کد خبر: ۷۷۷
۱۴۰۱/۰۶/۲۷ ۲۲:۱۵:۲۶

4 خاصیت شگفت انگیز بادام زمینی برای سلامتی بدن

بادام زمینی یکی از خوشمزه ترین تنقلاتی است که هم طرفداران بسیار زیادی دارد و هم برای بدن بسیار مفید و پرخاصیت است.بادام زمینی یا پسته شامی در سراسر دنیا طرفداران خاص خودش را دارد. همچنین قطعا شما در ظرف آجیل و تنقلات خود از این بادام خوشمزه استفاده می کنید.در آمریکا به ندرت به صورت خام مصرف می‌شود و معمولا در حالت برشته یا در قالب کره بادام زمینی خورده می‌شود. سایر محصولات بادام زمینی شامل روغن، آرد و پروتئین می‌شوند و برای تهیه دسر، کیک، شیرینی و سس مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بادام زمینی یکی از انواع آجیل های سرشار از مواد مغذی است. آن ها منبع عالی پروتئین گیاهی، فیبر و بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی هستند.

بادام زمینی به اشکال مختلفی از جمله بو داده، نمکی و کره بادام زمینی ارائه می شود. انواع مختلف آن دارای مشخصات تغذیه ای مختلف و فواید سلامتی متفاوتی هستند.

بادام زمینی در کنار مشخصات تغذیه ای سالم، غذایی غنی از کالری است بنابراین بهتر است آن را به میزان متوسط استفاده کنید تا از فواید سلامتی آن ها بهره مند شوید.

این آجیل خوشمزه برای پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها در بدن موثر و مفید است.

15564213_403

ضد سرطان

این آجیل خوشمزه به دلیل برخورداری از مقادیر بالایی آنتی اکسیدان از بروز انواع سرطان ها در بدن جلوگیری می کند. ویتامین ها و مواد معدنی موجود در این آجیل خوشمزه از رشد بی رویه سلول ها در بدن جلوگیری می کنند و به حفظ سلامت سلول ها کمک می کنند.

مفید برای قلب و عروق

بادام زمینی باعث کمک به تقویت عضلات و ماهیچه های قلب می شود. به همین علت از بروز بسیاری از بیماری های قلبی و عروقی در بدن جلوگیری می کند. بادام زمینی دارای ترکیباتی است که مانع رسوب چربی در عروق و رگ های بدن می شود. به همین علت خون رسانی به اعضای مختلف بدن به خوبی انجام می شود و قلب در صحت و سلامت وظیفه خودش را انجام می دهد.

ضد استرس و ضد افسردگی

 بادام زمینی به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی از ویتامین های مختلف از جمله ویتامین های گروه ب، از بروز بیماری ها و اختلالاتی همچون افسردگی جلوگیری می کند. همچنین استفاده از آن باعث افزایش انرژی و نیرو در بدن می شود. به همین علت مانع بروز استرس و اضطراب می شود.

peanut-butter-1

 تقویت سیستم گوارشی بدن

این آجیل پرخاصیت بسیاری از امراض و دردهای معده را از بین می برد و باعث تقویت معده و دستگاه گوارش می شود. خوب است تا بدانید استفاده از پسته شامی باعث برطرف کردن یبوست می شود. به همین علت در عملکرد روده ها نیز تاثیر مثبتی می گذارد و باعث برطرف شدن بسیاری از مشکلات گوارشی می شود.

کمک به جوانی، زیبایی و شادابی پوست

این ویتامین به حفظ سلامت سلول های پوستی کمک زیادی می کند. خوب است تا بدانید ویتامین ای موجود در بادام زمینی روند پیری پوست را کند می کند و از ایجاد چین و چروک های ریز پوستی نیز جلوگیری می نماید. این ویتامین به حفظ رطوبت، شادابی و جوانی پوست کمک زیادی می کند. به همین علت باید بگوییم مصرف پسته شامی برای کمک به حفظ جوانی و زیبایی پوست بسیار مفید است

جلوگیری از بروز عفونت

ممکن است اندام های مختلف بدن دچار عفونت و یا هر بیماری ویروسی دیگری شوند. برای جلوگیری از این اتفاق شما می توانید بادام زمینی استفاده کنید؛ زیرا ضد عفونت است. حتما به خوبی میدانید که داروهای آنتی بیوتیک دارای عوارض و پیامدهای بسیار زیادی برای بدن هستند. همانطور که از نامش پیداست، آنتی بیوتیک به معنای ضد زندگی است! بنابراین بهتر است تا از بروز عفونت های مزمن در بدن جلوگیری کرد و اجازه بروز آنها در بدن را نداد. استفاده از بادام زمینی می تواند بدن را از ابتلا به بسیاری از بیماری های عفونی و ویروسی در امان نگه دارد.

پیشگیری از آلزایمر

مغز انسان تمایل زیادی به تنبلی کردن دارد. در نتیجه اگر انسان آموزش و یادگیری را کنار بگذارد، به مرور زمان مغزش به حالت خنثی و راکد در می آید. این موضوع در نهایت به آلزایمر ختم می شود. پسته شامی از راکد شدن سلول های مغزی و ابتلا به آلزایمر جلوگیری می کند.

جلوگیری از ابتلا به کبد چرب

 املاح و ویتامین های موجود در این آجیل مقوی از رسوب چربی در بدن جلوگیری می کنند و باعث کمک به بهبود عملکرد کبد در بدن می شوند. همانطور که میدانید کبد چرب یکی از مشکلات بسیار جدی برای بدن است. ابتلا به کبد چرب در بدن مشکلات و بیماری های بسیار زیادی را به همراه دارد.

به لاغری و کاهش وزن کمک می کند

از آنجا که بادام زمینی پر از چربی های مفید، پروتئین و فیبر است یک میان وعده عالی محسوب می شود. خوردن مقدار متوسط ​​آن ممکن است به فرد کمک کند تا وزن مناسبی داشته باشد.تحقیقات نشان داده زنانی که آجیل هایی از جمله بادام زمینی را به میزان دو بار در هفته مصرف می کنند نسبت به کسانی که به ندرت آجیل می خورند کمتر دچار اضافه وزن و چاقی می شوند.یک مطالعه گسترده نشان داد که خوردن بادام زمینی و سایر مغزها ممکن است خطر چاقی فرد را در طول 5 سال کاهش دهد.

باعث سطح قند خون می شود

بادام زمینی غذایی عالی برای افراد دیابتی است. شاخص گلیسمی بادام زمینی پایین است به این معنی که جهش زیادی در سطح قند خون ایجاد نمی کند.

متخصصان تغذیه غذاهای با شاخص گلیسمی 55 یا کمتر را به عنوان غذاهای کم گلیسمی می دانند. شاخص گلیسمی بادام زمینی 23 است.بادام زمینی به کنترل سطح قند خون کمک می کند زیرا کربوهیدرات نسبتا کمی دارد اما پروتئین، چربی و فیبر زیادی دارد.فیبر روند هضم را کند می کند و اجازه می دهد تا به طور مداوم انرژی آزاد شود همچنین تجزیه پروتئین موجود در آن بیشتر از کربوهیدرات های ساده طول می کشد.تحقیقات نشان می دهد که خوردن کره بادام زمینی یا بادام زمینی ممکن است به زنان مبتلا به چاقی و دیابت نوع 2 بیشتر در کنترل سطح قند خون کمک کند.

397489_560

بادام زمینی خام برای سلامتی بهتر است یا بوداده؟

بادام زمینی خام سالم ترین نوع آن هاست. کره بادام زمینی سرشار از مواد مغذی بوده و طیف وسیعی از فواید سلامتی دارد که می تواند یک انتخاب عالی برای شما باشد.

مردم همچنین می توانند بادام زمینی بو داده و نمکی خریداری کنند. خوردن این نوع در حد متوسط ​​مشکلی ندارد اگرچه مصرف بیش از حد سدیم با فشار خون بالا و بیماری قلبی مرتبط است.

انجمن قلبی آمریکا مصرف بین 1500 میلی گرم تا 2300 میلی گرم سدیم در روز – معادل 1 قاشق چای خوری نمک – به ویژه برای افراد مبتلا به فشار خون بالا را توصیه می کند.در صورت امکان بادام زمینی خام با پوست را انتخاب کنید. پوست بادام زمینی حاوی آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها به محافظت از سلول های بدن در برابر آسیب رادیکال های آزاد کمک می کنند.تولید کنندگان معمولا پوست بسیاری از بادام زمینی های بو داده یا نمکی را حذف می کنند.مردم می توانند به عنوان میان وعده در طول روز از بادام زمینی و کره بادام زمینی لذت ببرند. در وعده های غذایی اصلی بادام زمینی به سالادها یا غذاهای تایلندی اضافه می شود.

چرا بعضی از افراد به بادام زمینی حساسیت دارند؟

 حتما مطالب مختلفی در خصوص حساسیت زا بودن بادام زمینی شنیده اید. اما آیا می دانید این آجیل برای چه کسانی حساسیت زا است و یا چه کسانی نباید آن را مصرف کنند؟ خوب است تا بدانید به طور کلی بیش از ۲۵ الی ۴۰ درصد افراد به بادام زمینی حساسیت دارند. به طور کلی بعضی از افراد به ترکیبات طبیعی موجود در آجیل ها حساسیت دارند و پس از مصرف آنها با واکنش های آلرژیک روبرو می شوند. این افراد بیشتر کسانی هستند که از مشکلات پوستی و اگزمای پوستی رنج می برند. به همین علت بهتر است تا از این آجیل استفاده نکنند.

در حالت کلی هنوز به طور دقیق مشخص نشده که چرا بعضی از افراد به بادام زمینی یا سایر آجیل ها حساسیت دارند. اما دقیق ترین علتی که می توان برای آن مشخص کرد، وجود اختلال در سیستم ایمنی بدن است. سیستم دفاعی بدن پروتئین موجود در این بادام خوشمزه را به اشتباه یک ماده مضر تشخیص می دهد و نسبت به دریافت این ماده واکنش نشان می دهد. به همین علت واکنش های آلرژیک در بدن بروز پیدا می کند

peanut-allergy-scaled

در مورد خواص بادام زمینی برای دوران قبل و بعد و حین بارداری بیشتر بدانید

آیا میدانستید بادام زمینی یک آجیل بسیار مقوی و خوشمزه برای دوران بارداری است؟ کسانی که قصد بارداری دارند، باید بدنشان را به خوبی تقویت کنند تا بدنشان آمادگی کامل برای بارداری را داشته باشد. بعضی از افراد به دلیل کمبود بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی، دیر یا سخت باردار می شوند. البته این موضوع دلایل متعددی دارد اما یکی از دلایلش، کمبود ویتامین و مواد معدنی است. کسانی که سخت باردار می شوند، بادام زمینی بخورند. این آجیل خوشمزه و مقوی باعث کمک به تقویت نیروی جنسی و تقویت تخمک می شود. زیرا همانطور که در بخش اول به این موضوع اشاره کردیم، بادام زمینی دارای مقادیر بالایی از ویتامین ها و مواد معدنی است که به تقویت عمومی بدن کمک می کند. همچنین دارای طبیعت گرم و تر می باشد. بنابراین استفاده از این آجیل خوشمزه تاثیر مثبتی بر بالا بردن سطح آمادگی بدن برای بارداری دارد.

زمانی که باردار شدید، باز هم می توانید به مصرف این آجیل خوشمزه ادامه دهید؛ زیرا این آجیل برای دوران بارداری مفید است و به بدن فواید بسیار زیادی را می رساند. استفاده از بادام زمینی در دوران بارداری باعث می شود تا بدنتان به خوبی تقویت شود و از بروز بسیاری از بیماری های مختلف در بدن شما جلوگیری می کند. همچنین به وزن گیری و رشد بهتر جنین کمک زیادی می کند. بنابراین شما با استفاده از این آجیل مقوی در دوران بارداری هم به بدن خود و هم به بدن جنین تان منفعت بسیار زیادی می رسانید.

یکی از اصلی ترین دغدغه مادران بعد از زایمان، کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام است. شاید برایتان جالب باشد تا بدانی پس از زایمان، مصرف بادام زمینی برای کاهش وزن بسیار موثر است. این آجیل خوشمزه دارای فیبرهای بسیار زیادی است که هر کدام از آنها برای بدن فواید بسیار زیادی دارند. همچنین این آجیل خوشمزه متابولیسم را در بدن تنظیم می کند و باعث رسیدن به زیبایی و لاغری اندام بعد از زایمان می شود. همچنین خوب است تا بدانید مصرف بادام زمینی بعد از زایمان، به ازدیاد شیر مادر کمک زیادی می کند. بنابراین شما می توانید قبل از بارداری، حین بارداری و پس از زایمان از این آجیل مقوی و خوشمزه استفاده کنید و از خواص بی نظیر آن برای بدن بهره مند شوید.

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی