکی پوست و سرمازدگی می‌شوند. کارشناسان می‌گویند، فقط یادگیری چند نکته ساده شما را از شر این خشکی‌ها راحت می‌کند. پس اگر در این فصل دچار خشکی پوست می‌شوید، این مطلب را از دست ندهید.

بیشتر آب بنوشید

به طور مستقیم مصرف روزانه 8 لیوان آب یک امر ضروری است. اما برای افرادی که از خشکی پوست و اگزما های شدید رنج می‌برند مصرف بیشتری از آب پیشنهاد می‌شود. آب بر روی رطوبت پوست تاثیر مستقیم می‌گذارد.

هنگامی که بدن شما دچار کم آبی است، آب موجود در بدن به نقاط دیگر در کل بدن فرستاده می‌شود و پوست شما از کم آبی شدید نجات می‌دهد. با نوشیدن آب بیشتر شما می‌توانید سلامت پوست خود را در فصل سرما تضمین کنید. با نوشیدن آب بیرونی‌ترین لایه پوستتان شفاف و مرطوب می‌شود.

کمتر استحمام کنید

در فصل پاییز زیاد استحمام نکنید چون برای پوست شما مضر است و خشکی پوست را دو چندان می‌کند. دوش آب گرم خود یکی از عوامل خشکی پوست است و نوار روغنی روی پوست شما را از بین می‌برد. استحمام مکرر باعث از بین رفتن چربی پوست و خارش و سوزش بعد از استحمام می‌شود. پس نتیجه می‌گیریم که درجه آب حتما باید تنظیم شده باشد.

مرطوب کننده قوی، ممنوع

اگزمای پوستی یکی از بیماری‌های شایع در این فصل است. پس در هنگام خواب حتما از مرطوب کننده‌ها استفاده کنید. این کار برای پوست‌های خشک و آکنه دار بسیار آسان به نظر می‌رسد ولی کارساز است. وقتی ما احساس خشکی روی پوست‌ صورت خود داریم اولین کاری که به ذهن ما می‌رسد این است که از کرم‌های مرطوب کننده خیلی قوی استفاده کنیم اما این کار منجر به مسدود شدن لایه‌های پوستی می‌شود.

پس برای مرطوب کننده‌های غلیظ هرگز عجله نکنید. کافی است که فقط کمی هیدراتاسیون استفاده کنید.

از چربی‌های سالم استفاده کنید

خوردن غذاهای چرب را به هیچ عنوان برای کسانی که پوست‌های خشکی دارند توصیه نمی‌کنیم. چربی‌های مانند: چربی‌های اشباع، شیر‌ پرچرب، گوشت قرمز، کره، پنیر، خامه، روغن نارگیل، روغن حیوانی، چربی و پوست مرغ. اما استفاده از چربی های طبیعی مانند آواکادوو، روغن کتان و روغن زیتون، امگا-3 که حاوی هیدراتاسیون و ضد پیری هستند بسیار توصیه می‌شوند.

چربی‌های سالم، کمک به تقویت غشایی سلولی و افزایش توانایی پوست می‌کند. چربی‌های سالم آب موجود در پوست شما را حفظ می‌کنند. توجه داشته باشید که ماهی قزل آلا حاوی چربی‌های سالمی است که آب موجود در پوست شما را در خود نگاه می‌دارد. چون شامل دوز قابل توجهی از چربی‌های جامد سالم هستند. پس تا می‌توانید در فصول سرما ماهی قزل آلا بخورید.

درمانی برای خشکی پاها

پاهای شما خشک شده است. از درد های که در هنگام راه رفتن می کشید خسته شده اید؟ نظر کارشناسان پوست در این زمینه این است که از کرم های مرطوب کننده پا استفاده کنید.

بهترین زمان برای این کار قبل از خواب است. پاهای خود را مرطوب کرده و سپس جوراب به پاهای خود کنید این کار باعث می‌شود تا در ساعات شب رطوبت به سلول‌های کف و پاشنه پا رفته و خشکی شدید آن را بر طرف کند.

ماسک های طبیعی معجزه‌گر

از ماسک‌های طبیعی برای پوستتان استفاده کنید. این ماسک‌ها پوست صورتتان را لطیف و شفاف می‌کنند. و بر مولکول های کوچکتر پوست تاثیر می گذارند. ماسک‌هایی مانند ژل‌های آلوئورا، خیار و گل‌های مختلفی مثل گل رز و گل محمدی این ماسک‌ها پوست خشک را شفا می‌دهند.

مرطوب کننده‌ها در حمام

استفاده از مرطوب کننده‌ها در فضای مرطوب حمام باعث می‌شود تا پوست رطوبت بیشتری بگیرد. و رطوبت در لابه لای سلول‌های پوستی شما نفوذ کند. این امر باعث کمک بیشتر به پوست‌های خشک و صدمه دیده می‌شود.

حواستان باشد؛ در موقع استحمام لیف را به روی پوستتان نکشید. چون باعث تشدید قرمزی در نواحی آسیب دیده پوست می‌شود. لوسیون‌های بدن بهترین گزینه برای مرطوب کردن پوست هستند. مرطوب کننده ها آبرسان‌های خوبی هستند.

هیدروکورتیزون‌های  1٪ یا شفا دهنده‌های پوست‌های خشک

موارد مصرف‌:

 هیدروکورتیزون‌ در درمان‌علامتی‌ اختلالات‌ ناشی‌ از آلرژی‌ و یاالتهابی‌ پوست‌ نظیر اگزما، درماتیت‌ها، لوپوس‌ اریتماتوز، نیش‌ حشرات‌، پمفیگوئید و پمفیگوس‌ بکار می‌رود.

مکانیسم‌ اثر:

 این‌ دارو با عبور از غشاءسلولی‌ به‌ گیرنده‌های‌ خود در سیتوپلاسم‌ متصل‌ شده‌ و کمپلکس‌ دارو ـ گیرنده‌ واردهسته‌ سلولی‌ می‌شود. این‌ کمپلکس‌ بااتصال‌ به‌ نواحی‌ خاصی‌ از DNA موجب‌تحریک‌ روند رونویسی‌ می‌شود و بدنبال‌ آن‌ ساخت‌ آنزیم‌هایی‌ می‌گردد که‌ گمان‌می‌رود مسئول‌ ایجاد اثرات‌ ضد التهابی‌ هستند. متابولیسم‌ این‌ دارو عمدتا در خود پوست‌ صورت‌ می‌گیرد. بدنبال‌جذب‌ سیستمیک‌، در کبد هم متابولیزه‌ می‌شود.

نیمه‌ عمر هیدروکورتیزون‌ آزاد، حدود 2 ساعت‌ است. و مهمتر از همه بدون بو هستند. حاوی مواد شیمیایی هستند که به غیر از بر طرف کننده خشکی پوست تورم و خارش آن را هم التیام می‌بخشند. به معنای دیگر فراتر از مرطوب کننده ها عمل می‌کنند. هیدروکورتیزون های  1٪  درمانی برای  اگزما، گزش حشرات، پیچک سمی، درماتیت سبورئیک و واکنش‌های پوستی آلرژیک به مواد آرایشی و محصولات دیگر هستند.

منبع:

https://www.nedermatology.com/blog/3-easy-fixes-for-fall-dry-skin

https://www.usdermatologypartners.com/blog/top-15-dry-skin-remedies-for-fall-winter/

 

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی