کد خبر: ۹۳۲
۱۴۰۱/۰۶/۲۰ ۲۱:۴۲:۵۶

خروپف؛ آزاری که در خواب به دیگران می‌رسانیم

خروپف کردن یک حالت شایع است که هرکس ممکن است دچار آن شود؛ اگرچه این حالت در افراد چاق به خصوص در مردان بیشتر است. در این میان نکته جالب این است که خروپف افراد با بالا رفتن سن بدتر هم‌می‌شود

ستی مولایی؛ شاید فردی که به خروپف مبتلا است، خودش آسیبی نبیند اما فردی که در کنار او می‌خوابد قطعا از صدای آن رنج می‌برد و مجبور می‌شود تا جای خواب خود را عوض کند.

این حالت که گاه بیماری است و گاه نمی‌شود آن را یک بیماری دانست، هم خود فرد و هم دیگران را آزار می‌دهد،‌  اما اصلا می‌دانید خروپف چرا به وجود می‌آید و چگونه می‌توان آن را برطرف کرد؟ پس این مطلب را از دست ندهید. 

 

خروپف؛ سوغات بعد از کرونا

در دو سال اخیر افراد زیادی پس از مبتلا شدن به کرونا و اتمام درمان دچار خروپف های شبانه شده‌اند. خروپفهای که خواب شب را از اطرافیان گرفته است. پزشکان معتقدند که خروپف در برخی از افراد بعد از کرونا پدیدار شده است

 

چاق‌ها حواس‌تان باشد (مخصوصا آقایان)

خروپف کردن یک حالت شایع است که هرکس ممکن است دچار آن شود؛ اگرچه این حالت در  افراد چاق به خصوص در مردان بیشتر است. در این میان نکته جالب این است که خروپف افراد با بالا رفتن سن بدتر هم‌می‌شود.

خروپف گاهی شکل بیماری ندارد و نشان‌دهنده مشکلی جدی نیست و شاید تنها اشکالش این است که اطرافیان شما را اذیت می‌کند. البته این را بدانید اگر خروپف می‌کنید، نه تنها خواب دیگران را مختل می‌کنید بلکه خواب خودتان را هم دچار اختلال می‌شود.

برای همین است که افرادی که خروپف می‌کنند گاه نیاز به خواب کوتاه دارند تا کمبود خوابشان را جبران کنند.

 

بسته شدن راه هوا

خروپف زمانی اتفاق می‌افتد که در جریان هوا از بینی و دهان تا ریه یک انسداد فیزیکی شکل گیرد. این انسداد ممکن است به دلایل مختلف باشد از جمله:

 انسداد فیزیکی راه‌های هوایی: بعضی افراد فقط در فصل‌های خاص که آلرژی رواج دارد دچار خروپف می‌شوند. برخی دیگر هم هرزمان که سینوزیت آنها دچار التهاب و عفونت می‌شود دچار خروپف می‌شوند.

بدشکلی و مشکلات فیزیکی بینی مثل تیغه میانی دوبخشی و اختلالات مادرزادی تیغه بینی از اینگونه هستند. پولیپ‌های بینی هم که حالت شایعی است و یکی از علت‌های انسداد بینی و خروپف محسوب می‌شود.

 ضعف عضلات زبان، گلو و سینه: برای آنکه تنفس راحتی داشته باشید باید تمام عضلات ناحیه دهان و گلو شما کاملا ریلکس باشند و جلوی عبور هوا را بگیرند. اما اگر این عضلات مسیر تنفس را محدود کنند یا ببندد حالت‌هایی مثل خروپف یا حتی آپنه و ایست تنفس، اتفاق می‌افتد.

مواردی مثل خواب‌آلودگی بسیار شدید و مصرف برخی داروهای خواب‌آور می‌توانند این حالت را ایجاد کنند. البته در این مورد بالارفتن سن باعث می‌شود عضلات ریلکس‌تر شوند و این حالت کمتر رخ دهد.

 توده‌های گلویی: اضافه وزن بسیار شدید می‌تواند باعث شکل‌گیری توده‌های چربی و پرهوا درگلو شود که راه عبور هوا را مسدود می‌کند. در مورد کودکان هم لوزه‌های بزرگ‌شده می‌تواند این مشکل را ایجاد کند.

 زبان کوچک بزرگ: داشتن زبان کوچک و کام نرم بزرگ می‌تواند مسیر ورود هوا به داخل ریه‌ها را در آغاز مسیرش تنگ کند. زمانی که این زبان کوچک و کام نرم بزرگ شوند که راه عبور هوا کاملا مسدود یا گاهی مسدود شود، خروپف شکل می‌گیرد.

از پروتز تا لیزر

اولین کاری که پزشکان برای درمان خروپف انجام می‌دهند اصلاح شیوه زندگی است. مثل کاهش وزن و تغییر در حالت خوابیدن (خود فرد یا اطرافیانش متوجه می‌شوند درچه حالتی وضعیت خروپف بدتر می‌شود که می‌توان با استفاده از بالش‌ها یا وسایل دیگر امکان خوابیدن در آن حالت را پیدا نکرد) اما درصورتی‌که این شیوه‌ها مؤثر نباشند یا خروپف با خواب شدید همراه شود می‌توان از شیوه‌های جراحی استفاده کرد.

یکی از شیوه‌های معمول برای حل خروپف گذاشتن یک پروتز بازکننده راه هوا در داخل گلوست، گاهی هم به جراحی‌های اصلاح تیغه بینی یا دیواره میانی بینی نیاز است گاهی اوقات هم ضروری است گلو، کام نرم و زبان کوچک با برداشتن بافت هوای اضافی جراحی شود. گاهی هم با استفاده از لیزر می‌توان عوامل مزاحم در مسیر جریان هوا را از بین برد.

منبع: 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی