کد خبر: ۲۸۶۴
۱۴۰۱/۰۸/۰۲ ۱۱:۳۰:۳۱

هشدار؛ کار کردن زیاد باعث افسردگی می‌شود

نتایجی یک مطالعه جدید نشان می دهد به هر میزانی که افراد در طول هفته ساعات بیشتری در یک شغل استرس زا کار کنند، خطر ابتلا به افسردگی در آنها بیشتر می شود. در این مطالعه کادر درمان به طور خاص مورد بررسی قرار گرفته اند.

محققان پزشکی دانشگاه میشیگان دریافتند افرادی که ۹۰ ساعت یا بیشتر در هفته کار می کنند، سه برابر بیشتر از افرادی که ۴۰ تا ۴۵ ساعت در هفته کار می کردند، دچار افسردگی می شوند.

این تیم تحقیقاتی از روش ‌های آماری پیشرفته برای شبیه ‌سازی یک کارآزمایی بالینی تصادفی ‌سازی شده استفاده کردند، که بسیاری از عوامل دیگر را در زندگی شخصی و حرفه‌ای کادر درمان و پزشکان به حساب می ‌آورد.

این نتایج به طور مشخص نشان می ‌دهد:بین ساعات کار و علائم افسردگی، اثر مستقیمی وجود دارد. گفتنی است در میان تمام عوامل استرس زا که بر پزشکان تأثیر منفی می گذارد، ساعات کار زیاد عامل اصلی افسردگی است.

8.-talk-to-your-boss

تیم دانشگاه میشیگان داده های ۱۱ ساله را روی بیش از ۱۷ هزار دستیار پزشکی سال اول مطالعه کرد. پزشکانی که به تازگی فارغ التحصیل شده اند در صدها بیمارستان در سراسر ایالات متحده مشغول کار بودند.

این داده ها شامل معاینه ۱۲ ماهه علائم افسردگی، ساعات کار، خواب و موارد دیگر در حین اتمام سال اول رزیدنتی افراد فوق بود. به طور معمول رزیدنت ها ۶۵ تا ۸۰ ساعت در هفته مشغول کار هستند.

محققان در این رابطه می گویند: وقتی زمان بیشتری برای استراحت داشته باشید، مقابله با استرس آسان تر است. به همین دلیل، تیم تحقیقاتی فوق می‌ گوید یافته‌ های آنها به نیاز آشکار به کاهش بیشتر تعداد ساعات کار پزشکان در هفته اشاره دارد.

دکتر امی بوهنرت، از پزوهشگران ارشد این تیم مطالعاتی در رابطه با موضوع فوق می‌ گوید: این تجزیه و تحلیل قویاً نشان می ‌دهد که کاهش میانگین تعداد ساعات کاری در میزان افزایش علائم افسردگی کارورزان در طول زمان تفاوت ایجاد می ‌کند و تعداد افرادی که به افسردگی قابل تشخیص مبتلا می‌شوند را کاهش می‌ دهد.

در این میان نکته کلیدی این است که مردم باید ساعات کمتری کار کنند تا زمان بیشتری برای بهبودی شرایط روحی و جسمی داشته باشند. تنها با داشتن آرامش و استراحت کافی است که شما می توانید به طور موثرتری با استرس ها یا ناامیدی های شغلی خود مقابله کنید.

اگر می‌خواهید در محل‌ کار خود بهترین باشید، ارتقای شغلی بگیرید، کارمند یا کارفرمای خوب و خوش‌نامی باشید یا هر دلیل دیگری که داشته باشید، باید برای رسیدن به این اهداف سخت کار کنید؛ ولی این سخت کوشی، بدون استراحت و تفریح، ما را از پا می‌اندازد و منجر به بیماری‌های جدی یا حتی مرگ می‌شود.

البته گاهی مجبور می‌شوید که یک یا دو ساعت بیشتر در محل‌کارتان بمانید تا پروژه مهمی را به پایان برسانید؛ ولی مراقب باشید که این کار به عادت تبدیل نشود. ساعات کار طولانی و گذراندن زمان زیادی در محل‌ کار باعث می‌شود که از پا بیفتید. علاوه‌ بر خستگی، عوارض جانبی فراوان دیگری نیز وجود دارد که بر اثر کار بیش‌ از حد ایجاد می‌شود؛ بنابراین باید معمول‌ترین نشانه‌های کارکردن بیش ‌از حد را بشناسید. رایج‌ترین نشانه‌های کارکردن بیش‌ از حد عبارت‌اند از:

- بی‌انرژی بودن

- بی خوابی

- نادیده‌گرفتن خواب

- احساس پریشانی و نداشتن تمرکز

- ضعیف‌شدن سیستم ایمنی بدن

- روحیه و حال بد

- افزایش یا کاهش وزن

- ناتوانی در ایجاد تعادل بین کار و زندگی اجتماعی

 

۱. بی‌انرژی بودن

معمولا ساعات اضافی کار در طول هفته باعث می‌شود که به‌شدت احساس خستگی کنید. برای مقابله با کمبود انرژی، کارهای زیر را انجام دهید:

کارتان را از زندگی شخصی‌تان جدا کنید.

اولویت‌های خود را مشخص کرده و کارهایتان را براساس این اولویت‌ها سازمان‌دهی کنید؛ یعنی مهم‌ترین کارها را در ابتدای روز انجام دهید. اگر وقت کم آوردید، نگران نشوید؛ چون می‌توانید کارهای کم‌اهمیت‌تر را به فردا موکول کنید.

بررسی کنید که برای انجام هر کار چقدر زمان نیاز دارید. کارهای وقت‌گیرتر را هنگام صبح که سرحال‌تر هستید و انرژی بیشتری دارید انجام دهید.

در روزهای تعطیلی یا مرخصی، کار را تعطیل کنید و دیگر ایمیل‌هایتان را بررسی نکنید.

۲. بی‌خوابی

حتی با وجودِ خستگی نیز نمی‌توانید بخوابید چون هنوز مغزتان در حال پردازش تمام اطلاعات آن روز است. برای مقابله با بی‌خوابی از روش‌های زیر استفاده کنید:

مراقبه کنید یا حرکات یوگا را انجام دهید.

یک فنجان چای یا دمنوش گرم بنوشید. می‌توانید از گیاهانی مانند بابونه، اسطوخدوس، رویبوس قرمز، گل ساعتی، نعناع یا سایر گیاهان مفید استفاده کنید.

۳. بی‌توجهی به محرومیت از خواب

آخر شب است و سعی می‌کنید قسمت آخر پروژه خود را تمام کنید و با وجود خستگی نمی‌خوابید. یک فنجان قهوه دیگر می‌نوشید تا بتوانید بیدار بمانید. شاید این روش درستی نباشد. به‌جای اینکه با قهوه خود را بیدار نگه دارید، به رختخواب بروید و بخوابید و صبح زودتر از همیشه بیدار شوید. خوابیدن باعث می‌شود کمی استراحت کنید و هنگام صبح روی کارتان تمرکز کنید. به‌ این ‌ترتیب می‌توانید کارتان را به‌موقع تمام کنید.

 

۴. احساس پریشانی و نداشتن تمرکز

وقتی بیش ‌از حد کار می‌کنید، به‌سختی می‌توانید تمرکز کنید و حتی کوچک‌ترین چیزها مانند نام‌ها و تاریخ‌ها را نیز فراموش می‌کنید. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که هر روز باید کارهای زیادی را انجام دهید و بنابراین، مغزتان باید داده‌های بیشتری را پردازش کند؛ درنتیجه نمی‌توانید تمرکز کنید و احساس پریشانی و حواس پرتی پیدا می‌کنید.

برای حفظ تمرکز:

خواب شبانه خوب و راحتی داشته باشید (دست‌کم ۷ ساعت).

تمام چیزهای مهم را یادداشت کنید و فهرستی از کارها، برنامهٔ ملاقات‌ها، لیست خرید و غیره را بنویسید.

اگر برای ملاقاتی مهم به یادآوری نیاز دارید زمان‌سنجی را تنظیم کنید. برای نمونه، زمان‌سنج را روی ۳۰ دقیقه پیش از ملاقات تنظیم کنید تا زمان کافی برای آماده‌شدن داشته باشید.

۵. ضعیف‌شدن سیستم ایمنی بدن

اضطراب، سردرد، درد قفسه سینه و مشکلات معده همگی می‌توانند ناشی از سبک زندگی پراسترس و پر از کار و خستگی شما باشند. استرس سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند و موجب می‌شود که بدن نتواند در برابر بیماری ها از خود دفاع کند.

برای تقویت سیستم ایمنی بدن:

هر زمان که می‌توانید بین کارهایتان استراحت کنید و تاحدامکان خواب کافی داشته باشید.

ویتامین های بیشتری را از رژیم غذایی‌تان دریافت کنید. از مرکبات، بادام و سایر تقویت‌کننده‌های سیستم ایمنی بدن استفاده کنید.

۶. حال و روحیه بد

آیا احساس می‌کنید که زیر فشار هستید و اضطراب دارید؟ این احساس به این دلیل است که کار بیش ‌از حد بر روحیهٔ شما اثر گذاشته است. برای بهبود روحیه حتی وقتی درمورد کارتان اشتیاق دارید، حتما زمانی را برای آرام‌شدن و استراحت‌کردن در نظر بگیرید. نوشیدن یک فنجان قهوه با دوستان یا رفتن به سینما می‌تواند موجب آرامش شما شود.

1.-symptoms-of-overworking

۷. افزایش یا کاهش وزن

آیا گاهی وعده‌های غذایی‌تان را حذف می‌کنید چون زمانی برای غذاخوردن ندارید؟ یا شاید غذای آماده و ناسالم سفارش می‌دهید؟ بی‌شک این عادت‌های بد غذایی روی سلامتی شما اثر نامطلوبی می‌گذارد.

برای داشتن رژیم غذایی سالم:

هنگام شب، زمانی را برای آماده‌کردن دست‌کم یک وعده غذایی سالم (صبحانه یا ناهار) برای روز بعد اختصاص دهید. حتما مقداری میوه هم در ظرف ناهارتان قرار دهید. سعی کنید از مصرف فست‌فودها پرهیز کنید یا دست‌کم مصرف آنها را محدود کنید.

وقتی در محل‌کار هستید حتما وقت ناهار از کارکردن دست بکشید و و زمانی را برای صرف ناهار اختصاص دهید. حتی اگر سرتان شلوغ باشد، به‌راحتی می‌توانید برای صرف ناهار، ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در برنامه روزانه‌تان جا باز کنید.

۸. ناتوانی در ایجاد تعادل میان کار و زندگی اجتماعی

آیا تقریبا هر روز تا دیروقت کار می‌کنید و زندگی اجتماعی‌تان رو به‌ نابودی است و به‌خاطر کارتان سپری‌کردن زمان با دوستانتان غیرممکن به نظر می‌رسد؟ ولی باید بدانید که زندگی اجتماعی شما نیز به‌اندازه کارتان اهمیت دارد. هروقت می‌توانید به دیدار دوستانتان بروید؛ ولی اگر وقت این کار را ندارید، چند تماس تلفنی به آنها نیز خوب است. فراموش نکنید که این دوستانتان هستند که در زمان مشکلات و سختی‌ها از شما حمایت می‌کنند. بی‌شک معاشرت و تعامل با دیگران، موجب کاهش استرس شما می‌شود.

 

از هرسه پزشک در حال آموزش یک نفر مرتکب خطای پزشکی شده است

یو فانگ، نویسنده ارشد این مطالعه، خاطرنشان کرد:اگرچه تعداد ساعات کار پزشکان مهم است، اما فرصت‌های آموزشی که از زمان صرف شده در بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها به دست می‌آید نیز مهم است.

پروفسور سریجان سن، از دیگر محققان تیم مطالعاتی فوق، اضافه می کند که پزشکان جدیدی که وارد پر استرس ترین سال زندگی حرفه ای خود می شوند، یک گروه عالی تشکیل می دهند که در آن نقش بسیاری از عوامل در خطر یا شروع افسردگی را مطالعه می کنند.

ما انتظار داریم که تأثیر منفی ساعات کار طولانی بر سلامت روان پزشکان در سایر مشاغل نیز وجود داشته باشد.

شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی پزشکی نیوانگلند (New England Journal of Medicine) منتشر شده است.

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی