کد خبر: ۵۶۱۲
۱۴۰۱/۰۹/۰۵ ۰۸:۰۰:۰۰

خوشا صبحی که خورشیدش تو باشی/ چطور از اول صبح شاد و بانشاط باشیم؟

هر فرد در زندگی امروزی با چالش‌های متعددی روبرو است؛ پس دستیابی به مسیر خوشبختی و آرامش بسیار پیچیده است. استرس در محل کار، مشکلات در خانه، بیماری و ... عواملی است که می تواند زندگی را برای هر انسان سخت و سخت تر کند.

ستی مولایی؛ صبح‌ها بعد از بیدار شدن از خواب روزتان را چطور شروع می‌کنید؟ درست است دستیابی به آرامش و داشتن یک صبح شاد و بانشاط کار دشواری است؛ با این حال، بارها و بارها مطالعات نشان داده که نحوه شروع یک صبح دل‌انگیز، تأثیر قابل‌توجهی بر بهره‌وری و موفقیت شما می‌گذارد. کارهایی که درست در ساعات اولیه بعد از بیرون آمدن از تختخواب انجام می‌دهید، ادامه روز شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این‌ها دلایل خوبی است تا به جدیدترین برنامه صبحگاهی که براساس تحقیقات اخیر پژوهشگران انجام شده نگاهی بیندازید. مطمئن باشید دنبال کردن این نکات یک صبح شاد و انرژی‌بخش را برای شما تضمین می‌کند تا در طول روز مانند خورشید بدرخشید.

شب‌ها زود بخوابید

شب‌ها در یک زمان معقول به رختخواب بروید. اولین قدم برای شاد بیدار شدن در صبح، خوابیدن به موقع در شب قبل است. کارشناسان بر این عقیده هستند که؛ هر فرد بزرگسال در شبانه‌روز باید حدود 7 تا 8 ساعت بخوابد. پس ساعت‌تان را زمانی کوک کنید که واقعا باید از خواب بیدار شوید. در غیر این صورت ممکن است احساس کنید هنوز خواب‌تان می‌آید و بخواهید این کمبود خواب را با بازگشت به تختخواب و یک چرت کوتاه جبران کنید اما وقتی که چرت می‌زنید، مغزتان می‌داند که زمان این خواب سبک فقط چند دقیقه است و در سرحال‌تر شدن شما تاثیری ندارد.

خداحافظی با وسایل الکترونیکی در هنگام خواب

کارشناسان توصیه می‌کنند که استفاده از وسایل الکترونیکی مانند تلفن همراه را حداقل یک ساعت قبل از خواب به پایان برسانید تا به مغزتان فرصت دهید تا خاموش شده و برای خواب آماده شود.

نکته: اگر در شیفت‌های متعدد کار می‌کنید یا تازه مادر شده‌اید تمام تلاش خود را برای برنامه ریزی مناسب برای یک خواب راحت بکنید.

با چراغ روشن نخوابید

تحقیقات نشان می‌دهد که وقتی در نور ملایم تا متوسط به خواب می‌رویم، کمتر استراحت می‌کنیم و با احساس شادی کمتری نسبت به حالت عادی از خواب بیدار می‌شویم. نورها می‌تواند شامل چراغ خواب، تلویزیون، موبایل و ... باشد، که همگی بر خلق و خوی خواب افراد تأثیر منفی می‌گذارد.

نکته: سعی کنید از چشم بند یا پرده های زخیم در اتاق خوابتان استفاده کنید. قرار گرفتن در معرض نور با تولید ملاتونین در بدن، تداخل دارد. کم کردن نور هنگام آماده شدن برای رختخواب و تاریک کردن اتاق تا حد امکان می تواند به حفظ تولید ملاتونین شما کمک کند.

یوگا انجام دهید

با تکنیک‌های آرام سازی ذهن (یوگا) ذهن خود را از اخبار بد در طول روز پاک کنید. مدیتیشن، تنفس عمیق یا آرام سازی پیشرونده عضلانی راه هایی برای کمک به آرام کردن اضطراب، تنش یا افکار مزاحم هستند که ممکن است شما را بیدار نگه دارند. سعی کنید یک یا چند مورد از این تمرین ها را در برنامه شبانه خود بگنجانید.

به پهلوی راست بخوابید

آیا می‌خواهید از رویاهای آرام لذت ببرید و خوشحال از خواب بیدار شوید؟ محققان کشف کرده‌اند که خوابیدن به پهلوی راست شانس داشتن رویاهای مثبت را افزایش می‌دهد و همچنین احتمال داشتن اختلال و خلق و خوی منفی را در طول روز کاهش می‌دهد.

رنگ‌‌ها را به اتاق‌تان بیاورید

یک راه خوب برای شادی صبحگاهی این است که در اتاق‌های‌تان رنگ‌های شاد و متنوعی داشته باشید تا از ابتدای روز از آنها انرژی بگیرید. بهتر است در انتخاب رنگ‌ بالش، پتو و ملحفه‌ها از رنگ‌های قرمز، زرد، نارنجی یا یاسی استفاده کنید یا پارچه‌ای با این طیف رنگ‌ها را طوری مقابل تخت‌تان قرار دهید که صبح‌ها وقتی چشم‌های‌تان را باز می‌کنید اول از همه آن را ببینید؛ حتی می‌توانید با دیدن میز صبحانه‌تان هم انرژی بگیرید.

مدیرعامل موسسه رنگ پنتون:

صبح‌ها وقتی چشم‌های‌تان را باز می‌کنید به یک رنگ درخشان و سرزنده نگاه کنید. در این‌صورت هورمون آدرنالین در بدن شما ترشح می‌شود و ناگهای یک موج بلند انرژی سراغ‌تان می‌آید. در چنین شرایطی می‌توانید تارهای خستگی را به سرعت از صورت‌تان کنار بزنید و موتور بدن‌تان را روشن کنید.

به یاد داشته باشید که تخت خواب برای خوابیدن است

تحقیقات نشان داده است که استفاده از تختخواب برای فعالیت هایی مانند خواندن یا تماشای فیلم می‌تواند از خواب راحت جلوگیری کند. پس در هنگام خواب کاری جز خوابیدن انجام ندهید.

گل و گیاه بکارید

دکتر نانسی اتکوف، استاد دانشگاه پزشکی هاروارد می‌گوید: «نگاه کردن به یک دسته‌گل بلافاصله بعد از بیرون آمدن از تختخواب خلق و خوی همه و به‌ویژه خانم‌ها را بهتر می‌کند و باعث می‌شود در سراسر روز انرژی بیشتری داشته باشند.» این نکته صبحگاهی مهمی است که این پزشک براساس یکی از جدیدترین تحقیق‌ها به آن اشاره می‌کند. گیاهان سبز از اجزای نشاط‌آور خانه شما هستند و به شما کمک می‌کنند خلق و خوی‌تان بهتر شود.

خواب پیوسته داشته باشید

دکتر جودی میندل، مدیر مرکز ناهنجاری‌های خواب در بیمارستان فیلادلفیا بر این عقیده است که: «کمی خواب بیشتر که البته به‌طور پیوسته باشد استراحت شبانه شما را کامل می‌کند و وقتی از خواب بیدار می‌شوید، پرانرژی و سرحال‌تر هستید.»

روزی را که پیش رو دارید، مجسم کنید

دکتر دانا لایت من، روانشناس آمریکایی می‌گوید: وقتی صبح‌ها درباره روزی که پیش رو دارید مثبت فکر کنید، پیشاپیش انرژی می‌گیرید. مثبت‌اندیشی را به زندگی‌تان راه دهید تا از ابتدای صبح شاداب باشید.

چند لحظه چشم‌های‌تان را ببندید

زمانی که از خواب بیدار می‌شوید برای مدت کوتاهی چشم روی هم بگذارید و خودتان را شاداب و پرانرژی تصور کنید. تجسم یک فعالیت لذت‌بخش سطح انرژی و هیجان بدن شما را بالا می‌برد و بخشی از مغزتان را فعال می‌کند. این قسمت درست جایی است که وقتی این فعالیت لذت‌بخش را واقعا تجربه می‌کنید به کار می‌افتد و بدین ترتیب تاثیرات مثبتی بر جا می‌گذارد.

یک لیوان آب بنوشید

به محض اینکه از تختخواب بیرون می‌آیید، یک لیوان آب بنوشید. این کار بهترین روش برای جبران آب از دست رفته بدن‌تان است. درواقع دو درصد کاهش آب ذخیره بدن می‌تواند شما از لحاظ جسمی و روحی خسته کند؛ بنابراین از همان ابتدای صبح سراغ نوشیدن آب بروید که شروع خوبی است تا در طول روز بین هشت تا 11 لیوان آب بنوشید. محققان از یک موسسه پزشکی آمریکایی مصرف این میزان آب را به‌ویژه به زنان بیشتر توصیه می‌کنند تا سراسر روز آب مورد نیاز بدن‌شان تامین شود.

دکتر هالی اندرسون، مدیر بخش پزشکی دانشگاه کرنل نیویورک می‌گوید: هر فعل و انفعالی که در بدن شما انجام می‌شود، به آب نیاز دارد. بدون وجود آب کافی، سیستم بدن باید سخت‌تر کار کند که این موضوع باعث خستگی می‌شود.

آفتاب را به داخل اتاق راه دهید

اشعه‌های خورشید باعث می‌شوند که راحت‌تر از خواب بیدار شوید؛ بنابراین پرده‌ها را کنار بزنید یا ضمن اینکه یک لیوان چای یا قهوه می‌نوشید، مقابل نور خورشید بایستید.

دکتر جیمز مَس، پروفسور دایره روانشناسی در دانشگاه کرنل آمریکا: «روشنایی روز به ساعت بیولوژیکی بدن شما علامت می‌دهد که ترشح هورمون ملاتونین را متوقف و شما را هوشیار کند. این هورمون عامل خواب‌آلودگی است؛ ضمن اینکه نور خورشید سطح سروتونین مغز را بالا می‌برد. سروتونین یک ماده شیمیایی است که خلق و خوی شما را بهتر می‌کند.»

صورت‌تان را ماساژ دهید

مگی دانفی، مدیر یکی از مراکز ماساژ و آب درمانی در آمریکا می‌گوید: «ماساژ صورت سیستم گردش خون را بهبود می‌بخشد و یک راه موثر برای باز شدن کامل چشم‌های شماست.»

چشمانتان را به روی عشقتان باز کنید

سعی کنید کنار کسی بخوابید که دوستش دارید تا هنگام صبح پر انرژی از خواب بیدار شوید و اولین نفری که می‌بینید او باشد.

دوش آب گرم بگیرید

دوش آبگرم به همراهی آبکشی نهایی با آب خنک می‌تواند انرژی بخش باشد. فرضیه ترموژنیک به این استدلال کمک می‌کند که افزایش دمای مرکزی بدن ماهیچه‌ها را شل می‌کند، این کار تنش را کاهش داده و باعث افزایش حس خوب می‌شود. دوش آب گرم؛ گردش خون را افزایش می‌دهد.

درمان افسردگی

روانشناسان همچنین بر این عقیده هستند که؛ دوش نهایی با آب خنک به مدت پنج دقیقه می‌تواند درمانی برای افسردگی، افزایش عملکرد مغز و ترشح سروتونین در بدن باشد.

منبع:

https://www.prevention.com/

https://www.wikihow.com/Wake-up-Happy-Every-Morning

 

 

 

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی