کد خبر: ۴۸۸۵
۱۴۰۱/۰۸/۲۵ ۱۲:۰۰:۰۰

پوستی شفاف‌تر، مویی بلندتر و عضلات قوی‌تر با منیزیم / با خواص زیبایی و سلامت منیزیم بیشتر آشنا شوید

آن چیست که هم به عضلات شما کمک می‌کند، هم خواص ضدالتهابی دارد، هم پوست شما را درخشان و براق می‌کند و در سبزی‌فروشی محل‌تان هم پیدا می‌شود؟ جواب منیزیم است. بله؛ مواد غذایی که منیزیم دارند، برای سلامت و کارکرد صحیح عضلات بدن ضروری هستند و کمبود آن می‌تواند منجر به گرفتگی‌های عضلانی و حتی تپش نامنظم قلب شود.

ستی مولایی؛ منیزیم چهارمین ماده معدنی فراوان در بدن انسان است که پیش از آن کلسیم، پتاسیم و سدیم وجود دارد. این ماده برای بسیاری از فرآیندهای بدن که شامل مغز، اعصاب، قلب، سیستم ایمنی، ماهیچه‌ها و موارد دیگر می‌شود، مورد نیاز است. اما متاسفانه، مطالعات نشان داده‌ که مردم در جهان به مقدار توصیه شده روزانه منیزیم را دریافت نمی‌کنند. بیشتر ما فقط درباره کلسیم، آهن و ویتامین‌ها می‌دانیم و خیلی از تاثیرات کمبود سایر عناصر معدنی مثل روی، پتاسیم و منیزیم اطلاعاتی نداریم. شاید به‌دلیل همین بی‌اطلاعی از خواص منیزیم است، که هنگام فعالیت‌های فیزیکی شدید احساس می‌کنید کم آورده‌اید یا پوست شما کدر و پر از آکنه شده است. بسیاری از آنزیم‌های بدن برای انتقال، ذخیره‌کردن و تولید انرژی به این عنصر نیاز دارند و در صورتی که بدن شما با فقر منیزیم مواجه شود سایر الکترولیت‌های بدن مانند کلسیم و پتاسیم هم تحت‌تاثیر قرار می‌گیرند.

پوست درخشان

منیزیم باعث سلامتی، شادابی و درخشندگی پوست می‌شود. بر اساس تحقیقات انجام‌شده، وجود منیزیم در بدن برای حفظ سلامتی پوست بسیار ضروری است و می‌تواند برای مقابله با خشکی و آسیب‌های پوستی هم مفید باشد. این عنصر خواص ضدالتهابی داشته، به طوری که پوست برای تولید روغن‌هایی که برای محافظت از خود تولید می‌کند، به آن نیازمند است.

 جالب است بدانید که؛ منیزیم به‌صورت ترکیبات مختلف در بسیاری از پمادهای موضعی و مواد آرایشی وجود دارد، ولی برای تامین نیاز بدن خود نمی‌توانید به آن‌ها اکتفا کنید. درواقع بهترین راه برای جذب منیزیم خوردن آن به‌صورت ترکیبات طبیعی موجود در غذاهاست. در نهایت، اگر نقش منیزیم در آنزیم‌هایی که ترمیم و تکثیر DNA را مدیریت می‌کنند، نباشد، پوست در معرض رادیکال‌های آزاد مضر و التهاب قرار می‌گیرد که منجر به پیری و چین و چروک زودرس می‌شود.

تقویت کننده مو و ناخن

جدا از ویتامین‌ها، مواد معدنی برای رشد مو بسیار مهم هستند. در حالی که آهن و روی به درخشندگی مو کمک می‌کنند، منیزیم نقش مهمی در تقویت رشد فولیکول مو ایفا می‌کند که منجر به رشد موی سالم می‌شود. اکثر متخصصان بر این عقیده هستند که منیزیم ماده معدنی ضد استرس طبیعی است که کمبود آن باعث ریزش مو می‌شود. علاوه بر این، از آنجایی که منیزیم در سنتز پروتئین در بدن نقش دارد، کارشناسان می‌گویند که برجستگی‌های عمودی در ناخن‌ها ممکن است نشان از کمبود این عنصر حیاتی باشد.

درمانی برای نوسانات خلقی در زنان

منیزیم در بسیاری از مسیرهای عصبی، هورمون‌ها و انتقال دهنده‌های عصبی که در تنظیم خلق و خو تاثیر دارند، نقش دارد. چارلز پاسلر، متخصص تغذیه مشهور، می‌گوید: «با گذشت زمان، رژیم غذایی انسان از غذاهای کامل غنی از مواد مغذی به رژیم غذایی با قند بالا و تغییرات شیمیایی تغییر کرده است. نوسانات خلقی، دردها، بی‌حالی، سردرد، التهاب و ضعف سیستم ایمنی تنها نوک کوه یخ، در مورد اثرات کمبود منیزیم هستند. که اگر مزمن شود، باعث اثرات جدی‌تر در بدن می‌شود و می‌تواند منجر به آسیب واقعی به سلول‌ها و توانایی بدن ما برای عملکرد و ترمیم خود شود. منیزیم ها بهترین دارو برای بد خلقی قبل از عادت ماهانه هستند.

ضد افسردگی

تحقیقات نشان می‌دهد که بین کمبود منیزیم و افسردگی ارتباط مستقیم وجود دارد. مشخص شده است که این ماده معدنی گیرنده NMDA تحریک کننده در مغز است. که مستقیماً با افسردگی و اضطراب در ارتباط است. آلیسیا زنهاوزرن، متخصص طب طبیعی می‌گوید: «در متاآنالیز اخیر بر روی 11 مطالعه در مورد منیزیم و افسردگی، مطالعات نشان داد که افرادی که کمترین میزان مصرف منیزیم را دارند، 81 درصد بیشتر از افرادی که بیشترین مصرف را دریافت کرده‌اند، در معرض افسردگی قرار دارند.»

خواب راحت با منیزیم

بسیاری از پزشکان برای کمک به بی‌خوابی که یکی از علائم رایج کمبود منیزیم است، به بیماران خود مصرف آن را توصیه می‌کنند. پاسلر می‌گوید: «منیزیم برای رسیدن به سطوح عمیق‌تری از خواب ضروری است. منیزیم راهی برای تنظیم سطوح سالم GABA و خواب در بدن انسان به شمار می‌آید. علاوه بر این؛ مطالعات نشان می‌دهد که مصرف مکمل‌های منیزیم می‌تواند کیفیت خواب را در افراد کم خواب بهبود بخشد و حتی به سندرم پای بی‌قرار کمک کند.

سلامت قلبی عروقی

یک مطالعه خاص نشان می‌دهد افرادی که روزانه 450 میلی‌گرم منیزیم مصرف می‌کنند، کاهش قابل‌توجهی در فشار خون سیستولیک و دیاستولیک خود داشته‌اند. همانطور که می‌دانید؛ فشار خون به طور مستقیم با سلامت طولانی مدت قلب در ارتباط است. به طور کلی، مشخص شده است که سطوح بالاتر منیزیم در بدن خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد و رژیم غذایی سرشار از این ماده معدنی با کاهش خطر ابتلا به بیماری ایسکمیک قلبی مرتبط است که ناشی از کاهش خون رسانی به قلب است. اثرات مثبت منیزیم در قلب زمانی بیشتر می‌شود که مصرف آن با رژیم غذایی حاوی میوه‌ها، سبزیجات و لبنیات کم چرب یا بدون چربی تکمیل شود.

سلامت استخوان‌ها

حدود 60 درصد منیزیم در بدن در استخوان‌ها موجود است، در حالی که بقیه در ماهیچه‌ها، بافت‌ها و مایعاتی مانند خون یافت می‌شود. جالب است بدانید که منیزیم، حدود 300 واکنش بیوشیمیایی مهم را در بدن مانند تولید انرژی، سنتز DNA و انتقال کلسیم و پتاسیم در سلول‌ها را که بر کنترل اعصاب، انقباضات عضلانی و ریتم قلب تاثیر مستقیم می‌گذارند را نشان می‌دهند.

طبق تحقیقات جدید محققین دریافتند که بین مصرف منیزیم و تراکم استخوان در مردان و زنان ارتباط مستقیمی وجود دارد که این موضوع حاکی از نقش اصلی منیزیم در تعیین میزان ویتامین D در بدن ما است. بنابراین اساساً کمبود منیزیم تولید ویتامین D را متوقف می‌کند.

عوارض کمبود منیزیم

شاید دلیل آن‌که بیشتر ما درباره کمبود منیزیم و تاثیر آن بر بدن چیزی نمی‌دانیم، این است که معمولا کاهش یا فقر این ماده در بدن افراد سالم خیلی احساس نمی‌شود. بعضی از بیماری‌ها مانند بیماری کرون، مصرف الکل یا مصرف برخی داروها، باعث دفع منیزیم از بدن می‌شوند. کسانی که فقر شدید منیزیم دارند به احتمال زیاد عوارضی مثل تهوع، بی‌اشتهایی یا استفراغ را تجربه می‌کنند.

در صورتی که فکری برای این کمبود نشود، عوارض آن شدت پیدا می‌کند و امکان دارد تا حد بی‌حسی و گزگز عضلات، انقباض و گرفتگی‌های عضلانی، تشنج، تپش نامنظم قلب و حتی تغییر خلق‌و‌خو پیش برود. بنابراین دریافت مقدار کافی منیزیم برای حفظ سلامت بدن لازم است. در صورتی که فعالیت منظم یا شدید فیزیکی دارید باید بیشتر به مسئله کمبود منیزیم توجه کنید.

منیزیم در چه چیزهای وجود دارد؟

از آن‌جا که حدود 30 تا 40 درصد از منیزیم موجود در مواد غذایی جذب بدن شما می‌شود، بهترین راه برای تامین آن خوردن سبزی‌های برگ‌دار مثل اسفناج، کلم‌پیچ و برگ چغندر است. این سبزی‌ها سرشار از کلروفیل هستند. کلروفیل به خون گیاهان معروف است و به آن‌ها کمک می‌کند تا نور خورشید را به انرژی تبدیل کنند.

خشکبار، حبوبات، دانه‌های روغنی و غلات سبوس‌دار جزو منابع مناسب تامین منیزیم به شمار می‌روند. به‌صورت یک قاعده کلی می‌توان گفت که اگر غذایی فیبر بالایی داشته باشد، به احتمال زیاد از منیزیم هم سرشار است. باید به شکلات تلخ و آووکادو هم اشاره کنیم که از بهترین منابع تامین منیزیم برای بدن هستند.

یک روش راحت‌تر برای تامین منیزیم مورد نیاز بدن، استفاده از مکمل‌های مولتی‌ویتامینی است که در کنار منیزیم عناصری مثل آهن، ویتامین D3 و کلسیم هم دارند و توازن خوبی از مواد معدنی در بدن شما ایجاد می‌کنند.

منبع:

https://edit.sundayriley.com/benefits-of-magnesium/

 

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی