کد خبر: ۷۵۳
۱۴۰۱/۰۶/۱۶ ۱۲:۱۳:۰۴

سندروم خروجی قفسه سینه؛ عاقبت استفاده از کوله‌پشتی سنگین!

یکی از عوارض استفاده از کوله پشتی های سنگین، سندروم خروجی قفسه سینه (TOS)است که سبب درد در بازو، شانه و گردن می شود؛ سوزش، سوزن سوزن شدن، بی حسی در امتداد بازو نیز از دیگر عوارض استفاده کوله پشتی سنگین است.

سندروم خروجی قفسه سینه-در زنان شایع تر از مردان است و افراد مبتلا به این بیماری معمولا بین20 تا 50 سال سن دارند.

 مهرداد بهرامیان، فیزیوتراپیست دراین باره می گوید:درد ناشی استفاده از کوله پشتی های سنگین زمانی بروز می کند که اعصاب یا رگ های خونی زیر گردن،در میان عضلات گردن و شانه و یا بین دنده اول و ترقوه فشرده شود. وقتیکه ترقوه بدلیل ضعف عضلانی توسط عضلات اطراف شانه و قفسه سینه پشتیبانی نشود،این استخوان به سمت جلو و پایین میلغزد و سبب فشرده شدن عروق و رشته های عصبی شبکه بازوئی در مجرای خروجی قفسه سینه می شود و در این حالت است که بیماری TOS بروز پیدا می‌کند.

بهرامیان درباره علائم این بیماری گفت: در این سندروم دو دسته علائم عروقی و علائم عصبی بروز پیدا می‌کنند؛ که از جمله علائم عروقی آن میتوان به التهاب یا ورم بازو و دست، کبودی و آبی شدن دست، احساس سنگینی در بازو یا دست، درد عمیق و آزار دهنده (شبیه درد دندان) در ناحیه گردن و شانه که در شبها شدیدتر می شود، خستگی سریع بازو ها و دست ها و برجسته شدن وریدهای سطحی دست اشاره کرد.

علائم-سندروم-خروجی-قفسه-سینه

این فیزیوتراپیست گفت: اختلالات حسی در ناحیه داخلی ساعد و ناحیه کف دست (خواب رفتن، سوزن سوزن شدن)، ضعف عضلانی و تحلیل عضلات خم کننده انگشتان و عضلات ریز کف دست، بروز مشکل درحرکات ظریف دست، گرفتگی عضلات ناحیه داخلی ساعد، درد بازو و دست، گزگز و بی حسی در ناحیه شانه، گردن، بازو و دست از جمله نشانه های علائم عصبی آن است.

بهرامیان عنوان کرد که البته به طور قطع نمی توان گفت، بروز این علائم در بیمار نشانه قطعی وجود سندرم قفسه سینه است و فرد درمانگر با انجام تست‌های اختصاصی و بررسی های پاراکلینیکی و بررسی بیماریهای دیگر، می تواند وجود سندرم قفسه سینه را تشخیص دهد. 

he3051

 چه فعالیت هایی سبب بروز این سندرم می شود؟ 

مهرداد بهرامیان وضعیت بدنی نامناسب و عضلات ضعیف و همچنین ضربات ناگهانی و شرایط مادرزادی را عامل اصلی این عارضه می‌داند: حمل وزنه ها سنگین مانند چمدان و کیف مدرسه نیز به دنبال ایجاد افتادگ در شانه ها میتواند سبب بروز علائم باشد.

وی افزود: حرکات تکراری بازوها درسطح بالاتر از سر(مثلا در کارگران ساختمانی گچ کار و رنگ کار، معلم ها، اساتید دانشگاه ) از دیگر عوامل ایجاد این بیماری است؛ برخی از ورزش ها مانند شنا، والیبال، تنیس و بیسبال به دلیل حرکات دور کردن شدید بازوها می توانند علائم این سندرم را ایجاد کنند. 

این فیزیوتراپیست در خصوص درمان این عارضه گفت: انجام فیزیوتراپی با هدف کاهش درد و اسپاسم عضلانی، اصلاح وضعیت بدنی و آموزش نحوه صحیح استفاده از عضلات، کشش های عضلانی و تقویت تدریجی عضلات و اجتناب از فعالیت هایی که سبب تشدید علایم بیمار می شود، می تواند سبب جلوگیری از اقداماتی مانند جراحی شود.

در این سندروم دو دسته علائم عروقی و علائم عصبی بروز پیدا می‌کنند

این فیزیوتراپیست گفت: علائم عروقی آن می‌توان به التهاب یا ورم بازو و دست، کبودی و آبی شدن دست، احساس سنگینی در بازو یا دست، درد عمیق و آزار دهنده (شبیه درد دندان) در ناحیه گردن و شانه که در شبها شدیدتر می شود، خستگی سریع بازو ها و دست ها و برجسته شدن وریدهای سطحی دست اشاره کرد.

به گفته او اختلالات حسی در ناحیه داخلی ساعد و ناحیه کف دست (خواب رفتن، سوزن سوزن شدن)، ضعف عضلانی و تحلیل عضلات خم کننده انگشتان و عضلات ریز کف دست، بروز مشکل درحرکات ظریف دست، گرفتگی عضلات ناحیه داخلی ساعد، درد بازو و دست، گزگز و بی حسی در ناحیه شانه، گردن، بازو و دست از  نشانه های علائم عصبی آن است: بروز این علائم در بیمار نشانه قطعی وجود سندرم قفسه سینه است و فرد درمانگر با انجام تست‌های اختصاصی و بررسی های پاراکلینیکی و بررسی بیماریهای دیگر، می تواند وجود سندرم قفسه سینه را تشخیص دهد. 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی