کد خبر: ۵۶۸۸
۱۴۰۱/۰۹/۰۶ ۱۰:۰۰:۰۰

ساعت‌های هوشمند، ناجی زندگی!/ همه چیز درباره اعلان وضعیت اضطراری ساعت هوشمند کارلوس کی‌روش و قابلیت‌های این پرستاران مچی

اعلان وضعیت اضطراری ساعت هوشمند کارلوس کی‌روش پس از گل اول ایران به ولز نشان داد که سرمربی تیم ملی هیجان خطرناک و بالایی را پشت سر ‌گذاشت. اما ساعت‌های هوشمند چه هشدارهایی را می‌دهند و باید چقدر آنها را جدی گرفت؟

ستی مولایی؛ تیم ملی ایران در دومین بازی خود در جام جهانی قطر با گل دیرهنگام روزبه چشمی و رامین رضاییان ولز را شکست داد تا امید زیادی به صعود از مرحله گروهی داشته باشد. اما در میان عکس‌های متعددی که از فوتبالیست ها به چشم می‌خورد، یک عکس بیشتر مورد بازدید قرار گرفت. عکسی از شادی کی روش با کریم انصاری فرد هنگام به ثمر رسیدن گل اول ایران مقابل ولز نشان داد که کی روش هیجانی وصف ناپذیر و خطرناک را بعد از گل تجربه کرده است.

در این عکس اپل واچ سرمربی ایران از اضطراری بودن وضعیت کارلوس کی روش خبر داد. علامتی که در در عکس مشاهده می‌کنید، روی اپل واچ کی روش هنگام شادی بعد از گل روزبه چشمی مشاهده شده است که عکاسان آن را شکار کرده‌اند.

محبوبیت ساعت های هوشمند

اگر به یک دهه قبل بازگردید، برای سنجش ضربان قلب خود نیازمند دستگاه‌های بزرگ و هزینه‌بر خواهید بود. اما امروزه وسایل پوشیدنی کوچک و دل‌فریب این مسئله را حل کرده‌اند.

با افزایش محبوبیت ساعت‌های هوشمند، تنوع و تعداد آن‌ها به طرز روز افزونی افزایش یافت، از کمپانی معروف اپل گرفته تا ساعت‌های هوشمند سامسونگ و ال‌جی پا به میدان رقابت گذاشتند و هر روز قابلیتی جدید را به ساعت‌های هوشمندشان اضافه کردند. علاوه بر این؛ با پیشرفت کاربردی ساعت‌های هوشمند تمرکز بر روی مزایای این پوشیدنی هوشمند افزایش یافت.

قابلیت ساعت‌های هوشمند

ساعت‌های هوشمند توانایی‌ها و امکانات مفیدی از قبیل مدیریت اعلان‌ها و ردیابی تناسب اندام و سلامتی را برای کاربران به ارمغان می‌آورند. افزودنی‌هایی که هر روز خریداران بیشتری را به خود جلب می‌کرد، از پیر گرفته تا جوان و تینیجرها همه دوست داشتند تا یکی از این ساعت‌های هوشمند را روی مچ خود ببندند.

با این حال آخرین نسخه از این پوشیدنی‌های هوشمند توانایی‌های بسیار بالایی نسبت به نسخه‌های قدیمی و اولیه خود دارند. با پیشرفت‌های حاصل شده در امر ردیابی سلامت و تناسب اندام توسط ساعت‌های هوشمند، این دستگاه‌ها می‌توانند به معنای واقعی کلمه ناجی زندگی کاربران خود باشند.

هشدار پزشکی به صورت هوشمند

تکنولوژی برای افراد سالمند که با انواع بیماری‌ها مواجه هستند می‌تواند بسیار کارآمد باشد. به گفته اکثر کارشناسان ساعت‌های هوشمند هشدار پزشکی می‌توانند مهم‌ترین اختراع بشر در زمینه تکنولوژی باشند. ساعت های هوشمند هشدار پزشکی استقلال و ایمنی را برای افراد بیمار افزایش داده و آرامش خاطر را برای نزدیکان بیمار به ارمغان می‌آورند.

سنجش بیماری‌ها با ساعت‌های هوشمند

ساعت‌های هوشمند با سنجش معیارهایی چون میزان فشار خون، میزان ضربان و تپش قلب، مقدار تحرک انجام گرفته در طول روز، میزان و کیفیت خواب و همچنین برخی دیگر از معیارهای عمومی سلامتی، پرونده‌ای از وضعیت عمومی جسمانی شما را در خود ذخیره می‌کنند.

  • نشان دادن ضربان قلب
  • نشان دادن فشار خون
  • پایش خواب
  • سنجش میزان اکسیژن خون
  • نشان دادن علائم هشدار مانند سکته قلبی
  • یادآوری خوردن دارو در یک ساعت مشخص
  • مجهز بودن به GPS و پیدا کردن بیماران در صورت گم شدن و مواقع ضروری ( برای بیماران آلزایمری)

به عبارت دیگر امروزه با خرید ساعت هوشمند، یک پرستار اختصاصی را برای ردیابی و پیگیری سلامت عمومی خود به خدمت خواهید گرفت.

ارسال نوتیفیکیشن هشدار به کاربر

ساعت‌های هوشمند جدید از جمله ساعت‌های هوشمند سامسونگ و اپل، مجهز به یک ویژگی هستند که در صورت عدم عملکرد صحیح ضربان قلب و سایر علائم حیاتی، به سرعت و از طریق ارسال نوتیفیکیشن این موضوع را به کاربر خود اطلاع می‌دهند. دقیقا مانند عکس کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی ایران که نظر همه را به خود جلب کرد. این علامت باعث شد تا سرمربی هشدارها را ببیند و از حال خود با خبر شود. خوشبختانه؛ در چند سال گذشته همین سبک از اطلاع‌رسانی توسط این گجت‌های پوشیدنی چندین کاربر را از چنگال مرگ رها ساخته است.

آلارمی برای زنده ماندن

در بررسی‌های زیادی شاهد نجات افراد از مرگ حقیقی توسط این ساعت‌های هوشمند در جهان بوده‌ایم. مرگ بر اثر سکته قلبی یکی از شایع‌تری‌ ها در این تحقیقات بوده است که در صورت دقت نکردن به این آلارم ساعت‌های هوشمند رخ داده است. پس این آلارم ها زنگ هشداری برای زنده ماندن هستند. 

ساعت‌های هوشمند پزشکی

  • ساعت هوشمند اپل واچ
  • ساعت هوشمند سامسونگ و ال‌جی
  • ساعت هوشمند فیریدم گاردین
  • ساعت هوشمند  موبایل هلپ
  • ساعت هوشمند آی بیت و فیت‌بیت

همانطور که در مثال‌های بالا مشاهده کردید، ساعت‌های هوشمند همچون اپل واچ، فیت‌بیت، ساعت‌های هوشمند سامسونگ و دیگر ردیاب‌های سلامتی که قادر به سنجش ضربان قلب کاربران هستند، بارها جان کاربران خود را از بروز وقایع وحشتناکی نجات داده‌اند. این ساعت‌ها با استفاده از شتاب‌سنج و ژیروسکوپ ضربان قلب را از طریق مچ دست اندازه گرفته و در صورت مشاهده هرگونه علائم غیرطبیعی، موضوع را به کاربر اطلاع می‌دهند.

آیا واقعاً به چنین گجتی نیاز داریم؟

تا چند سال قبل اگر قصد خرید ساعت هوشمند یا مچ بند هوشمند داشتید، باید از خودتان می‌پرسیدید که «آیا واقعاً به چنین گجتی نیاز دارم؟»؛ اما حالا دیگر نیازی به این سؤال نیست و با مبلغ خیلی کمی، می‌توانید حداقل یک مچ بند هوشمند تهیه کنید تا هم ساعت شما و هم پرستارتان باشد.

این گجت پوشیدنی منجر به نجات جان هزاران نفر در دنیا شده است؛ از افراد جوان گرفته تا مسن به این ساعت‌های هوشمند نیاز دارند تا بتوانند سلامت خود را بسنجند.  

ویژگی اپل واچ سری 5 کی‌روش

جدیدترین گجت پوشیدنی اپل واچ سری 5  کوپرتینویی‌ها، امکانات سلامتی متعددی را به کاربران ارائه می‌کند. اپل در سال‌های گذشته تلاش‌های بی‌شماری انجام داد تا مفهوم سلامت را به بخشی مهم در زندگی کاربران دنیای فناوری تبدیل کند.

اپل واچ ابزار کوپرتینویی‌ها برای این هدف بود که امکانات متعدد را در نسخه‌های گوناگون به کاربران ارائه کرد. کاهش وزن، کمک به مراقبت‌های بارداری و حتی پیشگیری از مراقبت‌های قلبی تنها بخشی از خدمان کوپرتینویی‌ها به سلامت جامعه‌‌ی کاربران فناوری بود. اپل واچ به‌مرور به مربی شخصی، همراه سلامت و درنهایت به ابزاری کاملا دارای اهداف سلامت‌محور تبدیل شد.

هشدار ریتم نامنظم قلب

اپل در سال ۲۰۱۸ قابلیت ECG را همراه‌با اپل واچ سری 4 معرفی کرد. در آن زمان نظرهای گوناگونی از سوی کاربران و کارشناسان پیرامون قابلیت جدید منتشر شد. اپلیکیشن اپل در این بخش، قابلیت تشخیص فیبریلاسیون دهلیزی را دارد که به‌عنوان یکی از مرسوم‌ترین انواع ریتم نامنظم قلب شناخته می‌شود. اپل واچ با ۳۰ ثانیه بررسی ضربان قلب کاربر،‌ این علامت را شناسایی می‌کند. ریتم نامنظم قلب به‌صورت ذاتی خطری برای کاربر ندارد، منتهی در وضعیت‌های شدید شاید به مشکل‌هایی همچون سکته، لخته شدن خون و حتی از دست رفتن قلب تبدیل شود.

ضربان قلب بالا و پایین (آریتمی قلبی)

اپل واچ علاوه بر تشخیص ضربان نامنظم قلب، توانایی تشخیص آریتمی قلبی را هم دارد. کاربر برای استفاده از این قابلیت ابتدا باید آستانه‌های تپش تند و کند خود را به اپلیکیشن اپل اضافه کند. سپس سرویس مذکور در صورت شناسایی تپش در خارج از بازه‌ی مشخص‌شده، اعلانی را به کاربر ارسال خواهد کرد.

اپلیکیشن Research برای ساعت‌های هوشمند اپل

اپلیکیشنی به‌نام Research به‌زودی برای کاربران عرضه می‌شود که امکان مشارکت در سه برنامه‌ی بزرگ تحقیق پزشکی را به آن‌ها می‌دهد. برنامه‌های تحقیقی مذکور وضعیت سلامت شنوایی، قلب و سلامت زنان را بررسی می‌کنند و با تعدادی از بزرگ‌ترین سازمان‌های سلامت جهان در حال همکاری هستند.

سلامت زنان در مچ دست

ردگیری چرخه‌ی قاعدگی اهمیت بالایی در وضعیت سلامت زنان دارد. به همین منظور اپل بالاخره با جریان قابلیت‌های مخصوص زنان در دنیای فناوری هماهنگ شد. آن‌ها قابلیت جدید ردگیری چرخه‌ی قاعدگی را به اپل واچ اضافه کردند تا ترکیبی کامل از خدمات را به همه‌ی مشتریان ارائه کنند. به‌علاوه قابلیت مذکور در اپلیکیشن Health آیفون ارائه می‌شود. چرخه‌های منظم می‌توانند نشان‌دهنده‌ی علائمی همچون سندروم پلی‌کیستیک تخمدان، ناباروری، پوکی استخوان و یائسگی باشند. درنتیجه ردگیری نظم چرخه‌های قاعدگی برای کاربران زن بسیار مفید خواهد بود.

منبع:

https://www.techenhancedlife.com/citizen-research/smartwatch-medical-alert

https://www.cnet.com/health/apple-watch-series-5-the-health-boosting-features-we-want/

 

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی