کد خبر: ۱۶۰۴
۱۴۰۱/۰۷/۰۹ ۱۹:۱۵:۰۰

خوب بودن همیشه آسان نیست/۱۴ گام برای اینکه انسان بهتری باشیم

انسانهای خوب برای اینکه دیگران با آنها احساس راحتی کنند از حس شوخ‌طبعی‌شان استفاده می‌کنند تا جو جدی و رسمی نباشد. و به جای اینکه سریع دیگران را قضاوت و از آنها انتقاد یا گله کنند، از در دوستی وارد شده و با آنها هم‌ذات پنداری می‌کنند.

1-به موقع سر قرار حاضر شوید

اگر می‌خواهید انسان خوبی باشید، به موقع سر قرار برسید. وقت‌شناسی، احترام و توجه‌تان به کسانی که منتظر شما هستند را نشان می‌دهد.

گفتگو-با-دوستان

آنها حق دارند از شما به خاطردقایق ارزشمندی که با دیر آمدنتان به هدر داده‌اید، گله کنند. برای وقت دیگران درست مثل خودتان ارزش قائل باشید. عادت اینکه دیر سر قرار برسید و بعد معذرت بخواهید یا جملاتی مثل “من همینم که هستم” را به زبان بیاورید را ترک کنید.

دیر رسیدن نه تنها کمکی نمی‌کند بلکه این پیام را به دیگران می‌رساند که شما اصلا برای وقتشان ارزش قائل نیستید. افراد واقعا خوب، دیگران را در اولویت قرار می‌دهند. پس به موقع رسیدن شروع خوبی است.

2-انتقاد یا گله نکنید

هیچ کس دوست ندارد در کنار کسانی باشد که همیشه غر می‌زنند. منظورم این نیست که شما اصلا نباید از چیزی گله کنید. گاهی اوقات حرف زدن با یک دوست قابل اعتماد درباره مسائلی که آزارتان می‌دهد، شما را سبک می‌کند.

اما وقتی هر جمله‌ای که از دهنتان بیرون می‌آید با غر و انتقاد همراه باشد، انرژی منفی آزاردهنده‌ای را منتقل خواهد بود و دیگران را از کنارتان بودن پشیمان می‌کند.

3-در کمک کردن پیشقدم باشید

وقتی نیازهای دیگران را برآورده می‌کنید، با اینکه شاید توقع نداشته باشید اما از شما قدردانی می‌شود. حتی اگر هیچکس به خاطر لطفی که کردید از شما تشکر نکند، باز هم کارتان ارزشمند است. این کار شما را به انسان بهتری تبدیل می‌کند.

منظور از کارهای خیرخواهانه این نیست که حتما کار بزرگی انجام دهید.

مثلا می‌توانید در آسانسور را برای دیگران باز نگه دارید. برفها را پارو کنید تا بقیه سر نخورند. وقتی کسی به آب یا دستمال کاغذی نیاز دارد، برایش فراهم کنید. یا مثلا وقتی کارتان تمام شد، به همکارتان کمک کنید تا کارهای عقب مانده‌اش را انجام دهد.

4-علاقه‌تان به دیگران را ابراز کنید

به علایق، اعتقادات و رسوم دیگران توجه کنید. برای پرسیدن سوالات متفکرانه وقت بگذارید و به پاسخهایی که داده می‌شود با جدیت گوش کنید. از هرگونه انتقاد یا حتی شوخی درباره عقاید و رسومی که با شما فرق دارند، بپرهیزید.

بخشی از یک انسان خوب بودن، احترام به فرهنگ‌ها، سنت‌ها و عقاید دیگران و خودداری از تمسخر و قضاوت آنهاست. اگر فرد مقابل لهجه‌ای دارد که شما دوست دارید بشنوید بد نیست به او بگویید. وقتی کسی حرف می‌زند، وسط حرفش نپرید یا بحث را از چیزی که دوست دارد از آن بگوید، منحرف نکنید.

60601

5-متکلم وحده نباشید!

هیچ کس دوست ندارد با کسی هم‌صحبت شود که مرتبا با گفتن جملاتی مثل “یادم می‌آید وقتی …” یا “وقتی من…” بحث را به یک مونولوگ خسته‌کننده تبدیل می‌کند.

وقتی گفتگویتان حول محور خودتان باشد، به این معنا نیست که انسان بدی هستید. اما دفعه بعد که قصد داشتید با کسی صحبت کنید، سعی کنید خودتان را کنترل کرده و بیشتر به حرفهای دیگران گوش دهید و با سوال پرسیدن تعامل بیشتری با طرف مقابلتان برقرار کنید.

6-عذرخواهی‌تان صادقانه و واقعی باشد

وقتی یک فرد خوب سهوا یا به خاطر اینکه طرف مقابلش او را در وضعیت بدی قرار داده، به او توهین می‌کند، با یک عذارخواهی واقعی از دلش درمی‌آورد. در چنین شرایطی اگر از جملاتی مثل “متاسفم اما…” استفاده شود، عذرخواهی واقعی نیست.

بنابراین با پذیرفتن اشتباهتان شروع کنید و به او بگویید که واقعا به خاطر آنچه گفتید یا انجام دادید متاسف هستید و امیدوارید که شما را ببخشد. هیچ اما و اگری نباید در عذرخواهی‌تان باشد. هر کاری که لازم است برای دلجویی انجام دهید و اگر در جواب چیزی می‌گویند، به آن گوش بدهید.

7-شایعه‌پراکنی نکنید و از دیگران بد نگویید

انسانهای خوب شایعه نمی‌سازند و درباره دیگری بد نمی‌گویند. همچنین درباره کسی از دیگران سوالات منظوردار نمی‌پرسند و او را قضاوت نمی‌کنند.

این جمله که “اگر نمی‌توانی حرف خوبی بزنی، اصلا چیزی نگو” مصداقش همین جاست. این قانون طلایی را به خاطر بسپارید :”با دیگران همانطوری که می‌خواهید با شما رفتار شود، رفتار کنید.”

8-از دیگران قدردانی کنید

افرادی که واقعا خوب هستند، به خاطر نعمتهایی که از آن لذت می‌برند (چه یک روز خوب باشد، چه غذای عالی، خدمه وظیفه شناس یک رستوران و …) سپاسگزاری می‌کنند. آنها همچنین به خاطر زمان، توجه، دعوت و هدایایی که دیگران به آنها می‌دهند، تشکر می‌کنند. برخی با یک یادداشت کاردستی زیبا پاسخ لطفی که شده را می‌دهند و برخی دیگر با یک ایمیل یا پیام متنی قدردانی‌شان را ابراز می‌کنند.

قدردانی‌تان را با لطفی که به شما شده، تطبیق دهید. اگر کسی جانتان را نجات داده، باید در جواب، بیشتر از یک یادداشت تشکرآمیز انجام دهید. اما خریدن یک ماشین برای کسی که یک قهوه برایتان خریده، زیاده‌روی است.

9-باملاحظه باشید

همه ما این تجربه را داشته‌ایم که به خاطر درگیری‌های ذهنی، مغزمان خوب کار نمی‌کند و نام شخصی که با او صحبت می‌کنیم را به یاد نمی‌آوریم. اما راهکارهایی هست که به ما کمک می‌کند تا آن نامها را به یاد بیاوریم. اگر می‌خواهید آدم خوبی باشید، بهتر است برای ایجاد تعامل بهتر با دیگران، هر کاری که می‌توانید انجام بدهید.

همچنین اگر شرایط مهیا بود، از زبان بدن دوستانه که علاقه و محبتتان به طرف مقابل را نشان می‌دهد، استفاده کنید. مثلا او را بغل کنید یا دستتان را روی شانه‌هایش بگذارید. البته اگر مطمئن هستید ناراحت نمی‌شود، در غیر اینصورت این کار را نکنید. با خونگرمی و مهربانی علاقه‌تان را به طرف مقابل نشان دهید.

10-اصیل باشید

و در نهایت خود واقعی‌تان باشید فقط کمی بهتر. بهتر بودن در ذات هیچ کس نیست و بد بودن هم هم هدف زندگی هیچکس نخواهد بود. همان کسی باشید که می‌خواهید باشید و با دیگران طوری رفتار کنید که انگار آنها از قبل بهترین نسخه از خودشان بوده‌اند.

خوبی واقعی هیچ‌وقت تقلبی نخواهد بود و دیگران می‌توانند از چند کیلومتری انسان خوب واقعی را از غیرواقعی تشخیص دهند. لازم نیست همیشه شاد باشید یا وانمود کنید که همه چیز عالیست. فقط باید با مردم روراست باشید و طوری که می‌خواهید با شما رفتار شود، با آنها رفتار کنید.

11-مشوق دیگران باشید

یکی از بهترین کارها برای انسان خوب بودن اینست که مشوق دیگران باشید. تمرکز کردن روی خودمان و مشکلات و اهدافمان، کار آسانی است. اما وقتی بخواهید شخص دیگری موفق شود یا یک بحران را پشت سر بگذارد، باید از هوش احساسی‌تان را که همه از آن برخوردار نیستند، استفاده کنید.

افکار-مثبت

از این موهبت برای ایجاد اعتماد به نفس در کسانی که احساس ناامیدی و ناامنی می‌کنند، بهره ببرید.

به آنها دلیلی برای امیدواری بدهید یا حرف مثبتی بزنید تا عزت نفسشان بالا برود. اگر دوست یا همکاری دارید که در تلاش است به هدفی برسد یا کاری را به اتمام برساند، گفتن یک جمله دلگرم‌کننده می‌تواند همان نیرو محرکه‌ای باشد که او برای ادامه مسیر به آن نیاز دارد.

12-فقط وقتی از شما خواسته می‌شود، نظر بدهید

اگر بخواهید انسان بهتری باشید، حتی اگر می‌دانید توصیه‌تان سازنده خواهد بود، تا زمانیکه از شما درخواست نشده نظر ندهید.

اکثر افراد از اینکه به آنها گفته شود چه کار کنند و چطور زندگی‌شان را مدیریت کنند، خوششان نمی‌آید. آنها وقتی بتوانند خودشان برای مشکلاتشان راه‌حل پیدا کنند و تصمیم بگیرند احساس قدرت می‌کنند و از اشتباهاتشان درس خواهند گرفت.

شما می‌توانید با نشان دادن رفتارها و خوبی‌هایتان تبدیل به یک الگو شوید و روی دیگران تاثیر بگذارید. اگر از شما نظر خواسته شد، آن را طوری بیان کنید که طرف مقابل احساس حقارت یا حماقت نکند.

13-بیشتر لبخند بزنید

لبخند صمیمانه شما را به عنوان شخصی مهربان، خونگرم و خوش‌برخورد معرفی می‌کند. لبخند زدن شما را در نگاه دیگران جذابتر کرده و همه را فورا به سمتتان می‌کشاند.

وقتی لبخند بر لب داشته باشید، متوجه خواهید شد که دیگران در هر شرایطی با شما بهتر برخورد می‌کنند.

سپاسگزار-بودن

لبخند زدن باعث ترشح اندورفین و مواد شیمیایی دیگر در مغز شده که باعث سر حال آمدن انسان می‌شوند، طوریکه احساس شادی بیشتری خواهید داشت و در نتیجه دیگران راحت‌تر می‌توانند به شما نزدیک شوند. همین شما را به فرد بهتری تبدیل می‌کند.

14-دلسوز باشید

وقتی هنگام ناراحتی و درد و برای آرام کردن دیگران در کنارشان باشید، آن افراد شما را به عنوان فردی مهربان و دلسوز می‌شناسند. در نتیجه کسانی هم که شاهد رفتارتان هستند، همین احساس را خواهند داشت.

دلسوزی ویژگی خوبی است که نشان می‌دهد شما فقط ژست یک انسان خوب را نمی‌گیرید. بلکه واقعا به اطرافیانتان اهمیت می‌دهید و می‌خواهید به آنها کمک کنید.

 

ایده-آل-خود-در-ذهن

 

 

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی