کد خبر: ۸۹۰
۱۴۰۱/۰۶/۲۰ ۱۰:۳۹:۲۱

علائم فردی که قصد خودکشی دارد چیست؟

فردی که افکار خودکشی دارد بیشتر احتمال دارد که بتواند از کسی کمک بگیرد که گام های مثبت در جهت بهبودی پیدا کند.

علائم هشدار دهنده خودکشی

صحبت کردن در مورد خودکشی می تواند یک موضوع ترسناک باشد. اما بیشتر افراد مایل هستند با یک دوست یا اعضای خانواده درباره افکار خودکشی صحبت کنند در این صورت فردی که افکار خودکشی دارد بیشتر احتمال دارد که بتواند از کسی کمک بگیرد که گام های مثبت در جهت بهبودی پیدا کند.

بسیاری از افراد بر این باورند که اگر از شخصی در مورد خودکشی سوال بپرسید، ممکن است اقدام به خودکشی کند. این یک افسانه است و متخصصین بهداشت روان افراد را تشویق می کنند که در مورد خودکشی سوالات مهمی را پرسش کنند و حقایق را برای کمک به افرادی که افسرده هستند یا احساس نا امیدی می کنند، جمع آوری کنند. هنگامی که کسی در حال فکر کردن به خودکشی است، کلمات و اعمال او می تواند سرنخ هایی را به شما نشان دهد که در معرض خطر خودکشی قرار دارند.

افراد وقتی که با چالش های زندگی روبرو می شوند، می توانند خودکشی کنند. آنها برای آینده امید ندارند و خودکشی را تنها راه حل می دانند. این یک دیدگاه تونلی است که در آن گزینه های دیگر بی فایده به نظر می رسند. اعتقاد بر این است که داشتن سابقه خانوادگی خودکشی یا رفتار تکانشی نیز باعث افزایش خطر ابتلا به خودکشی می شود.

سایر عوامل خطر عبارتند از:

تاریخچه سوء مصرف مواد، دسترسی به اسلحه، رویدادهای سخت و پراسترس در زندگی، جداشدن از دیگران، تاریخچه بیماری روحی، تاریخچه سوءاستفاده جسمانی یا جنسی،داشتن بیماری ترمیمی یا مزمن، تلاش های خودکشی در گذشته.

اگر چند مورد از نشانه های فوق را مشاهده می کنید، نشان دهنده بالاترین خطر برای خودکشی است. اگر چه صحبت از مرگ است یک نشانه واضح است، علایم بسیار دیگری وجود دارند که می توانند خطر را نشان دهند. نشانه های احساسی، کلامی و رفتاری وجود دارد که می توانید آنها را مشاهده کنید.

نشانگرهای عاطفی می تواند شامل موارد زیر باشد:

احساس افسردگی، عدم علاقه به فعالیت های روزمره ، لذت نبردن از چیزی، تحریک پذیری، خشم، اضطراب، شرم یا تحقیر شدن، نوسانات خلقی.

نشانگرهای کلامی عبارتند از:

حرف زدن از کشتن خود، حرف زدن در مورد بی فایده بودن زندگی، گفتن اینکه زندگی بدون هدف و بیهوده است.

دو نوع اظهارات خودکشی یا افکار خودکشی وجود دارد. یک بیانیه فعال ممکن است چیزی شبیه این باشد: «من قصد دارم خودم را بکشم.» بیانیه ای غیرمستقیم ممکن است شامل «من آرزو می کنم که بخوابم و از خواب بیدار نشوم» یا «من میخواهم با یک اتوبوس تصادف کنم "اکثر مردم اغلب بیانیه های منفعل را نادیده می گیرند، اما باید به طور جدی به آنها توجه شود.

نشانگرهای رفتاری می تواند شامل موارد زیر باشد:

جدا کردن خود از دیگران، قطع ارتباط با دوستان یا خانواده، دادن اموال به دیگران، رانندگی بی پروا، افزایش تجاوز، افزایش مصرف مواد مخدر و الکل، جستجو در مورد خودکشی در اینترنت، جمع آوری مواد (قرص یا سلاح)

بزرگسالان سالمند نیز در معرض خطر ابتلا به خودکشی قرار دارند و خودکشی را با نرخ بالاتر از هر گروه سنی دیگر کامل می کنند. آنها نیز به خصوص در معرض خطر قرار دارند، زیرا معمولا به دنبال درمان افسردگی و سایر بیماری های روحی نیستند. اگر یک بزرگسال بزرگتر مراقبت از بهداشت خود را متوقف کند یا شروع به دادن دارایی های خود می کند، شما باید به آنها کمک کنید تا در اسرع وقت با یک متخصص بهداشت روانی صحبت کنند.

علائم هشدار دهنده برای کودکان و نوجوانان

بسیاری از مردم تصور نمی کنند که کودکان و نوجوانان می توانند در معرض خطر خودکشی باشند، اما می توانند نشانه های هشدار دهنده را نیز نشان دهند. اگر یک کودک خواهان خودکشی یا خواستار مرگ است، همیشه آنها را جدی بگیرید.یک رویداد یا مشکل که به نظر نمی رسد یک مسئله بزرگ برای یک بزرگسال باشد می تواند برای کودک یا نوجوان بسیار استرس زا باشد. کودکان و نوجوانان ممکن است در صورت وجود موازد زیر در معرض خطر باشند:

تجربه قلدری، از دست دادن یکی از عزیزان، تجربه آسیب جسمی، احساسی یا جنسی، سوء مصرف مواد مخدر یا الکل، سابقه بیماری، احساس گناه در مورد گرایش جنسی خود.

چه کاری می توانید انجام دهید؟

اگر یک دوست عزیز یا حتی یک آشنا یا همکارتان را در هرکدام از این نشانه ها می بینید، می توانید به او کمک کنید. دریغ نکنید که از زبان خاصی استفاده کنید، مثلا بپرسید «آیا شما فکر می کنید که خودتان را بکشید؟» اگر پاسخ بله یا شاید باشد، از آنها بپرسید که چه احساس راحتی می کنند، چه خط تلفن های بحران یا مشاوره یا وقت دکتر در اختیار دارند؟

اگر فرد به خودکشی فکر می کند، مهم است که از آنها بخواهید که چه برنامه ای برای خودکشی دارند. اگر خودکشی ممکن بود او را به روانشناس معرفی کنید.

خودکشی قابل پیشگیری است و افرادی که احساس نا امیدی می کنند می توانند زندگی کامل و سالم داشته باشند. در حالی که شما نمیتوانید شخص دیگری را کنترل کنید، می توانید یک نیروی قدرتمند و مداخله گر در زندگی او باشید.

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی