کد خبر: ۶۲۶۲
۱۴۰۱/۰۹/۱۳ ۰۹:۰۰:۰۰

نکات مهم درباره درمان‌ سوختگی در منزل/ خمیر دندان را برای مسواک خود نگاه دارید! آیا درمان‌های خانگی مانند استفاده از خمیر دندان، برای سوختگی موثر هستند؟

برای خیلی از ما پیش آمده که در حین آشپزی دست‌هایمان را بسوزانیم. قابلمه داغ، فر یا حتی روغن می‌تواند بلای جان پوست ما باشد. اما سوال مهم این جاست؛ که اولین کاری که برای تسکین درد ناشی از سوختگی انجام می‌دهید چیست؟

ستی مولایی؛ برخی سوختگی‌هایشان را زیر آب سرد می‌گیرند و برخی‌ دیگر هم از پمادها یا خمیردندان استفاده می‌کنند. اما باید بدانیم که در این شرایط چه کاری درست‌ترین کار است؟ اگرچه درمان‌های خانگی گزینه‌های ایده‌آلی به نظر می‌رسند، اما در برخی موارد مانند استفاده از خمیر دندان برای سوختگی، ممکن است بیشتر از اینکه مفید باشند، مضر هستند. مجله Burns & Trauma مطالعه‌ای را منتشر کرد که نشان داد که تقریباً 70 درصد از مردم از خمیر دندان یا عسل برای درمان سوختگی استفاده می‌کنند. پس اگر شما هم می‌خواهید درد و سوزش سوختگی‌هایتان کمتر شده و زودتر درمان شوید، این مطلب را از دست ندهید.

استفاده از خمیر دندان ممنوع!

باید بگوییم که از درمان خانگی محبوب برای سوختگی باید تجدید نظر کنید؛ چرا که ممکن است بخواهید در مورد یک روش درمانی مطمئن‌تر بدانید. مطالعه‌ای که در مجله انجمن بین‌المللی جراحات سوختگی منتشر شد، اشاره می‌کند که استفاده از خمیردندان برای سوختگی یک درمان «بالقوه مضر» است که می‌تواند سوختگی را «بدتر» کند. خمیر دندان می‌تواند درد سوختگی را تشدید و خطر عفونت و جای زخم را افزایش دهد.

باید اعتراف کنیم که مواد موجود در خمیردندان کاملاً تسکین دهنده نیستند. خمیردندان حاوی مواد ساینده و شوینده است که کار بسیار خوبی برای تمیز کردن دندان‌های شما انجام می‌دهد. اما برای درمان سوختگی، نباید از آن استفاده کرد.

نحوه درمان سوختگی در خانه

اولا مشخص کنید که سوختگی جزئی است یا بزرگ. مگر اینکه سوختگی قسمت های حساس بدن شما را تحت تأثیر قرار دهد، معمولاً می‌توانید سوختگی‌های جزئی را در خانه درمان کنید.

سوختگی‌های جزئی مناسب برای درمان خانگی عبارتند از:

سوختگی‌های درجه یک که در لایه بیرونی پوست ظاهر می‌شوند، معمولا قرمز، دردناک و متورم هستند. سوختگی‌های کوچک درجه دو بیش از سه سانتی متر قطر ندارند. این سوختگی‌ها معمولا قرمز، متورم، دردناک هستند و تاول‌هایی ایجاد می‌کنند که لایه‌های خارجی و زیرین پوست را تحت تأثیر قرار می‌دهند. برای درمان سوختگی‌های جزئی، انجمن پوست آمریکا (AAD) توصیه می‌کند:

زمانی که سوختگی اتفاق می‌افتد، تمام آسیب‌هایش همان لحظه یکجا ظاهر نمی‌شوند؛ برای مثال در صورت وقوع سوختگی با آب جوش، اثرات مخربش تا مدت‌ها بعد از ریختن آب جوش روی بدن ادامه پیدا می‌کند. بهترین کار برای به حداقل رساندن اثرات مخرب سوختگی و جلوگیری از عوارض بعدی، خنک کردن محل سوختگی است.

بهترین روش سرد کردن؛ استفاده از آب است. توصیه می‌شود اندام یا عضو سوخته را بلافاصله زیر آب بگیرید و اجازه دهید به‌تدریج خنک شود. هرچه بیشتر آن را زیر آب نگه دارید، بهتر است. سوختگی یک پروسه فعال است اما اگر از نوع درجه پایین باشد یعنی فقط لایه‌های سطحی پوست سوخته باشد شاید لازم نباشد خیلی مدت زمان طولانی زیر آب گرفته شود اما اگر لایه‌های عمقی هم درگیر شده باشند زمان طولانی‌تری لازم است؛ برای مثال حدود 10 دقیقه باید جریان آب برقرار باشد تا اندام آسیب‌دیده خنک شود. آبی که استفاده می‌کنید نباید خیلی گرم یا خیلی سرد باشد. توصیه این است که دمای آب از دمای بدن کمتر باشد. آب خیلی سرد ممکن است باعث افزایش درد و علائم شود. آب ولرم به سمت خنک همیشه بهترین گزینه است.

پس از خنک شدن محل سوختگی، یک لایه ژله نفتی (وازلین) برای محافظت از آن بمالید و روی آن را با باند بپوشانید. در صورت وجود تاول، از ترکاندن آن خودداری کنید. اگر درد زیادی دارید، از مسکن‌های بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن استفاده کنید.

ژله نفتی چیست: (ژله پترولیوم خمیری غلیظ و مومی شکل است که بسیاری از مردم از آن به عنوان محصول مراقبت از پوست و درمان بریدگی ها و سوختگی‌های جزئی استفاده می‌کنند. نام‌های دیگر ژله نفتی عبارتند از وازلین که یک نام تجاری رایج است.)

پمادهای سوختگی

پمادهای سوختگی بسیاری با مارک‌های تجاری مختلف در بازار موجود است؛ به همین دلیل نمی‌توان توصیه به استفاده از پماد خاصی کرد. با این حال، نوعی پماد سوختگی در بازار موجود است که از ترکیبات روغن ماهی گرفته می‌شود. استفاده از این پماد بلامانع و حتی مفید است. از ترکیبات آلوئه‌ورا نیز می‌توان استفاده کرد. در برخی موارد حتی ممکن است استفاده از وازلین یا کرم‌ها و لوسیون‌های ساده و ملایم کفایت کند اما در مورد سایر پمادها به خصوص نوع طبی آنها همیشه توصیه می‌شود که با تشخیص و تجویز پزشک مصرف شوند.

بگذارید هوا بخورند

سوختگی‌های قابل درمان در خانه معمولا سوختگی‌های سطحی هستند. این سوختگی‌ها بسیار دردناکند و اگر چیزی مانند پانسمان با آنها در تماس باشد، درد و سوزش را تشدید می‌کند. در مورد سوختگی‌هایی که همراه با ترشح هستند می‌توان برای جلوگیری از عفونت و آلوده‌شدن لباس‌ها از پانسمان استفاده کرد. به غیر از این موارد پانسمان کار خاصی برای سوختگی انجام نمی‌دهد. در سوختگی‌های سطحی بهتر است آن را در معرض هوا قرار دهید و در صورت لزوم از پماد سوختگی استفاده کنید.

لباس چسبیده به پوست را هرگز جدا نکنید

درصورتی که هنگام سوختگی، لباس فرد به بدنش بچسبد، باید اجازه داد لباس روی پوست باقی بماند و بعد فوری به مرکز درمانی منتقل شود. اگر لازم باشد لباس از بدن خارج شود باید آن قسمتی که به پوست چسبیده است را در محل رها کنید و دور تا دورش را با قیچی بچینید و بقیه لباس را خارج کنید.

چه زمانی باید کمک پزشکی دریافت کرد

سوختگی‌های عمده و سوختگی‌هایی که برخی گروه‌های سنی مختلف را تحت تأثیر قرار می‌دهند، نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند. در صورت سوختگی شدید، به نزدیکترین اورژانس بروید. سعی نکنید سوختگی را خودتان درمان کنید یا آن را در آب خنک خیس کنید.

در چه مواردی به اورژانس مراجعه کنیم

از آنجایی که برای جلوگیری از عفونت‌های ناشی از سوختگی و سایر عوارض ضروری است، باید حتما باید با اورژانس سوختگی تماس بگیریم.

  • اگر کودک 4 ساله یا کمتر یا بزرگسال 60 سال و بالاتر دچار هر نوع سوختگی جزئی یا بزرگ شود، شما نمی توانید نوع سوختگی را تشخیص دهید. در این صورت، حتما به پزشک مراجعه کنید.
  • شما دچار سوختگی شدید درجه دو یا سوختگی در دست‌ها، پاها، صورت، مفاصل، خلفی یا ناحیه تناسلی می‌شوید.
  • شما دچار سوختگی درجه سه شده‌اید که به عمق پوست نفوذ کرده و آن را سفید یا سیاه می‌کند. ممکن است ناحیه سوختگی بی‌حس شده باشد.

منبع:

https://www.colgate.com/en-us/oral-health/adult-oral-care/toothpaste-on-burns-does-this-home-remedy-work#

 

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی