کد خبر: ۳۴۹۰
۱۴۰۱/۰۸/۰۸ ۱۱:۰۰:۰۰

دنیای پرمخاطره چای کیسه‌ای/ آیا چای کیسه‌ای می‌تواند باعث سرطان شود؟

آیا چای کیسه‌ای سرطان‌زا است؟ این سوالی است که خیلی‌ها از خودشان در هنگام استفاده از چای کیسه‌ای می‌پرسند. در حالی که چای به عنوان نوشیدنی برای حفظ سلامتی یا حتی پیشگیری از سرطان مورد علاقه مردم است؛ برخی از افراد چنین نگرانی‌هایی دارند، بنابراین در این مطلب به بررسی صحت آن می‌پردازیم.

ستی مولایی؛ مزیت اصلی چای کیسه‌ای، راحتی آن در مقایسه با چای برگ‌دار بوده و حمل، دم کردن و نگهداری چای کیسه‌ای به مراتب  آسان‌تر  از چای برگ دار است، بنابراین افرادی که دسترسی به چای معمولی ندارند، چای کیسه ای را به آن ترجیح می‌دهند.

در واقع؛ برگ‌ چای‌های شکسته به دلیل اندازه و ریز بودن در کیسه‌های چای بسته بندی می‌شود، بنابراین بیشتر اسانس‌ها و عطر برگ‌های چای در این روند از بین می‌روند. علاوه بر آن، طعم و فواید سالم به دلیل بسته بندی محکم کیسه‎های چای کم می‌شود و بزرگترین مشکل این است که برخی محققین معتقدند موادی که کیسه‌های چای از آن ساخته می‌شود می‌تواند سمی باشد و باعث سرطان شود.

اما یک سوال مهم این جا مطرح می شود؛ آیا برای سلامتی باید چای کیسه ای را کنار بگذاریم؟ در ادامه به تحقیق درباره این موضوع مهم می‌پردازیم.

مواد کیسه‌های پلاستیکی چای

کیسه‌های چای همان اندازه مهم هستند، که خود چای اهمیت دارد. برخی از کیسه‌های چای از پلاستیک، مانند (نایلون، ترموپلاستیک، پی وی سی یا پلی پروپیلن) ساخته شده‌اند و همانطور که بسیاری از شما ممکن است بدانید، مواد شیمیایی موجود در ظروف و بطری‌های پلاستیکی به مواد غذایی و نوشیدنی نفوذ کرده، در نتیجه خطر احتمال به سرطان بارز می‌شود.

اگرچه این پلاستیک‌ها مانند (بیسفنول-A (BPA)، بیسفنول-S (BPS)) به طور کلی از نظر پتانسیل شستشو جزو ایمن‌ترین‌ها به حساب می‌آیند، اما مولکول‌های موجود در این کیسه‌ها چای پلاستیکی ممکن است وقتی در آب جوش غوطه ور می‌شوند، شکسته شوند و از بین بروند.

چای کیسه‌ای کاغذی

متخصص صنایع غذایی، در این باره معتقد هستند که: «خطرساز بودن کیسه‌هایی که در تولید چای کیسه‌ای استفاده می‌شود به کیفیت کاغذ به کار رفته در تولید بستگی دارد. اگر کاغذ از نوع نامرغوب باشد، ممکن است به ترکیبات کلره از جمله (اپی‌کلروهیدرین) آلوده باشد.

از آنجا که کاغذ را برای استفاده در چای کیسه‌ای، با کلر بی‌رنگ می‌کنند، این قضیه چندان دور از ذهن نیست که به اپی‌کلروهیدرین آغشته شود. به‌علاوه موضوع دیگری هم مطرح است که گفته می‌شود در محصولاتی که ازپلاستیک درست می‌شوند و بعد از آن هم در کاغذ چای‌های کیسه‌ای، ممکن است ماده شیمیایی فتالات وجود داشته باشد.

چای کیسه‌ای کاغذی اغلب با (اپی‌کلروفیرین) درست می‌شوند. علاوه بر این، 3-MCPD یک ماده سرطان‌زای مرتبط با فرآوری مواد غذایی است که در ناباروری و سرکوب عملکرد سیستم ایمنی بدن نقش دارد. در کنار روند فرآوری و اضافه کردن برخی مواد به چای‌های کیسه‌ای، احتمالا یکی دیگر از دلایل آلودگی این چای‌ها همان استفاده از کاغذ باشد. در حقیقت استفاده از کاغذ این چای‌ها برای بسته‌بندی به شکل کیسه‌ای شاید بتواند سبب آلودگی آن به فتالات شود.»

توصیه‌های درباره چای کیسه‌ای

در مواجهه با این واقعیت، محققین معتقد هستند که اکثر مردم می‌دانند که بهترین گزینه این است که مردم از چای دم کرده معمولی استفاده کنند. علاوه بر آن؛ مقدار مواد سرطان‌زا که ممکن است در کیسه چای‌ وجود داشته باشد هم بسیار مهم است. مسلما باید میزان زیادی از این مواد وارد بدن شود تا تاثیر مخرب خود را بر جا بگذارد.

به‌علاوه؛ این سرطان‌زایی به یکباره اتفاق نمی‌افتد و در درازمدت می‌توان تاثیرات مخرب این ترکیبات را بر سلامت افراد مشاهده کرد. مهمترین کاری که تولیدکنندگان باید انجام دهند این است که؛ گواهی دهند که کیسه‌های چای آنها حاوی (اپی‌کلروفیرین) نیست و از کیسه‌های پلاستیکی خودداری کنند. همچنین؛ شرکت‌های بسته بندی چای تلاش کنند تا اندازه‌های بهتر برای کیسه‌های چای به منظور نگهداری کامل برگ‌ها طراحی کنند؛ تا طعم واقعی چای از بین نرود.

همه چای‌های کیسه‌ای سرطان‌زا هستند؟

این‌طور نیست که همه چای‌های کیسه‌ای سرطان‌زا یا بیماری‌زا باشند و نباید نگران بود. اگر در تولید کیسه چای کیسه‌ای از کاغذ مرغوب، نو و باکیفیت استفاده شود، مسلما هیچ خطر نگران‌کننده‌ای وجود نخواهد داشت. همین که کاغذ بسته‌بندی از ضایعات و کاغذ باطله نباشد بسیار مهم و بر سلامت تاثیرگذار است. 

منبع

 

 

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی