کد خبر: ۹۸۷
۱۴۰۱/۰۶/۲۲ ۱۴:۰۰:۰۰

زنان در تصادفات بیشتر از مردان می میرند/ نابرابری جنسیتی در تست های تصادف

در تصادف‌های رانندگی مشابه، رانندگان مرد ۷۳ درصد کمتر از زنان آسیب جدی می‌بینند و ۱۷ درصد کمتر از زنان جان خود را از دست می‌دهند. محققان می‌گویند دلیل آن فقط به خاطر تفاوت‌های آناتومیکی نیست.

براساس نتایج یک تحقیق جامع، در تصادف‌های رانندگی مشابه، رانندگان مرد ۷۳ درصد کمتر از زنان آسیب جدی می‌بینند و ۱۷ درصد کمتر از زنان جان خود را از دست می‌دهند. محققان می‌گویند دلیل آن فقط به خاطر تفاوت‌های آناتومیکی بدن آن‌ها نیست. به عبارت دیگر، تصادفات جاده ای برای زنان بسیار خطرناک تر از مردان است و این مساله در نوع خود بسیار عجیب به نظر می رسد. بخشی از این شرایط به خودروهای کوچک و ذاتا نا ایمن انتخابی زنان و نوع رانندگی خاص آن ها مربوط می شود که صندلی را در فاصله بسیار کمی نسبت به فرمان خودرو تنظیم می نمایند.

 

از زمان ساخت اولین آدمک تست تصادف در سال ۱۹۴۹ با نام «سیرا سام» مدت زیادی می‌گذرد. این آدمک با ظاهر فیزیکی مرد ساخته شده بود و بنابراین مردان هدف بررسی تست‌های تصادف بودند. در عین حال، چندین دهه است که آدمک‌هایی با بدن زنانه هم مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این حال، تا همین اواخر، فناوری مورد دوم به اندازه مورد اول دقیق نبود. آدمک زنانه نتوانست به طور دقیق هندسه بالاتنه، قدرت عضلات و رباط‌ها، هم‌ترازی ستون فقرات یا توزیع ماهیچه زنان را نشان دهد.

men-are-physically-safer-than-women-during-same-scenario-crashes-study-indicates_5

یک شرکت تولیدکننده آدمک‌های تست تصادف مستقر در میشیگان امیدوار است که الگوی فعلی را تغییر دهد و مدل‌ها را به تصادف‌های رانندگی واقعی نزدیک‌تر کند.  

هدف آن‌ها این است که تمام اندازه‌ها، شکل‌ها و حتی سن انسان‌ها را در ساخت آدمک‌ها لحاظ کنند. امروزه این آدمک‌ها به قدری پیچیده شده‌اند که بعضی از آن‌ها 1 میلیون دلار قیمت دارند. البته هنوز استفاده از این آدمک‌های پیشرفته در تست تصادف‌های رانندگی خودروسازان اجباری نشده است.

تصادف‌های رانندگی به کدام جنس بیشتر آسیب می‌زند؟

اگرچه تعداد مردانی که در تصادف‌های رانندگی کشته می‌شوند بیشتر از زنان است. اما تحقیقات نشان می‌دهد که این موضوع به ترکیبی از عوامل خطر مختلف مانند میزان مسافت طی شده، رفتار پشت فرمان، بستن یا نبستن کمربند ایمنی یا رانندگی پس از استعمال مواد مخدر بستگی دارد. عواملی دیگری نیز باعث می‌شوند زنان بیشتر از مردان در معرض خطر قرار بگیرند. از جمله این عوامل اندازه خودرو و موقعیت نشستن آن‌ها در خودرو حین رانندگی است.

داده‌ها نشان می‌دهد که زنان تمایل بیشتری به انتخاب خودروهای کوچک دارند که در هنگام تصادف ایمنی کمتری دارند. همچنین، شواهد نشان می‌دهد که آن‌ها از آسیب‌های بیشتر مربوط به پا و مچ پا رنج می‌برند که نشان می‌دهد بسیار نزدیک به جلوی خودرو می‌نشینند.

به عبارت دیگر، این موارد نشان می‌دهند که چرا در تصادف‌های رانندگی مشابه، زنان بیشتر از مردان کشته یا به شدت زخمی می‌شوند.

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی