کد خبر: ۶۲۱۲
۱۴۰۱/۰۹/۱۲ ۱۱:۱۵:۰۰

هشدار جمهوری اسلامی به مسئولان؛ از شعله‌ور شدن مجدد این آتش بترسید/ مسئولان باید بدانند که آرامش کنونی فقط در صورتی ادامه خواهد یافت که در روش حکمرانی تجدید نظر اساسی کنند

جمهوری اسلامی با اشاره به حوادث و اعتراضات بر پاشده پس از مرگ مهسا امینی در یادداشتی به مسئولان کشور هشدار داد.

 

این روزنامه نوشت: وجود آرامش نسبی در کشور بعد از دو ماه و نیم درگیری در نقاط مختلف، بعضی از مسئولین را بر آن داشته که سخنانی در جمع ‌بندی این وقایع به زبان بیاورند.ملاحظه این سخنان، نشان می‌دهد این دسته از مسئولین یا با آنچه در جامعه می‌گذرد آشنائی ندارند و یا برخلاف آنچه می‌فهمند سخن می‌گویند. هرکدام از این دو، پایه اظهار نظر آنان باشد، مایه تأسف است.

جمع ‌بندی این حضرات اینست که عده قلیلی با هدف جلوگیری از پیشرفت‌ها و موفقیت‌ها، به خیابان‌ها ریختند و اغتشاش‌هائی را به وجود آوردند و شکست خوردند و ماجرا پایان یافته است. از خارج از کشور هم از اغتشاشگران حمایت شد و شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی هم به کمک آنها آمدند و به ماجرا دامن زدند.

بخش‌هائی از این جمع ‌بندی که به حمایت‌های خارجی و کمک‌های شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی مربوط می‌شوند و همینطور شکست اغتشاش‌ها و درگیری‌های خیابانی درست است. اینها واقعیت‌های غیرقابل انکاری هستند که مشهودند و تلاش‌های خارجی برای سرپا نگهداشتن کسانی که اقدام به تخریب و قتل و ایجاد ناامنی می‌کنند نیز ادامه دارد هرچند احساس سرخوردگی نیز در چهره و سخن و رفتارشان کاملاً مشهود است.

با اینحال، جمع ‌بندی حضرات مسئولین را نمی‌توان بطور کامل پذیرفت. بهتر است آقایان به آنچه خود می‌فهمند اکتفا نکنند و قدری هم به درک و فهم غیر از خودشان توجه نمایند. در کشور، افراد زیادی وجود دارند که به نظام جمهوری اسلامی و به ایران وفادارند و اعتلای نظام و میهن را می‌خواهند ولی به رویدادها نگاهی غیر از نگاه شما مسئولین دارند. این افراد در میان فعالان سیاسی، دانشگاهیان، حوزویان، اصحاب رسانه، کارگران، کارمندان و اصناف، اعم از زنان و مردان، فراوانند هرچند که به نقطه ‌نظرها و تحلیل‌هایشان از اوضاع توجه نمی‌شود.

جمع‌ بندی صاحبنظران غیر دولتی و غیر حکومتی اینست که انباشت ضعف‌ها، نارسائی‌ها، مشکلات معیشتی، نادیده گرفتن حقوق شهروندی، سلب آزادی‌های مشروع، میدان‌دار شدن مشتی افراطی خود اسلام ‌پندار و خود انقلابی‌ پندار و طرد استعدادهای وفادار به نظام و کشور به جرم آزاد اندیشی و پرهیز از بله‌قربان‌ گوئی‌، زمینه را برای نارضایتی فراهم ساخته و فراگیر کرده است. طبیعی است که از چنین زمینه‌ای دشمن بهره‌ برداری می‌کند و با سوار شدن بر موج به راه افتاده، اهداف خود را دنبال می‌نماید. خارجی‌ها هم،چه سیاسیونشان و چه تبلیغاتچی‌هایشان،تا زمینه نارضایتی در داخل وجود نداشته باشد، امکان ندارد بتوانند کسی را در داخل وارد صحنه درگیری و اغتشاش کنند.

براساس این جمع ‌بندی، مسئولان باید بدانند که آرامش کنونی فقط در صورتی ادامه خواهد یافت و از آرامش نسبی بودن به آرامش مطلق تبدیل خواهد شد که در روش حکمرانی در همان زمینه‌ها که موجب انباشت نارضایتی‌ها شده تجدید نظر اساسی کنند. بارها نوشتیم و تذکر دادیم که این نوع آرامش‌ها به مثابه زیر خاکستر رفتن آتش است و اگر اهل درایت باشید باید از شعله‌ور شدن مجدد این آتش بترسید. این تصور را هم تصحیح کنید که اکثریت مردم با شما همراهند. اکثریت مردم با نظام جمهوری اسلامی مشکلی ندارند ولی با شما به دلیل بی‌توجهی‌هائی که به حقوق قانونی‌شان می‌کنید همراه نیستند. این درست است که اکثریت مردم در ناآرامی‌ها حضور نیافتند ولی این به معنای رضایتمندی آنها از شما نیست، آنها ملاحظاتی دارند که مهم‌ترین آنها اعتقادشان به اصل نظام جمهوری اسلامی البته منهای پیرایه‌هائی است که به آن بسته شده است.

با این مردم می‌توانید نظام جمهوری اسلامی را از گزند دشمنان حفظ کنید به این شرط که سیاست‌هایتان را بصورت ریشه‌ای تصحیح کنید. مشکلات اقتصادی را حل کنید، معیشت مردم را از تنگنای شدید کنونی نجات بدهید، محدودیت‌های غیرقانونی را کنار بگذارید، دولت را با بکارگیری افراد کاربلد تقویت کنید، رسانه ملی را ملی کنید، بی‌طرفی کامل را در جنگ اوکراین رعایت کنید، برجام را براساس توافق اردیبهشت ۱۴۰۰ بپذیرید و در روابط خارجی به سیاست متوازن که بر مبنای اصل «نه شرقی – نه غربی» استوار است پای‌بندی عملی نشان بدهید. با اینها، هم می‌توانید استقلال کشور را حفظ کنید و هم رضایت مردم را جلب نمائید.

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی