کد خبر: ۴۰۸۲
۱۴۰۱/۰۸/۱۵ ۰۴:۳۰:۰۰

آلودگی هوا خطر بیماری کلیوی را افزایش می‌دهد؟

داده های اولیه یک مطالعه جدید نشان می دهد که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آلودگی هوا ممکن است خطر بیماری کلیوی را افزایش دهد.

هر دو عامل ژنتیک و محیط در ایجاد بیماری مزمن کلیه (CKD) نقش دارند. این مطالعه جدید، تأثیر متقابل آلودگی هوا و عوامل ژنتیکی را بر ایجاد بیماری مزمن کلیه ارزیابی کرده است.

20221105_201443

متخصصان در این مطالعه داده های ۳۵۰ هزار و ۹۹۴ شرکت کننده بدون بیماری مزمن کلیه را تجزیه و تحلیل کرده اند. داده ها نشان داد که قرار گرفتن در معرض غلظت های بالاتر از اجزای آلودگی هوا با خطرات بالاتر برای ابتلا به بیماری مزمن کلیه مرتبط بوده است.

در عین حال در مقایسه با افراد با خطر ژنتیکی بالا برای ابتلا به بیماری مزمن کلیه، افرادی که بیشتر در معرض آلودگی هوا بوده و خطر ژنتیکی کمتری داشتند، با خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری مزمن کلیه مواجه بودند.

20221105_201515

به گزارش مدیکال نیوز تودی، نویسندگان این مطالعه اظهار کرده اند: قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آلودگی هوا ممکن است خطر ابتلا به بیماری مزمن کلیه را افزایش دهد، حتی در افرادی که خطر ژنتیکی پایینی برای ابتلا به این نوع بیماری را دارند.

پیش از این نیز داده های یک مطالعه دیگر نشان داد که آلودگی هوا منجر به نارسایی کلیه ها می شود. همچنین کیفیت پایین هوا می‌تواند چشم‌ ها، بینی و گلو را تحریک کند، باعث تنگی نفس، تشدید آسم و سایر بیماری‌ های تنفسی شود و بر سیستم قلبی عروقی نیز تأثیر بگذارد.

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی