کد خبر: ۷۱۷۷
۱۴۰۱/۱۰/۱۸ ۱۲:۰۴:۰۱

میلیون‌ها ایرانی گرفتار چاقی هستند

رئیس پژوهشکده غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: ۸ میلیون ایرانی دچار اضافه وزن و چاقی هستند.

فریدن عزیزی، رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در نشست خبری هشتمین کنگره سراسری پیشگیری و درمان چاقی در ایران ،گفت: چاقی یکی از بیماری های کشور است و عوارض ناشی از ان در سنین مختلف زندگی بروز پیدا می کند. چاقی قبل از قرن بیستم بسیار نادر بود اما به تدریج با شروع زندگی صنعتی و کاهش فعالیت بدن باعث سده افراد دچار افزایش وزن و بروز چاقی شود.

 

به گفته وی در حال حاضر دو میلیارد نفر در دنیا دچار اضافه وزن و حدود ۶۰۰ میلیون نفر مبتلا به چاقی هستند. شاخص وزن بالای ۳۰ را چاقی تعریف شده است.

 

وی با اشاره به وضعیت چاقی در ایران،افزود: الان در کشور هشت میلیون نفر مبتلا به اضافه وزن و چاقی در کشور وجود دارد. سبک زندگی افراد، استرس، تغذیه و حتی موارد ژنتیک از جمله عوامل بروز چاقی و اضافه وزن در بین مردم است.

 

عزیزی ادامه داد: در حال حاضر چاقی کودکان به دلیل ژنتیک و سبک زندگی مسئله مهمی است و کودکان فعالیت بدنی شان کاهش پیدا کرده و مرتب پای تلویزیون و بازی های رایانه ای هستند؛ در برخی موارد ریشه چاقی در بین کودکان از زمان باروری و لقاح ایجاد می شود و عوارض چاقی و اضافه وزن در بین مردم مانند بیماری های قلبی، فشار خون و دیابت است.

 

وی ادامه داد: رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی مناسب عامل بازدارنده از بروز چاقی و اضافه وزن است. هزار روز اول زندگی در زمینه عدم بروز چاقی مسئله مهمی است. 

 

این استاد غدد بیان کرد: در برخی از کشورها امکاناتی برای مادران باردار ایجاد شده تا زنان باردار در این مناطق ورزش کنند. میزان کالری در کیک و بیسکویت ها که گذاشته می شود مورد سنجش قرار می گیرد و چربی موجود در غذا می تواند باعث بروز چاقی و اضافه وزن در افراد شود. 

 

وی گفت: در این کنگره در خصوص انواع جاقی مانند چاقی شکمی بحث می شود و این نوع جاقی ارتباط مستقیمی با بیماری عای قلبی و عروقی دارد. 

 

عزیزی اضافه کرد:اضافه وزن در کودکان در شرق تهران برابر با ۲۰ درصد است.برنامه ریزی برای پیشگیری از چاقی ۱۰ سال است در حال اجراست.کرونا باعث چاق شدن افراد مثلا در کودکان و دانش آموزان شده است.

 

این استاد غدد با تاکید بر اینکه تا سن ۶ سالگی در بروز چاقی بسیار مهم است،افزود:دوران بلوغ و سنین ۱۱ تا ۱۹ سالگی نیز بسیار مهم است و در این سنین دوستان نوجوانان در تاثیر گذاری در چاقی افراد موثر است.

 

عزیزی یاد آور شد:در دوران کرونا کودکان ۲ تا ۴ کیلو بیشتر چاق شده اند.کرونا بر افراد چاق تاثیر گذاری بیشتری دارد.

 

این استاد غدد با بیان اینکه بیشترین اضافه وزن را در استان های آذربایجان غربی و شرقی ،استان های شمالی و برخی نواحی مرکزی شاهد هستیم،افزود: کمترین میزان اضافه وزن را در سیستان و بلوچستان و جنوب کشور شاهد هستیم.

 

وی ادامه داد:جراحی زیبایی در چاقی خیلی تاثیر گذار نیست.

 

عزیزی با تاکید بر اهمیت خواب منظم در پیشگیری از چاقی شدن،متذکر شد:نشستن چند ساعته شبانه پای گوشی و کم خوابیدن شبانه موجب چاقی می شود

 

ولی زاده، دبیر علمی هشتمین کنگره گفت: در این کنگره هفت سخنران خارجی از کشورهای امریکا، اروپا و کانادا حضور دارند. دوسوم جمعیت ما دچار اضافه وزن و چاقی هستند و یک سوم جمعیت مبتلا به جاقی هستند.

 

وی با بیان اینکه وضع مالیات بر کالاهای آسیب رسان به سلامت مهم است، تصریح کرد:به این کنگره ۳۰۰ مقاله ارسال شده است. 

 

وی گفت: چاقی یک چالش جهانی است و هیچ کشوری از این ببماری مصون نیست. چاقی در بین کودکان، نوجوانان و جوانان بروز پیدا کرده است.

 

ولی زاده با بیان اینکه دو سوم مردم کشور ما یا چاق هستند یا اضافه وزن دارتد،ابراز کرد: اکنون با پاندومی چاقی روبرو هستیم و تمام کشورها با این موضوع درگیر هستند.

 

دبیر علمی هشتمین کنگره چاقی کشور با تاکید بر اهمیت فضای مناسب برای تحرک و ورزش کردن برای جلوگیری از چاقی،ابراز کرد:چاقی در قشر فقیر از قشر مرفه جامعه بیشتر شده است؛چراکه به دلیل مشغله زیاد تغذیه مناسب را ندارند و غذاهای مناسب مصرف نمی کنند.

 

ولی زاده یادآور شد: جراحی چاقی به افراد دارای چاقی متوسط و شدید توصیه می شود. جراحی چاقی در معده و روده انجام می شود؛ ضمن اینکه بسیاری فکر می کنند که باید حتما جراحی چاقی انجام دهند.

 

این استاد غدد تصریح کرد: فردی که برای جراحی چاقی مراجعه می کند باید همه شرایط را دارا باشد و توسط تیم های مجرب جراحی این کار انجام شود و بعد از جراحی نیز پیگیری های لازم همواره صورت گیرد.

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی