کد خبر: ۴۷۲۸
۱۴۰۱/۰۸/۲۳ ۰۹:۳۰:۰۰

با اینا خستگیمو در می‌کنم/ راهکارهای ساده برای اینکه دیگر در طول روز خسته نباشید

در دنیای مدرن امروزی؛ انسان ها بر اساس کار بیشتر در طول روز احساس خستگی بیشتری می‌کنند. انجام دادن چند کار با یکدیگر و تجربه روزهای خسته کننده بدون مرخصی باعث خستگی پی در پی در بدن و روح شما می‌شود، به طوری که هیچ وقت این خستگی از تن بیرون نمی‌رود.

ستی مولایی؛ شما نیاز به زمانی برای برقراری تعادل و آرام کردن روحتان دارید. کمبود خواب و استراحت، کار مداوم و استرس زیاد باعث ایجاد خستگی مزمن خواهد شد؛ اما ناامید نباشید، راه‌هایی برای مقابله با آن وجود دارد که ما در این جا به شما معرفی می‌کنیم؛ این راهکارها کمک خواهند کرد تا صبح‌ها سرحال و شاداب در محل کارتان حاضر شوید.

دلیل خستگی خود را پیدا کنید

 البته باید بگوییم که مشخص کردن دلیل دقیق احساس کمبود انرژی همیشه آسان نیست. اگر دائماً احساس خستگی می‌کنید یا به دلایلی که مشخص نیست دوست دارید تا زمان بیشتری را به خواب خود اختصاص دهید، دردهای غیر قابل توضیح، تب و سردرد دارید. حتما یک قرار ملاقات با پزشک خود بگیرید. این علائم می‌تواند نشانه بیماری زمینه‎ای مانند کم خونی باشد، به خصوص اگر در زندگی روزمره شما بدون هیچ وقفه‌ای تکرار می‌شود.

یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید

یکی از دلایل پیروی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل این است که سطح انرژی را در بدن افزایش می‌دهد. با خوردن غذاهای کامل و تازه از گروه‌های غذایی مختلف، مطمئن شوید که مواد مغذی کافی دریافت می‌کنید. کربوهیدرات‌ها را با پروتئین جفت کنید تا سطح انرژی پایداری داشته باشید. مقدار زیادی فیبر و غذاهای ضد التهابی در لیست غذایی خود بگنجانید. پیروی از یک رژیم غذایی متعادل همچنین به هضم سالم و پاکسازی بدن کمک می‌کند در واقع، محققین می‌گویند، سندرم روده تحریک پذیر (IBS) با خستگی مزمن به طور جدی در ارتباط است. البته برخی از غذاها ممکن است به پیشگیری و مدیریت IBS کمک کنند و باعث شود تا انرژی شما پایین بیاید.

آب بیشتری بنوشید

به طور مناسب هیدراته بمانید تا بدنتان در سطوح بهینه کار کند. کم آبی بدن می‌تواند منجر به کاهش سطح انرژی شود. همچنین می‌تواند با خشک کردن دهان و مجرای بینی تأثیر منفی بر خواب شما بگذارد و منجر به خروپف، گرفتگی صدا و گرفتگی عضلات پا شود. طبق یک مطالعه در سال 2019، افزایش مصرف آب در افرادی که معمولا آب کافی نمی‌نوشند، اثرات مستقیمی در دریافت انرژی دارد. افرادی که کمتر آب می‌نوشند، احساسات مثبت کمتری را دریافت می‌کنند.

روی خوابتان تمرکز کنید

داشتن خواب مناسب برای رهایی از خستگی مزمن، مسئله‌ای اساسی است؛ با این حال هنوز هم دانشمندان هر روزه این حقیقت را تکرار و تاکید می‌کنند که «کم شدن خواب شب به سلامتی آسیب می‌رساند.». کم‌خوابی باعث بر هم خوردن ساعت بیولوژیک بدن شده و اضافه وزن و چاقی را با خود به همراه دارد. کم خوابی باعث می‌شود تا بیماری‌های قلبی و عروقی به سراغتان بیایند. علاوه بر این؛ کمبود خواب شب، سیستم ایمنی بدن را ضعیف کرده و راه ورود ویروس‌ها و سایر بیماری‌ها به بدن هموار می‌کند. علاوه بر این، باعث ایجاد کسالت شده و روز شما را خراب خواهد کرد. پس بهتر است برای رفع خستگی، با خواب کافی شروع کنید.

به صبحانه اهمیت بدهید

انجام برخی اشتباهات در ساعات اولیه پس از بیدار شدن از خواب، موجب ایجاد کسالت در باقی روز خواهد شد. برای جلوگیری از این اشتباهات، با اولین وعده غذایی روز شروع کنید: صبحانه، بدن شما برای چند ساعت هیچ غذایی دریافت نکرده است و باید انرژی لازم را به آن برگردانید. می‌توانید از یک وعده صبحانه مفصل برای تغذیه و هیدراته کردن مجدد بدن استفاده کنید. پروتئین، میوه، شیر و نوشیدنی‌های گرم از جمله موادی هستند که باید در وعده صبحانه مصرف شوند پس بهتر است این وعده را به بهانه کمبود وقت از دست ندهید. بدون مصرف صبحانه، احساس خستگی و ضعف در ساعات اولیه روز قطعا اتفاق خواهد افتاد. مصرف کربوهیدرات و استفاده از نان کامل، ماکارونی و غلات و حبوبات به تامین انرژی برای سایر ساعات روز کمک می‌کند.

ورزش کنید         

مزایای ورزش منظم به طور گسترده‌ای شناخته شده است. ورزش باعث ترشح اندورفین می‌شود که به طور طبیعی سطح انرژی شما را افزایش می‌دهد. همچنین می‌تواند منجر به خواب باکیفیت شود. بر اساس یک مطالعه در سال 2020؛ ورزش منظم می‌تواند علائم خستگی را کاهش دهد. در این مطالعه، 36 جوان کم تحرک ورزش‌های کم شدت یا با شدت متوسط را در مدت شش هفته انجام دادند. هر دو گروه شاهد بهبود در سطوح انرژی بودند. علاوه بر این؛ هر چقدر بیش‌تر تحرک داشته باشید و فعالیت کنید، کمتر خسته خواهید شد .فعالیت و تحرک تا حد امکان، بسیار مهم و اساسی است. ورزش‌هایی مانند دویدن، استفاده از دوچرخه ثابت و بوکس، سبب بالارفتن آدرنالین شده، ترشح اندرفین را افزایش می‌دهند. با انجام مرتب تمرین‌های ورزشی علاوه بر کم شدن احساس خستگی، شاهد کم شدن استرس هم خواهید بود. علاوه بر این، ورزش با خستگی مزمن و شدید مبارزه کرده و به خواب شب نیز کمک می‌کند. البته باید توجه داشته باشید که برای تامین انرژی روزانه‌تان احتیاجی به ساعت‌ها دویدن ندارید بلکه 10 دقیقه دویدن و انجام ورزش‌های هوازی پیش از شروع کار روزانه در تجربه روزی شاد و پرانرژی مفید خواهد بود.

منبع :

https://www.healthline.com/health/how-to-stop-feeling-tired#ditch-the-alcohol

 

 

 

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی