کد خبر: ۶۹۶۸
۱۴۰۱/۰۹/۲۳ ۲۰:۳۰:۰۰

17 ترفند خانگی عالی برای درمان اسهال در خانه

بدترین اتفاقی که می‌توا‌ند زمانی که بیرون از خانه هستید برایتان رخ دهد این است که دچار اسهال شوید! اما اگر درخانه، بودید با چند روش می توان این بیماری را درمان کرد

زمانی که به اسهال مبتلا می‌شوید، نمی‌توانید روی انجام کارهای روزمره‌ی خود متمرکز شوید. تنها چیزی که در این وضعیت به ذهنتان می‌رسد، رفتن به دستشویی است. اسهال عارضه‌ای آزاردهنده است که بدن را دهیدراته و ضعیف می‌کند. گاهی اوقات ممکن است این بیماری همراه با علائمی مانند مدفوع آبکی، تب، حالت تهوع، کم‌آبی بدن، نفخ و شکم‌ درد رخ دهد. در مقاله‌ای که امروز برایتان تهیه کرده‌ایم، قرار است ۱۶ روش خانگی برای درمان اسهال را در اختیارتان قرار دهیم. علاوه بر این علل رایج این عارضه را در اختیارتان قرار می‌دهیم و زمان مراجعه به پزشک را می‌گوییم. 

دلایل رایج اسهال

احتمالا به‌طور دقیق نمی‌دانید که چرا گاهی اوقات دچار اسهال می‌شوید. در ادامه بعضی از دلایل رایج این عارضه بررسی شده‌اند.

۱. حساسیت غذایی

گاهی اوقات بدن نمی‌تواند مواد غذایی که می‌خوریم را تحمل کند. بدن این مواد غذایی را تا جایی که امکان داشته باشد آزاد می‌کند که این موضوع اسهال را به دنبال دارد.

۲‌. نوشیدن آب آلوده

تا به حال برایتان پیش آمده که بعد از نوشیدن آب دچار اسهال شوید؟ لازم است بدانید آب آلوده می‌تواند باعث این بیماری شود. پس حواستان به آب مصرفی خود باشد.

۳‌. بیماری‌های مربوط به روده

بیماری‌های روده انواع مختلفی دارند. یکی از انواع رایج اختلالات روده سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر نام دارد که می‌تواند منجر به اسهال شود.

درمان اسهال در خانه

زمانی که دچار اسهال شدید، می‌توانید از این روش‌ها برای درمان خانگی این بیماری استفاده کنید.

۱‌. مواد غذایی آبکی

اسهال باعث آبکی‌شدن مدفوع می‌شود. شاید پیش خودتان فکر کنید چطور ممکن است خوردن غذاهای آبکی به سفت شدن مدفوع کند؟ جواب این سؤال این است که بدن می‌تواند مواد غذایی مایع را بهتر جذب کند. این موضوع باعث می‌شود مواد مغذی از طریق مدفوع از بدن خارج نشوند. با این اوصاف برای درمان اسهال شدید، استفاده از سوپ‌‌های نرم و آبکی گزینه مناسبی است. سوپ را به عنوان یک غذای مناسب برای اسهال در مخلوط‌کن چند پالس بزنید تا حسابی نرم شود. سپس آن را میل کنید. معمولا سوپ‌ها با مواد اولیه‌ی سالم و مقوی تهیه می‌شوند که این موضوع باعث می‌شود بعد از خوردن آن‌ها مواد مغذی زیادی دریافت ‌کنید. سوپ به هیدراته نگه‌داشتن بدن هم کمک می‌کند و برای درمان اسهال شدید در بزرگسالان و کودکان به شدت موثر است.

۲. ماست

ماست حاوی باکتری‌های خوب است که به شما در رها شدن از اسهال کمک می‌کنند. ماست همچنین حاوی مواد مغذی مختلفی است و به بدن ترکیبات مقوی می‌دهد. بهتر است برای درمان اسهال در خانه، ماست بدون طعم مصرف کنید. مخلوط کردن ماست با میوه باعث خوش‌طعم‌تر شدن آن می‌شود.

مواد لازم

ماست: یک کاسه

موز یا هر میوه‌ی دیگر: یک عدد

طرز استفاده

ماست را به همراه موز یا هر میوه‌ی دیگری که دوست دارید میل کنید تا خیلی زود از شر بیماری خلاص شوید.

۳. رژیم غذایی BRAT

شاید تا به حال اسم رژیم غذایی BRAT را نشنیده‌ باشید. BRAT مخفف موز، برنج، سس سیب و نان تست است. ادعا می‌شود که دنبال کردن این رژیم غذایی در درمان اسهال اثرگذار است. موز و سس سیب استفاده شده در این رژیم غذایی یک ترکیب خوشمزه را تشکیل می‌دهند. حواستان باشد در مصرف مواد غذایی زیر زیاده‌‌روی نکنید، چون این کار ممکن است ناراحتی بیشتر معده را به دنبال داشته باشد.

مواد لازم

موز

برنج

سس سیب

نان تست

طرز تهیه

مقدار کمی از تمام مواد اولیه را میل کنید. حواستان باشد روی نان تست کره نمالید، چون این کار منجر به بدتر شدن اسهال می‌شود.

۴. زنجبیل

معمولا از زنحبیل برای درمان مشکلات مربوط به گلو استفاده می‌شود. نکته‌ای که بیشتر افراد از آن بی‌خبر هستند این است که زنجبیل می‌تواند بعضی از مشکلات مربوط به معده را هم درمان کند. این ادویه‌ی مفید به غیر از اسهال به تسکین شکم درد هم کمک می‌کند.

مواد لازم

زنجبیل

عسل

طرز استفاده

ریشه‌ی زنجبیل را رنده کنید. سپس یک قاشق چای‌خوری عسل به آن اضافه کنید و مخلوط به دست آمده را بخورید. بعد از خوردن این مخلوط آب نخورید. گفته می‌شود که این کار اثربخشی زنجبیل را بیشتر می‌کند.

۵. نعناع

بسیاری از افراد از نعناع برای طعم‌دار کردن غذاها و نوشیدنی‌های مختلف استفاده می‌کنند. نعناع می‌تواند در درمان مشکلات مربوط به معده از جمله اسهال مؤثر باشد.

مواد لازم

نعناع: چند برگ

آب داغ: یک فنجان

طرز تهیه

برگ‌های نعناع را خوب بشویید. سپس یک لیوان را پر از آب جوش کنید. برگ‌های نعناع را درون لیوان آب داغ بریزید. چند دقیقه صبر کنید تا نعناع رنگ پس دهد. سپس نوشیدنی به دست آمده را کنار بگذارید تا کمی خنک شود. بعد از چند دقیقه نوشیدنی را میل کنید.

۶. تخم شنبلیله

تخم شنبلیله حاوی مقدار زیادی از ماده‌ای لزج و لعاب‌دار به نام لیزاب است و به همین علت می‌تواند به درمان خانگی اسهال بزرگسالان و کودکان کمک کند.

مواد لازم

تخم شنبلیله

ماست

زیره

طرز تهیه

مقداری از تخم شنبلیله را بجوید. همچنین می‌توانید تخم شنبلیله را به ماست اضافه کنید. مقداری زیره درون ماست بریزید و آن را میل کنید. این موضوع تحمل مزه‌ی تخم شنبلیله را آسان‌تر می‌کند. مخلوط ذکر شده را سه بار در روز مصرف کنید.

۷. چای بابونه

چای بابونه خواص متعددی برای سلامتی بدن دارد. این نوشیدنی درد ناشی از اسهال را کاهش می‌دهد. این نوع چای بخش‌های تحریک شده‌ی دستگاه گوارش را تسکین می‌دهد و می‌تواند در درمان سریع اسهال بزرگسالان و کودکان بسیار اثرگذار باشد.

مواد لازم

گل بابونه

لیموترش

آب

طرز تهیه

گل‌های بابونه را چند دقیقه در آب داغ قرار دهید. مخلوط را از صافی رد کرده و آن را به یک لیوان منتقل کنید. آب یک عدد لیموترش را بگیرید و آن را به چای بابونه اضافه کنید. نوشیدنی را هم بزنید و آن را بلافاصله میل کنید.

۸. سرکه‌ی سیب

سرکه‌ی سیب ترکیبی با کاربردها و خواص متنوع است. می‌توانید از فواید سرکه‌ی سیب برای درمان اسهال بهره ببرید. این ترکیب با باکتری‌های ایجادکننده‌ی این عارضه مبارزه کرده و از این طریق به رفع اسهال کمک می‌کند.

مواد لازم

سرکه‌ی سیب

یک لیوان آب

طرز تهیه

یک قاشق چای‌خوری سرکه‌ی سیب را میل کنید و بعد یک لیوان آب بنوشید. اگر مزه‌ی سرکه‌ی سیب خالی را دوست ندارید، می‌توانید یک قاشق چای‌خوری از سرکه‌ی سیب را درون یک لیوان آب بریزید و صبح با شکم خالی آن را میل کنید. دو بار در روز این روش درمانی را به کار بگیرید تا سریع نتیجه بگیرید‌.

۹. برنج سفید

بعضی از افراد برنج خوردن را دوست ندارند، چون برنج مزه‌ی منحصر‌به‌فردی ندارد. مخلوط کردن برنج با مواد غذایی مختلف می‌تواند باعث خوشمزه‌تر شدن آن شود. البته اگر دچار اسهال شدید، نباید آن را با مواد غذایی دیگر ترکیب کنید و باید آن را به‌تنهایی بخورید. برنج مدفوع را سفت کرده و از این طریق به درمان خانگی اسهال کمک می‌کند. حواستان باشد به برنج ادویه نزنید.

مواد لازم

برنج سفید

طرز استفاده

مقداری برنج را بپزید و آن را بخورید. می‌توانید به همراه برنج مقداری ماست میل کنید.

۱۰. سوپ هویج

هویج را به داشتن خواص فوق‌العاده برای سلامت چشم‌ها می‌شناسیم. البته افزایش سلامت چشم تنها خاصیت این سبزی نارنجی رنگ نیست. هویج به درمان سریع‌تر اسهال کمک می‌کند و به بدن ویتامین‌ها و مواد معدنی زیادی می‌دهد. بدن برای ریکاوری سریع‌تر به این مواد مغذی نیاز دارد.

مواد لازم

هویج

نصف فنجان آب

نمک

طرز تهیه

مقدار مناسبی هویج را خرد کنید و آن‌ها را درون یک قابلمه بریزید. نصف فنجان آب به قابلمه اضافه کنید و آن را روی حرارت قرار دهید. اجازه دهید هویج‌ها برای چند دقیقه روی حرارت بمانند تا بپزند. همان‌طور که هویج‌ها در حال پختن هستند، مقداری نمک به آن‌ها اضافه کنید. زمانی که هویج‌ها خوب پختند، زیر اجاق را خاموش کنید. سوپ هویج را داخل یک کاسه بریزید و وقتی کمی خنک شد، آن را میل کنید.

۱۱. آب

همیشه شنیده‌ایم که باید حدود ۸ تا ۱۰ لیوان آب بنوشیم تا بدنمان هیدراته بماند. زمانی که دچار اسهال می‌شوید، بدنتان دچار کم‌آبی می‌شود، بنابراین باید بیشتر از قبل آب بنوشید. برای بهبود عوارض این بیماری، در طول روز حدود ۱۰ لیوان آب بنوشید تا بدنتان دهیدراته نشود. اگر نوشیدن ۱۰ لیوان آب در طول روز برایتان دشوار است، می‌توانید آب گوشت و مرغ بخورید. فقط حواستان باشد که در آب گوشت و مرغ از ترکیباتی که اسهال را بدتر می‌کنند استفاده نشده باشد.

۱۲. روغن سیاه‌دانه

از روغن سیاه‌دانه برای درمان سایر مشکلات گوارشی استفاده می‌شود. می‌توانید برای رفع اسهال از این روغن کمک بگیرید.

مواد لازم

روغن سیاه‌دانه

ماست بدون طعم

طرز تهیه

مقدار کمی از روغن سیاه‌دانه را درون یک فنجان ماست بدون طعم بریزید. مخلوط را خوب هم بزنید و نوش جان کنید. این مخلوط را بعد از غذا بخورید. دو بار در روز ترکیب ماست و روغن سیاه‌دانه را میل کنید تا علائم به‌طور کامل برطرف شوند.

۱۳. موز

در بالا گفتیم که موز به تسکین مشکلات مربوط به معده کمک می‌کند. خوردن یک عدد موز به دلیل اینکه پکتین زیادی دارد می‌تواند به متوقف کردن اسهال کمک کند.

مواد لازم

موز: یک عدد

طرز استفاده

موز را به‌تنهایی به‌عنوان میان وعده میل کرده یا آن را با ماست بدون طعم یا مغزها ترکیب کنید و بخورید. برای اینکه بهترین نتیجه را بگیرید، موز رسیده بخورید. در نظر داشته باشید که موز نرسیده ممکن است منجر به مشکلات گوارشی شود.

۱۴. از مصرف محصولات لبنی (به غیر از ماست) خودداری کنید

محصولات لبنی از جمله شیر، کره و پنیر باعث بدتر شدن اسهال می‌شوند. بنابراین افرادی که دچار این عارضه هستند نباید این محصولات را بخورند. همچنین اگر از ناتوانی در تحمل لاکتوز رنج می‌برید، باید دور محصولات لبنی را خط بکشید. بعد از بهبود بیماری، می‌توانید دوباره محصولات لبنی را میل کنید.

۱۵. به اندازه‌ی کافی استراحت کنید

اگر به‌ اندازه‌ی کافی نخوابید و استراحت نکنید، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌ها و عارضه‌های مختلف قرار می‌گیرید و بدنتان ضعیف‌ می‌شود. استراحت کردن همیشه مهم است، اما اهمیت آن در صورت ابتلا به اسهال دو چندان می‌شود. زمانی که استراحت می‌کنید، بدنتان برای ترمیم و درمان خود فرصت پیدا می‌کند.

۱۶. آنتی‌بیوتیک مصرف کنید

برای درمان اسهال ناشی از باکتری یا انگل ممکن است به آنتی‌بیوتیک نیاز پیدا کنید. در چنین مواردی بیماری می‌تواند بعد از مصرف آب یا مواد غذایی آلوده رخ دهد. در نظر داشته باشید این عارضه در صورتی که ناشی ازعفونت‌های ویروسی باشد، با آنتی‌بیوتیک درمان نمی‌شود.

۱۷. تخم مرغ برای اسهال

تخم مرغ آبپز برای درمان اسهال توصیه می‌شود. البته باید در نظر داشته باشید که برای طعم‌دار کردن آن از کره یا ادویه و نمک استفاده نکنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اسهال معمولا طی چند روز برطرف می‌شود. زمانی که دچار این بیماری شدید، روش‌های درمانی ذکر شده در این مقاله را به کار بگیرید تا بهبود سریع‌تر را تجربه کنید. اگر این وضعیت بیشتر از سه تا چهار روز طول کشید، باید برای دریافت درمان مناسب به پزشک مراجعه کنید. پزشک می‌تواند با تجویز داروهای مناسب به شما کمک کند هرچه سریع‌تر از شر بیماری خلاص شوید. در نظر داشته باشید که اسهال ممکن است علامت یک بیماری‌ زمینه‌ای باشد.

مؤثرترین قرص اسهال کدام داروها هستند؟

همانطور که بالاتر گفتیم، اگر دچار اسهال شدید شده‌اید، بهترین کار این است که فورا به پزشک مراجعه کنید. پزشک معمولا قرص‌هایی مانند دیفنوکسیلات، لوپرامید، دی سیکلومین و… را برای رفع اسهال شدید تجویز می‌کند که در درمان این بیماری بسیار مؤثر هستند. این قرص‌ها بسته به تجویز پزشک هر ۶ یا ۱۲ ساعت تا زمان توقف بیماری باید مصرف شوند. از تجویز و مصرف سرخود دارو بدون نظر پزشک، جدا خودداری کنید.

کلام آخر

اسهال عارضه‌ای است که ممکن است هر کسی آن را تجربه کند. اگر زمانی که بیرون از خانه هستید دچار این عارضه شوید، ممکن است در پیدا کردن سرویس بهداشتی با مشکل مواجه شوید. بنابراین باید روش‌های درمان سریع را بلد باشید. 

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی