کد خبر: ۵۲۳۵
۱۴۰۱/۰۹/۰۱ ۰۶:۰۰:۰۰

12 نکته که درباره سلامت روان نمی‌دانید/ از خوردن فست فود تا اضطراب زیست محیطی شما را در خطر ابتلا به افسردگی و مشکلات روان قرار می‌دهد

مسائل مربوط به سلامت روان می‌تواند هر فردی را بدون در نظر گرفتن سن، نژاد و طبقه اقتصادی یا اجتماعی تحت تاثیر قرار دهد و به دلیل عوامل جمعیت و سبک زندگی، انتظار می‌رود این موارد در جوامع مختلف افزایش یابد. در اینجا 12 حقیقت کمتر شناخته شده در مورد سلامت روان را بیان می‌کنیم، که ممکن است چیزی در مورد آنها ندانید.

ستی مولایی؛ سلامت یا بهداشت روانی روی چگونگی احساس‌ و تفکرمان و همچنین شیوه‌ی واکنش ما در موقعیت‌های مختلف تاثیر می‌گذارد. اما داشتن سلامت خوب روانی به این معنا نیست که هیچ اختلالی در ما تشخیص داده نشده باشد. در واقع، اگر بتوانیم مشکلات و مسائل روزمره‌ی زندگی را با آرامش پشت سر بگذاریم، به این معنا است که به لحاظ بهداشت روانی، در شرایط خوبی هستیم اما برخی اتفاقات یا کارها باعث می‌شود که سلامت روان ما به خطر بیفتد.

خوردن فست‌فود شما را بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی قرار می‌دهد

مطالعات مجله بهداشت عمومی تغذیه نشان می‌دهد، خوردن مواد غذایی مانند کیک، شیرینی، دونات و فست‌فودهایی چون همبرگر، هات‌داگ و پیتزا سبب افسردگی می‌شود. مصرف‌کنندگان مواد غذایی آماده، نسبت به افرادی که از این مواد غذایی استفاده نمی‌کنند، ۵۱ درصد بیشتر احتمال ابتلا به افسردگی را دارند.

بیشتر افرادی که به روانپزشک مراجعه می‌کنند؛ بیماری‌شان نه شدید است و نه دائمی

در حالی که سلامت روان با شرایط روانی شدید مرتبط است، این اصطلاح به طیفی اطلاق می‌شود که از سلامت کامل به بیماری شدید دچار می‌شوند. سلامت روان چیزی بیش از عدم وجود اختلالات یا بیماری‌های روانی است. در تعریف WHO سازمان بهداشت جهانی درباره سلامت روان آمده است: «سلامت روان عبارت است از رفاه کامل جسمی،‌ روحی و اجتماعی،‌ نه فقدان، بیماری یا ناتوانی در آن». بیشترین مسائل مربوط به سلامت روان در واقع نه شدید و نه پایدار هستند، اما معمولاً شرایط سلامت روانی کوتاه مدت خفیف تا متوسط هستند.

آمارهای شیوع جهانی نشان می دهد که افسردگی حدود 300 میلیون نفر در سراسر جهان را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد و اختلالات اضطرابی تقریباً 4٪ از جمعیت جهان را درگیر می‌کند. این دو حالت عمده مشکلات سلامت روان را تشکیل می دهند.

استرس می‌تواند ژنتیکی باشد

پژوهش‌ها نشان می‌دهد افراد با سطوح پایین ژن‌های مرتبط با استرس، در طول موقعیت‌های استرس‌زا، احساسات منفی‌تری دارند. این ارزیابی به درمان و پیشگیری افسردگی و اضطراب کمک می‌کند.

انتظار می‌رود در سال 2050 حدود 152 میلیون نفر از نوعی مشکلات روان رنج ببرند

از این 152 میلیون نفر، 68 درصد آن در کشورهای با درآمد کم و متوسط زندگی می‌کنند. انتظار می‌رود هزینه‌های سالانه مشکلات روان تا سال 2030 به 2 تریلیون دلار برسد. در هر 3 ثانیه یک بیمار در سراسر جهان با علائم زوال عقل یا افسردگی (از دست دادن حافظه، بی نظمی، رفتارهای نامنظم، مشکلات روحی و روانی) تشخیص داده می‌شوند

«اضطراب زیست محیطی» واقعی و در حال رشد است و مشکلات روان مانند افسردگی به ویژه در جوانان بیشتر دیده می شود

در سال 2019، 68 درصد از جمعیت جهان؛ تغییرات آب و هوایی را برای سلامت روان خود یک تهدید بزرگ می‌دانستند. بسیاری از چشم انداز تخریب غیرقابل جبران محیط زیست و پیامدهای آن در آینده خود و نسل های بعدی احساس درماندگی و حتی ناامیدی نام می‌بردند. به این حالت افسردگی "اضطراب زیست محیطی" گفته می‌شود.

جنسیت در شیوع اختلالات روانی نقش دارد

ارقام نشان می‌دهد که افسردگی، اضطراب، خوردن و اختلالات دوقطبی به طور متوسط در بین زنان شایع‌تر از مردان است، این در حالی که اسکیزوفرنی و اختلالات مصرف مواد معمولاً در مردان شایع تر است.

برای زنان، برخی از مانند: زایمان، مادر شدن زودهنگام و کار زیاد می‌تواند باعث افسردگی یا مشکلات روان در آنها شود. به عنوان مثال، در بریتانیا از هر پنج زن، یک زن در دوران بارداری یا در سال اول پس از زایمان، مشکلات روانی را تجربه می کند.

داشتن وزن مناسب سبب می‌شود خانم‌ها کمتر دچار افسردگی شوند.

مطالعه‌ای در یک بیمارستان روان‌پزشکی که روی ۲۰۳ زن چاق ۴۰ تا ۶۵ ساله انجام شد نشان داد، افرادی که روند کاهش وزن را در پیش داشتند از میزان افسردگی‌شان کاسته شده بود.

 رژیم غذایی بر سلامت روان تأثیر می‌گذارد

روان پزشکان بر این عقیده هستند که وضعیت ذهنی افراد بر رفتار غذایی آنها تأثیر مستقیم می‌گذارد. برعکس، شواهد فزاینده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد غذا نه تنها بر رفاه، بلکه بر شیوع برخی از بیماری‌های روانی مانند: (افسردگی، روان پریشی و ...) تأثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، افرادی که از رژیم غذایی مدیترانه ای استفاده می‌کنند 33 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به افسردگی هستند و رژیم غذایی ژاپنی Washoku ممکن است خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را تا 36 درصد کاهش دهد.

به نظر می رسد میکروبیوتای روده در سلامت روان نقش مهمی را ایفا می‌کند، زیرا بر سلامت ذهن ما از طریق محور روده تا خود مغز تأثیر می‌گذارد. برای مثال، کمبود یک باکتری خاص می‌تواند با علائم افسردگی مرتبط باشد.

کم خوابی باعث افسردگی می‌شود

یک مطالعه در سال 2019 نشان می دهد که فرانسوی‌ها به طور متوسط 6 ساعت و 42 دقیقه در روز  را می‌خوابند. متاسفانه این تحقیق در سطح جهان نشان می دهد که میزان خواب در افراد مختلف در حال کم شدن است و همین امر بر روی سلامت روان و افزایش افسردگی تاثیر مستقیم می گذارد.

خواب چیزی است که سلامت و تندرستی کلی را تعیین می کند. کم خوابی با بسیاری از بیماری ها و شرایط مزمن مانند دیابت نوع 2، بیماری قلبی، چاقی و افسردگی مرتبط است.

اضطراب و افسردگی سلامت قلب و عروق را تهدید می‌کند

افراد مبتلا به اختلال و حمله‌های عصبی بیشتر در معرض خطر بیماری‌های قلبی قرار دارند. کسانی که افسرده و خشمگین هستند بیشتر از دیگران موقعیت‌ها را تنش‌زا تلقی می‌کنند و آدرنالین بدن‌شان افزایش پیدا می‌کند. این امر سبب می‌شود خون لخته و درنتیجه احتمال حمله قلبی بیشتر شود.

قرص امگا۳ به درمان افسردگی کمک می‌کند

استفاده از مکمل‌های امگا۳ به‌طور موثر در درمان افسردگی‌ مفید است. همچنین تحقیقات نشان داده است، امگا۳ می‌تواند در بهبود عملکرد داروهای ضدافسردگی هم موثر باشد.

مشارکت و فعالیت‌های اجتماعی سبب می‌شود ذهن انعطاف‌پذیرتری داشته باشید

تحقیقات اخیر نشان داده است عضویت در گروه‌های اجتماعی، از گروه‌های کوچک شطرنج‌باز پارک‌ها گرفته تا تیم‌های حرفه‌ای ورزشی، سبب افزایش قدرت روانی برای تحمل و غلبه بر مشکلات و چالش‌های فیزیکی و ذهنی می‌شود. محققان معتقدند این فعالیت‌ها به احساس تعلق و هدفمندی و همچنین بهبود روابط خانوادگی و دوستانه نیز کمک می‌کند.

منبع:

https://www.axa.com/en/magazine/ten-things-you-might-not-know-about-mental-health

 

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی