کد خبر: ۱۴۵۶
۱۴۰۱/۰۷/۰۳ ۰۸:۱۵:۴۰

با آدم دروغگو چطور برخورد کنیم؟

یکی از دغدغه‌های افرادی که تلاش می‌کنند زندگی سالمی داشته باشند، برخورد با افراد دروغگو است. عده ای از افراد با دروغ گفتن نفع بیشتری می‌برند و عده ای نیز عادت دارند به این که دروغ بگویند و حتی برای دروغ گفتن فکر هم نکنند. ولی مسلم است که تحمل این دروغ‌ها برای هر کسی راحت نیست.

فرد دروغگو ممکن است همکار شما، دوست شما و یا حتی همسر شما باشد. حالا سوال اینجاست که در هنگام مواجه با یک فرد دروغگو چطور باید برخورد کرد؟ ممکن است برخورد نادرست و از روی عصبانیت (با وجود اینکه حق با شماست) باعث ایجاد مشکلات و دلخوری‌هایی شود.

1

پیشگیری از دروغ شنیدن

اغلب افراد دانستن راه‌های تشخیص دروغگویی و پی بردن به راستگویی طرف مقابل را برای پایداری و امنیت رابطه کافی می‌دانند. ولی این تنها نیمی از کاری است که باید انجام شود. در واقع احتمال تشخیص راستگویی طرف مقابل بسیار پایین است. بعضی از افراد به قدری زیرکانه دروغ می‌گویند که ممکن است شما به راحتی آن را باور کنید. پس بهتر است راهکارهایی را به کار ببرید که امکان دروغ گفتن طرف مقابلتان کمتر شود. دروغگویی در کودکان نیز رایج است، اما نباید دروغگویی در کودکان و بزرگسالان را از یک جنس دانست. در ادامه راهکارهایی برای پیشگیری از دروغ شنیدن توسط بزرگسالان را مطرح کرده‌ایم:

1. عمل متقابل

انسان به طور غریزی تمایل دارد که به صورت متقابل عمل کند. وقتی شما در مقابل کسی گارد بگیرید او نیز برای شما گارد می‌گیرد. وقتی با کسی مهربانانه صحبت کنید او نیز با شما مهربان صحبت می‌کند. پس بهتر است در برخوردهای خود با دیگران، شما پیش قدم شوید و اهداف خود را تا جایی که مقدور است شفاف و صادقانه بگوید. در واقع شما در این شرایط یک چارچوب تعیین می‌کنید که طرف مقابل خود را وادار کنید از آن پیروی کند.

mE0YmI1ODg3N

2. سوالات صریح

بسیاری از چیزهایی که شما فکر می‌کنید دروغ هستند در واقع دروغ نیستند؛ بلکه تنها موضوعاتی است که به آن‌ها پرداخته نشده اند. خیلی از افراد استعداد ذاتی دروغ گویی در خود ندارند، ولی به خاطر حفظ منافع خود صادق و رو راست هم نیستند. این دست افراد برای تسکین وجدان خود، می‌گویند که "اگر از من سوال نپرسید من هم چیزی نمی‌گویم". پس در بسیاری از شرایط اگر سوالاتی که برای‌تان مهم است را صریحا بپرسید ممکن است جواب درست بگیرید و یا حداقل در همان لحظه متوجه دروغ شوید نه وقتی که کار از کار گذشته است.

3. سوالات خود را فراموش نکنید

وقتی سوالی می‌پرسید و منتظر جواب هستید؛ مراقب باشید که در دام طفره رفتن نیافتید. افراد زیرک از جواب دادن به سوال‌هایی که نمی‌خواهند به آن‌ها جواب دهند طفره رفته و بسیار زیرکانه سوال را به دست فراموشی می‌سپرند و توجه شما را به موضوع دیگری جلب می‌کنند. مراقب نشانه‌های دروغگویی باشید تا در دام آن‌ها نیفتید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نشانه‌های آدم دروغگو کلیک کنید. 

 

برخورد با افراد دروغگو

حال اگر شما در شرایطی هستید که حدس می‌زنید یا مطمئن هستید که طرف مقابل به شما دروغ می‌گوید. فرد دروغگو در اکثر مواقع فردی است که نمی‌توانید مستقیما به او بگویید "بسه دیگه چقدر دروغ می‌گی" یا "می‌دونم که الان داری دروغ می‌گی". ممکن است شما به خاطر رتبه بندی‌های شغلی و اجتماعی، علاقه قلبی به فرد مقابل و یا حتی حفظ شخصیت خود مجبور به ملاحظه باشید. ولی مسلما این شرایط بسیار سخت است و شما از آن عصبانی می‌شوید. در ادامه به راهکارهایی می‌پردازیم که در عین اینکه ملاحظه‌ کردن مجبور با شنیدن دروغ‌های شاخ دار نباشید:

1. سکوت کنید

شما باید شرایط را بسنجید و با توجه به آن اقدامی انجام دهید. بعضی اوقات مجبور هستید که یک دروغ را بشنوید و به روی خود نیاوردید. نه به دلیل ملاحظه فرد دروغگو، بلکه به این دلیل که ممکن است رو کردن دروغ پیامدهای بدتری داشته باشد.

5

2. فراموش کار شوید

این کاملا درست است که دروغگو کم حافظه می‌شود. خود را به آن راه بزنید و وانمود کنید که به خاطر نمی‌آوردید. از او سوالات جزئی بپرسید؛ به این صورت کاری کنید که دوباره حرف‌هایش را تکرار کند. البته این راهکار به این معنی نیست که اصطلاحا او را ضایع کنید. در این شرایط فرد دروغگو برای حفظ عزت نفس خود عقب نشینی کرده و موضوع را عوض خواهد کرد.

3. برخورد با دروغگو | شوخی کنید

با شوخی و مزاح و به صورت غیر مستقیم به او بفهمانید که متوجه دروغ‌هایش شده‌اید. البته مسخره کردن با شوخی فرق دارد؛ توجه داشته باشید تا کلام تان تحقیر و تمسخر نداشته باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مسخره کردن کلیک کنید. 

نکته مهم: گاهی نیز لازم است که به صورت کاملا جدی و مستقیم به فرد بگویید که متوجه دروغ‌هایش می‌شوید. این در شرایطی است که دروغ همواره ادامه دارد و این دروغ‌ها باعث مشکلاتی جدی در زندگی شما شده‌اند. خودشناسی به شما کمک می‌کند تا در مسیر رشد و ترقی گام برداشته و در دام این افراد گرفتار نشوید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خودشناسی کلیک کنید. 

برخورد با کودک دروغگو

دروغگویی در کودکان نیز یک امر نسبتا شایع است به طوری که اکثر والدین با دروغ گفتن فرزند خود مواجه می‌شوند. دروغگویی کودکان دلایل مختلفی دارد و باید ریشه یابی شود. در بسیاری از مواقع کودک واقعا قصد گفتن دروغ را ندارد و تنها خیال‌پردازی می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه دروغگویی در کودکان کلیک کنید. 

3

اما این بسیار مهم است که والدین به دنبال ریشه دروغ‌های فرزند خود باشند. چراکه در صورت برخورد اشتباه والدین، دروغ گفتن به یک عادت تبدیل می‌شود. برای آگاهی بیشتر در زمینه برخورد با دروغگویی کودکان کلیک کنید. 

برخورد با همسر دروغگو

برخورد با همسر درغگو کمی سخت‌تر و حساس تر است. همسر شما همیشه جز نزدیک ترین افراد زندگی شماست و کسی است ک بیشترین وقت را با او می‌گذرانید اما از طرفی ممکن است که دروغ پایه‌های زندگی‌تان را بلرزاند. برای آگاهی بیشتر در زمینه شناسایی علت دروغگویی کلیک کنید. 

2

دروغ گفتن به همسر به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد، پس در اولین قدم باید علت دروغ‌های همسرتان را پیدا کنید. ممکن است همسرتان فقط برای ناراحت نکردن شما و یا فرار از شنیدن سرزنش دروغ گفته باشد. حتی شاید دلیل جدی‌تر یا خطرناک‌تری برای دروغ به شما داشته باشد. برای آگاهی بیشتر در زمینه دروغ گفتن به همسر کلیک کنید. 

قدم بعدی این است که با او صحبت کنید. اگر احساس می‌کنید که دروغ شنیدن از همسرتان شما را خسته کرده و دیگر به او اعتماد ندارید، بدون دعوا و در کمال آرامش با او صحبت کنید و از او بخواهید دلیل دروغ گفتنش را به شما بگوید.

در نهایت این که برای حل این مشکل با همسرتان بهتر است به یک مشاور مراجعه کنید. چرا که این موضوع در زندگی مشترک حساسیت بیشتری دارد و بهتر است که با راهنمایی یک متخصص کارهای خود را پیش ببرید. مشاوره خانواده در این زمینه بهترین راهنمای شما خواهد بود.

 

دکتر رضا شیری_روانشناس

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی