کد خبر: ۲۸۱۸
۱۴۰۱/۰۷/۲۹ ۱۵:۳۰:۰۰

آلزایمر شایع‌ترین نوع زوال عقل

جالب است بدانید که بیش از ۱۰ نوع زوال عقل وجود دارد که بیماری آلزایمر شایع‌ترین نوع آن است. شدت آلزایمر با گذشت زمان بدتر می‌شود و بر قدرت حافظه، زبان و تفکر تأثیر می‌گذارد. اگرچه افراد جوان ممکن است به زوال عقل یا بیماری آلزایمر مبتلا شوند، اما خطر ابتلا به آن با افزایش سن بیشتر می‌شود.

تفاوت آلزایمر و زوال عقل از نظر عوامل موثر در بروز آن‌ها

برای آگاهی از تفاوت بین زوال عقل و آلزایمر لازم است که ابتدا با علائم و علل بروز آن‌ها آشنا شوید. طبق آمار ارائه‌شده توسط سازمان بهداشت جهانی، بیش از ۵۵ میلیون نفر در سراسر جهان با زوال عقل زندگی می‌کنند. این بیماری بر وظایف شناختی ذهن مانند حافظه و استدلال تأثیر می‌گذارد و می‌تواند به‌دلیل شرایط مختلفی رخ دهد. بیماری آلزایمر مسئول حدود ۶۰ تا ۸۰ درصد از تمام موارد زوال عقل است.

جالب است بدانید که افراد ممکن است بیش از یک نوع زوال عقل داشته باشند. این مساله به‌عنوان زوال عقل مختلط شناخته می‌شود. پیشرفت زوال عقل می‌تواند تأثیر بدی بر توانایی عملکرد مستقل بیمار داشته باشد و باعث ناتوانی کامل افراد مسن شود. به‌همین‌دلیل، در حال حاضر پنجمین عامل مرگ‌و‌میر در سطح جهان است.

20221021_142526

آسیب به سلول‌های مغزی، مهم‌ترین دلیل بروز آن است که می‌تواند در اثر ابتلا به بیماری‌های دژنراتیو مانند آلزایمر، پارکینسون و هانتینگتون باشد. در واقع هر یک از علل زوال عقل باعث آسیب به مجموعه متفاوتی از سلول‌های مغز می‌شوند. از انواع زوال عقل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

زوال عقل عروقی

زوال عقل با اجسام لویی

زوال عقل در اثر بیماری پارکینسون

زوال عقل پیشانی گیجگاهی

زوال عقل در اثر آتروفی قشر خلفی

بیماری کروتسفلد جاکوب

سندرم ورنیکه کورساکوف

هیدروسفالی با فشار طبیعی

زوال عقل در اثر بیماری هانتینگتون

سایر علل موثر در بروز زوال عقل عبارتند از:

عفونت‌هایی مانند HIV

بیماری‌های عروقی

سکته

افسردگی

مصرف مزمن مواد مخدر

در افراد مبتلا به آلزایمر، سلول‌های مغز به‌دلیل افزایش سن یا جهش ژنتیکی می‌میرند و به‌همین‌دلیل ممکن است ارتباطات بین سلول‌های مغزی از بین بروند. یکی از علائم مشخصه این مساله، رسوب غیرطبیعی پروتئین در مغز و ایجاد پلاک و گره‌خوردگی است. پ

پلاک‌ها خوشه‌های متراکمی از پروتئین هستند که می‌توانند ارتباط بین نورون‌ها را مسدود کنند و باعث مرگ سلول‌های مغزی سالم شوند. در آلزایمر پیشرفته، مغز انقباض قابل توجهی را نشان می‌دهد.

۱. تفاوت آلزایمر و زوال عقل چیست؟

زوال عقل یک اصطلاح کلی است و بیماری آلزایمر یک بیماری خاص مغزی است. برخی از انواع زوال عقل برگشت‌پذیر هستند، اما بیشتر انواع آن مانند آلزایمر غیرقابل درمان هستند و فقط می‌توان روند پیشرفت آن‌ها را کنترل کرد.

۲. بررسی تفاوت آلزایمر و زوال عقل چه کمکی به پزشک می‌کند؟

ازآنجایی‌که چشم‌انداز افراد مبتلا به زوال عقل کاملا به علت مستقیم آن بستگی دارد، پیش از درمان آلزایمر دکتر مغز و اعصاب احتمال ابتلا به دیگر انواع زوال عقل را نیز بررسی می‌کند.

۳. برای آگاهی از تفاوت آلزایمر و زوال عقل باید با کدام پزشک متخصص مشورت کرد؟

پزشک متخصص مغز و اعصاب بهترین گزینه ممکن برای شرح تفاوت آلزایمر و زوال عقل است.

20221021_142542

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی