کد خبر: ۴۲۷
۱۴۰۱/۰۶/۰۷ ۱۰:۱۵:۵۵

بوی بد بدن نشانه چیست؟

اگر شما هم از افرادی باشید که معمولا در فصل گرما آب زیادی از طریق عرق کردن از دست می‌دهید، احتمالا با مشکل بوی بدی که از آن متصاعد می‌شود مواجه شده‌اید.

قبل از آن که به بررسی علت‌ها و راه‌های درمان بوی بد بدن برسیم جالب است بدانید بوی بد بدن به وسیله‌ی باکتری‌هایی ایجاد می‌شوند که روی پوست ما وجود دارند و ما آن‌ها را از اجدادمان به ارث برده‌ایم.

نشانه های بوی بد

بوی بدن، بیماری پوست نیست و بیشتر به اختلالات داخلی مربوط هست.

علت بوی بد بدن را ترشح یک آنزیم (موادی که در بدن موجوات زنده باعث افزایش سرعت واکنش‌های شیمیایی می‌شود) به نام «بو» می‌داند. این آنزیم از یک باکتری ترشح می‌شود که روی پوست انسان و به خصوص در ناحیه‌ی زیر بغل رشد می‌کند. وقتی که شما در اثر فعالیت‌های روزانه یا ورزش کردن آب بدنتان را از دست می‌دهید، این باکتری با ترشح آنزیم «بو» منجر به تغییراتی شیمیایی روی پوست شما می‌شود و بوی تند بدن شما را ایجاد می‌کند.

دلیل دیگر بوی بد بدن، قسمتی است که مربوط به پوست نمی‌شود، ناشی از نوع ترشحات غدد عرق یا غدد گربی هست که آن هم ناشی از بهداشت ضعیف بیمار یا ناشی از نوع مواد غذایی که شخص مصرف میکند یا ناشی از اختلالات داخلی مانند افزایش سطح اوره خون است.

772191_234

بوی بد بدن ناشی از چیست؟

پدیده‌ بوی بد بدن (bromhidrosis) در اثر:

  • عادات غلط بهداشتی
  • رعایت نکردن بهداشت فردی
  • استحمام نکردن
  • استفاده نکردن از مواد شیمیایی بوگیر ممکن است باعث آزار اطرافیان ما شود.

بوی بد بدن که اصطلاحا عرق نامیده می‌‌شود به دلیل ترکیب آب تبخیر شده از پوست و مواد شیمیایی روی پوست به مشام می‌رسد و در افراد مختلف شدت مختلفی دارد. بوی بد بدن برخی ممکن است بسیار آزاردهنده باشد.

غددی که در بدن انسان در مناطقی مثل زیر بغل، ران و پستان‌ها قرار دارند موادی تولید می‌کنند که در علم زیست‌شناسی به آن‌ها فرومون گفته می‌شود.

139402271636396295319734

چرا عرق می‌کنیم؟

عرق کردن به خودی خود بد نیست. در واقع عرق کردن واکنش دفاعی بدن شما در برابر موقعیت‌هایی است که دمای بدن شما را افزایش می‌دهند. در این حالت بدن با تبخیر آب خود از سطح پوست، دمای بدن را ثابت می‌کند.

علاوه بر ورزش کردن و کارهای روزمره، بیماری‌های مختلف مانند انفولانزا و افسردگی نیز ممکن است باعث عرق کردن شما شوند. البته زمانی که بیمار شده‌اید و عرق می‌کنید کمی متفاوت از حالتی است که ورزش می‌کنید. بدن شما برای مبارزه با ویروس‌ها و باکتری‌ها مجبور است دمای خود را بالا نگه دارد تا عوامل بیماری‌زا راحت‌تر کشته شوند. پس بدن آب اضافی را تبخیر می‌کند تا دمای بدن متعادل باقی بماند.

بوی-ید-زیر-بغل

 بوی بد عرق زیر بغل

همانطور که گفتیم اگر به صورت طبیعی عرق می‌کنید و به دنبال آن زیر بغلتان بوی ناخوشایندی دارد، نباید نگران شوید. شما تنها با رعایت بهداشت می‌توانید این مشکل را حل کنید. اما اگر زیاد عرق می‌کنید و عرق کردن شما ناشی از بیماری، ورزش یا فعالیت نیست، بهتر است با پزشک مشورت کنید.

تغییر بوی عرق بعد از کرونا به علت چیست؟

کرونا به عنوان یک بیماری مرموز و ناشناخته از وقتی مردم جهان را درگیر کرده است هر روز علائم جدیدی از خود بروز می‌دهد. سرفه، درد قفسه‌ی سینه، تغییر رنگ پوست و … تاکنون نشانه‌هایی بوده‌اند که در بیماران گزارش شده است. با این وجود برخی از بیماران بعد از ابتلا به ویروس کرونا بویایی و چشایی‌شان را از دست دادند. با این وجود نشانه‌های دیگری نیز هستند که کمتر گزارش شده‌اند. اگر دچار ویروس کرونا شده اید حتما در رابطه با بویایی یبا پزشکان آنلاین کرونا در پذیرش ۲۴ مشورت کنید.

علت بوی بد مقعد!

 بوی بد مقعد که ممکن است در افراد مختلفی مشاهده شود دلایل متعددی دارد. عفونت‌های داخلی، اختلالات دستگاه گوراش، مشکلات روده‌ی بزرگ و سایر عوامل می‌توانند زمینه‌ساز بوی بد مقعد باشند.

اما یکی از دلایل عمده‌ی بوی بد مقعد در افراد مختلف عارضه‌ای به عنوان فیستول مقعدی (Fistula) است. عفونت‌های حاصل از فیستول مقعدی زمانی ایجاد می‌شوند که اتصال میان روده‌ی بزرگ و راست‌روده با دیواره‌های مقعد به خوبی انجام نشده باشد. این عارضه سبب می‌شود عفونت‌های این ناحیه به سطح پوست راه پیدا کند و بویی ناخوشایند را به مشام برساند.

know-about-body-odour-840x350

درمان بوی بد دهان در طب سنتی

اگر دندان‌پزشک دندان‌های شما را معاینه کرده است و دندان خرابی ندارید و وجود بیماری‌های داخلی عامل بوی بد دهان شماست، پیش از مراجعه به دکتر می‌توانید چند راه ساده را امتحان کنید و منظر نتیجه بمانید.

* استفاده از دهانشویه: سعی کنید هر شب قبل از آنکه بخوابید و بعد از مسواک زدن دهان خود را به وسیله‌ی دهانشویه‌های صنعتی یا خانگی ضدعفونی کنید. ترکیب سرکه‌ی سیب با آب یا جوش شیرین و آب می‌تواند به عنوان یک ضدعفونی‌کننده‌ی بسیار خوب استفاه شود.

* آدامس و آبنبات: آدامس‌ها و آبنبات‌هایی که قند کمی دارند و به دندان‌های شما آسیب نمی‌‎زنند، باعث می‌شوند غده‌های ترشح‌کننده‌ی بزاق دائما بزاق ترشح کنند و از به این ترتیب محیط دهان شما همیشه ضدعفونی‌شده باقیب بماند.

* چای سبز بخورید: دمنوش‌ها و به ویژه چای سبز می‌توانند با رایحه‌ی خوبی که دارند بوی بد دهان شما را بهبود دهند. دمنوش‌ها علاوه بر این خاصیت برای مشکلات قلبی و خونی نیز بسیار مفید هستند.

* با دارچین، عسل و لیمو مسواک بزنید: ترکیب این سه ماده‌ی غذایی به خودی خود به دلیل بوی خوشی که هر سه دارند بسیار لذت بخش است. حال تصور کنید که وقتی آن‌ها را با آب داغ ترکیب کنید و دندان‌ها و دهانتان را با آن بشویید دهانتان ممکن است چه رایحه‌ی خوشی بگیرد.

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی