کد خبر: ۶۸۳۴
۱۴۰۱/۰۹/۱۹ ۱۳:۱۰:۳۹

مرگ ناگهانی خبرنگار معروف در بازی آرژانتین و هلند/ سکته در کمین افرادی که شغل‌های پراسترس و بدون استراحت کافی دارند/ چگونه کم‌خوابی باعث سکته قلبی می‌شود؟

گرانت وال، روزنامه‌نگار برجسته آمریکایی پس از سکته قلبی در ورزشگاه لوسیل، جایی که جمعه شب در حال پوشش خبری بازی یک چهارم نهایی جام جهانی بین آرژانتین و هلند بود، درگذشت و موجی از شوک و اندوه را در سراسر جهان ورزش برانگیخت.

ستی مولایی؛ این خبر شوکه کننده نه تنها جامعه ورزشی بلکه افراد عادی را تحت تاثیر خود قرار داد. وال در جایگاه خبرنگاران در بالاترین طبقه استادیوم نشسته بود که در وقت‌های اضافه نقش بر زمین شد؛ روزنامه‌نگاران اطراف او صندلی‌ها را برداشتند و درخواست کمک پزشکی کردند.

تیمی از پزشکان وارد شدند و شروع به انجام CPR برای ۲۰ دقیقه کردند. پس از پایان مسابقه او به بیرون از استادیوم منتقل شد، اما او دیگر جانش را از دست داده بود. چرا حمله قلبی به سراغ او آمد و باعث مرگ زود هنگام او شد؟ این قطعا سوالی مهم است که در این مطلب به آن می‌پردازیم.

گرانت وال و علت مرگ او

به گفته وب سایت وی، گرانت وال یک روزنامه‌نگار برجسته بود که بیش از دو دهه از جمله 11 جام جهانی فوتبال را پوشش داده است. او برای Sports Illustrated  قلم بر دست می‌گرفت و دو کتاب ورزشی از جمله آثار او در زمینه ورزش است.

وال در ماه نوامبر با گزارشی مبنی بر بازداشت و امتناع از ورودش به مسابقات جام جهانی در ماه نوامبر خبرساز شد، زیرا او یک تی شرت رنگین کمانی در حمایت از حقوق دگرباشان جنسی به تن داشت. او گفت که کارکنان امنیتی به او گفته‌اند که پیراهنش را عوض کند، زیرا "مجاز نیست" و گوشی او را گرفته‌اند. وال گفت که او 25 دقیقه پس از بازداشت آزاد شد و از نماینده فیفا و یکی از اعضای ارشد تیم امنیتی در ورزشگاه عذرخواهی کرد. البته خیلی‌ها می‌گویند که شرایط پیرامون مرگ او روشن نیست.

او در قسمتی از پادکست فوتبال با گرانت وال که چند روز قبل از مرگش در 6 دسامبر منتشر شده بود، از احساس عجیب در قفسه سینه خود شکایت کرده و گفت: "از نظر درد و تنگی در قفسه سینه، فشردگی در این ناحیه، دچار فشار بسیار بدی شده‌ام و احساس ناخوشایندی دارم" وی گفته بود که با این باور که برونشیت دارد از کلینیک پزشکی مرکز رسانه‌ای جام جهانی کمک گرفته است که به او شربت سرفه و ایبوپروفن داده شده و پس از مدت کوتاهی احساس بهبودی کرده بود.

وال همچنین گفته بود که پس از بازی آمریکا و هلند در 3 دسامبر "دچار حالاتی غیر عادی در بدن و قفسه سینه خود شده است" اما باز هم با این فکر که سرما خورده است به کار خودش ادامه داده و در پیامی گفته من در جام جهانی قبل هم دچار سرما خوردگی شده‌ام و به نظرم چیز مهمی نیست و می‌توانم گزارش را ادامه بدهم.

سه هفته کم خوابی، استرس زیاد و کار سنگین می‌تواند این کار را با شما هم انجام دهد. سرماخوردگی در ۱۰ روز گذشته در شب بازی ایالات متحده و هلند به چیزی شدیدتر تبدیل شد و او درباره بیماری خود گفته بود: می‌توانستم احساس کنم قسمت بالای سینه‌ام سطح جدیدی از فشار و ناراحتی را به خود جای داده است.

همسر وال، دکتر سلین گاندر، متخصص بیماری‌های عفونی که در کارگروه کروناویروس جو بایدن خدمت می‌کرد، در بیانیه‌ای در توییتر مرگ همسرش را تایید کرد. او نوشت: "من از حمایت خانواده فوتبالی همسرم گرانت وال و بسیاری از دوستانم که امشب کمک کردند بسیار سپاسگزارم.  من در شوک کامل هستم."

چگونه کم‌خوابی باعث سکته قلبی می‌شود؟

در واقع؛ قلب مسئول پمپاژ خون در سراسر بدن است، سیستم گردش خون را تقویت می‌کند و تضمین می‌کند که تمام اندام‌ها و بافت‌های بدن اکسیژن مورد نیاز خود را دریافت کنند. متاسفانه مشکلات قلبی یکی از دلایل اصلی بیماری و مرگ در دنیا هستند که تحت فشار کاری یا کم‌خوابی یا استرس زیاد مانند شرایط گرانت وال به یک عامل مرگ‌آور تبدیل می‌شوند. خطرات کمبود خواب برای سلامت قلب به طور فزاینده‌ای شناخته شده است.

خواب زمانی را برای بازیابی و شارژ مجدد بدن فراهم می‌کند و تقریباً در تمام جنبه‌های سلامت جسمی نقش کلیدی را ایفا می کند. برای سیستم قلبی عروقی، خواب ناکافی یا کم می‌تواند به مشکلات فشار خون کمک کند و خطر بیماری قلبی، حملات قلبی، دیابت و سکته را افزایش دهد.

در نتیجه، خواب خوب ممکن است به جلوگیری از آسیب به سیستم قلبی عروقی کمک کند و برای افرادی که مشکلات قلبی دارند، می‌تواند بخشی از پیروی از یک سبک زندگی سالم برای قلب باشد. اگر گرانت وال بعد از احساس خستگی مضاعف و درد در قفسه سینه کمی استراحت خود را بیشتر می‌کرد و به خودش آرامش می داد، شاید اکنون زنده بود.

استرس و حمله قلبی

به افرادی که استرس زیادی را تجربه می کنند احتمالاً بیش از یک بار در زندگی خود گفته شده است که استرس می‌تواند آنها را بکشد. یا، استرس می‌تواند زندگی آنها را کوتاه کند. اما سوال مهم این است؛ آیا استرس می‌تواند منجر به حملات قلبی یا سایر مسائلی شود که می تواند برای سلامتی شما خطرناک باشد؟

طبق تحقیقات، پزشکان یکی از علائم مهم سکته قلبی استرس است. استرس زیاد در یک لحظه می‌تواند ضربان قلب شما را بالا برده و جهشی عجیب در فشار خون فرد ایجاد کند. که این علائم باعث سکته قلبی در لحظه می‌شود. افزایش استرس روانی با مشکلات سلامت قلبی عروقی از جمله فشار خون بالا، حمله قلبی و سکته مغزی مرتبط است. در واقع، استرس روانی ممکن است به اندازه عوامل خطر قلبی سنتی برای سلامت قلب خطرناک باشد.

استرس کوتاه مدت می‌تواند به شما انرژی بدهد تا یک پروژه را به پایان برسانید یا به یک ضرب الاجل برسید. یا حتی می‌تواند شما را به عملکرد بهتر در یک سخنرانی عمومی تشویق کند. حتی می‌توانید در لحظات شادی مانند ازدواج، خرید خانه جدید یا ملاقات با افراد جدید استرس داشته باشید. اما بدانید و آگاه باشید که استرس بیش از حد می‌تواند برای سلامت کلی و سلامت قلب شما خطرناک باشد.

استرس طولانی مدت (مزمن) ممکن است نتیجه نگرانی‌های مداوم در مورد شغل، رابطه، وضعیت سلامتی یا شرایط اقتصادی باشد. استرس مزمن می تواند علائمی مانند:

  • عضلات منقبض
  • انرژی کم
  • بیخوابی
  • سردرد
  • ناراحتی معده
  • احساس گرفتگی در عضلات سینه

را به همراه داشته باشد. استرس مزمن همچنین ممکن است باعث شود احساس کنید که کنترل احساسات یا اعمال خود را ندارید. ممکن است بیشتر اوقات نوسانات خلقی داشته باشید.

استرس همچنین مرکز ترس مغز شما را تحریک می‌کند. این به بدن شما می‌گوید که در حالت جنگ یا گریز هستید، حتی در موقعیت‌های روزمره مانند کار یا رانندگی با ماشین، سیل کورتیزول یک هورمون استرس، را به بدن شما می‌فرستد تا به استرس پاسخ دهد. استرس می‌تواند بسیاری از قسمت‌های بدن شما، به ویژه قلب و سیستم قلبی عروقی را تحت تاثیر قرار دهد.

تجزیه و تحلیلی که در سال 2021 صورت گرفت نشان داد که بیش از 900 بیمار مبتلا به بیماری قلبی زمینه‌ای استرس شدید را تجربه کرده‌اند. کاهش جریان خون به قلب می‌تواند باعث حملات قلبی و سایر حوادث قلبی عروقی شود. به عبارت دیگر، استرس تأثیر قابل توجهی بر سلامت قلب شما می گذارد و خطر حمله قلبی و سکته را برای سال های آینده نیز افزایش می‌دهد.

تحقیقات پزشکان نشان می‌دهد افرادی که کارهای پر استرس مانند گرانت وال، روزنامه‌نگار برجسته آمریکایی را دارند می‌توانند با سکته قلبی جان خود را از دست بدهند. پس اگر شغلی پر استرس دارید یا وقت برای خوابیدن و استراحت کردن پیدا نمی‌کنید؛ کار خود را رها کنید و به سلامت خود اهمیت دهید؛ شاید کارهایی با استرس کمتر مرگ شما را به تاخیر بی‌اندازد.

منبع:

https://abc7ny.com/grant-wahl-death-world-cup-qatar/12552582/

https://www.sleepfoundation.org/sleep-deprivation/how-sleep-deprivation-affects-your-heart#:~:text=Sleep%20deprivation%20heightens%20the%20risk,involves%20heightened%20stress%20and%20activity.

https://www.healthline.com/health/heart-attack/can-stress-cause-a-heart-attack#effect-of-stress

 

 

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی