کد خبر: ۶۵۰۹
۱۴۰۱/۰۹/۱۶ ۰۷:۰۰:۰۰

چرا دختران امروزی، مجرد زیستن را برمی‌گزینند؟/ پدیده «تنهازیستی» چیست و چگونه باید با آن برخورد کرد؟!

در روزگاری زندگی می‌کنیم که هر روز تمایل به ازدواج در بین دختران کمتر می‌شود. دختران تحصیل کرده و دارای شغل مناسب دیگر دوست ندارند؛ که ازدواج کنند و تنها زندگی کردن را ترجیح می‌دهند.

ستی مولایی؛ گروهی از دختران جوان، تشکیل زندگی مجردی را نخستین گام استقلال‌طلبی می‌دانند و می‌خواهند از لحاظ اقتصادی یا محل سکونت مستقل باشند روانشناسان به این گرایش دختران جوان «تنهازیستی» می‌گویند، زیرا بروز این پدیده موجب گسترش خانواده‌های تک‌نفره و دشواری تشکیل خانواده در آینده می‌شود.

آنها بر این باور هستند که رویاهای بزرگتری دارند که با ازدواج این رویاها تمام می‌شود. یا دوست دارند وقت خود را برای سطح بعدی آموزش خود بگذارند.

مزایا و معایب مستقل بودن

دلایل اینکه دختران جوان امروزه در جامعه ما به دنبال استقلال و جدا شدن از خانواده هستند را می‌توان در موارد زیر جست‌وجو کرد: انسان‌ها به طور طبیعی دنبال آزادی‌ و به تبع آن آزادی عمل هستند و دوست دارد آنطور که می‌خواهد زندگی کنند. در کنار این ویژگی نیز در دهه‌های اخیر شاهد یکسری تغییرات در جامعه هستیم که ناخودآگاه دختران را به سمت و سوی زندگی تک‌نفره سوق می‌دهد که شامل:

تغییر ارزش‌ها

مسائلی که در گذشته ارزش بوده و امروزه ضدارزش شناخته شده است. به عنوان مثال در گذشته‌های نه‌چندان دور اطاعت محض از پدر و مادر امری ارزشمند تلقی می‌شد که اکنون در خیلی از خانواده‌ها دیگر از آن اطاعت بی‌چون و چرا خبری نیست.

تغییرات اقتصادی

وضعیت اقتصادی به صورتی شده که دختران و پسران مجبور هستند از همان ابتدای راه در خانه پدری هم سر کار بروند و دستشان در جیب خودشان باشد. در نتیجه کار کردن برای آنها نوعی استقلال و راهی برای رسیدن به اهدافشان است. 

ادامه تحصیلات

دختر و پسر بعد از اتمام تحصیلات وارد دانشگاه می‌شوند سپس به سمت مهارت‌آموزی و کارورزی و شاغل بودن پیش می‌روند که باعث می‌شود چندین سال از زمانشان صرف تحصیلات و شغل شود که همین مسئله منجر به بالا رفتن سن ازدواج می‌‌شود. بالا رفتن سن ازدواج، میل به مجرد زندگی کردن در دختران را زیاد می‌کند که ما در جامعه این امر را می‌بینیم.

تکنولوژی و گردش اطلاعات

امروزه با دسترسی بیشتر به مقالات و مطالعات در اینترنت می‌توان به این نکته پی برد که زندگی بدون ازدواج کردن هم میسر است و صرفا اندیشیدن به سبک قدیمی نمی تواند راه گشا زندگی باشد.

تغییر ارزش‌های زنانگی و مردانگی

تحولات اقتصادی و اجتماعی باعث تغییر ارزش‌های زنانگی و مردانگی شده است. زنان مانند قدیم دیگر ارزش یک مرد را به تکیه‌گاه بودنش نمی‌دانند، زیرا خودشان با توجه به توانشان می‌توانند همپای مردان در جامعه حضور پیدا کنند و این مسئله باعث می‌شود که دختران با خود بگویند: «نیازی نیست ازدواج کنم که تکیه‌گاه مادی داشته باشم.»

 بالا رفتن سن ازدواج و افزایش  زندگی تک‌نفره

بالا رفتن سن ازدواج از تغییرات اجتماعی است که به عوامل گسترده‌ای وابسته است. در گذشته گفته می‌شد بالا رفتن سن ازدواج به دلیل سختگیری‌های خانواده‌هاست. بالا رفتن سن ازدواج پدیده‌ای چندعاملی است و ما نمی‌توانیم همه را کنترل کنیم. اما این را باید دانست که تنها یا مجرد زندگی کردن پدیده مذمومی نیست و مانند هر پدیده دیگری مزایا و معایب مربوط به خودش را دارد.

فایده‌های استقلال

همان‌طور که گفته شد زندگی مجردی دختران مانند هر پدیده نوظهوری حتما دارای یکسری از مزایا و معایب است. مزیت‌های این پدیده در حال رشد که برخی کارشناسان بیان می‌کنند چنین است:

- انتخاب‌های آزادانه‌تر

 گاهی در خانواده به دلیل وابستگی اقتصادی، فرزندان از خواسته‌ها و تمایلات‌شان دور می‌مانند مثلا دختری که دوست دارد دنبال موسیقی برود اما پدر و مادرش با این کار مخالف هستند و از پرداخت هزینه‌های مربوط به آن دریغ و از وابستگی اقتصادی دخترشان به عنوان یک اهرم استفاده می‌کنند. اما زمانی که دختر جوان بخواهد تشکیل زندگی تک‌نفره بدهد ابتدا باید دارای استقلال مادی شود که این امر موجب می‌شود شخص در آینده انتخاب‌های آزادانه‌تری داشته باشد.

- تمرین استقلال

دختران با تشکیل زندگی یک‌نفره در واقع با پستی و بلندی‌های زندگی آشنا می‌شوند و مهارت‌های زندگی کردن را تمرین می‌کنند.

 

آسیب‌های تنها زندگی کردن

اما معایبی که زندگی مجردی برای دختران رقم می‌زند هم می‌توانند بسیار مهم باشند که عبارتند از:

  • مورد قضاوت قرار گرفتن 
  • نگران بودن مداوم خانواده
  • افسردگی و احساس تنهایی

بهترین راه‌حل

بهترین الگوی استقلال دختران جوان در جامعه، استقلال در سایه حمایت و نظارت خانواده و در نظر گرفتن حقوق فردی آنهاست. دختران جوان باید نگرانی و مخالفت‌های خانواده‌شان را بپذیرند و روی اهداف‌شان متمرکز باشند. هدف دختران جوان نباید مجرد زندگی کردن باشد بلکه باید اهداف بزرگ‌تری داشته باشند. باید نشان دهند که این سبک زندگی هدف نیست بلکه مسیری است برای رسیدن به مقاصد متعالی‌تر.

منبع:

https://www.linkedin.com/pulse/5-reasons-why-women-stay-single-even-most-beautiful-ones-trea-tijmens

https://identity-mag.com/reasons-girls-willingly-choosing-stay-single-forever/

 

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی