کد خبر: ۳۴۰
۱۴۰۱/۰۶/۰۳ ۰۸:۲۰:۳۹

چرا کودکان دیابت می‌گیرند؟

علت دقیق دیابت نوع ۱ کودکان ناشناخته است. اما در اکثر موارد سیستم ایمنی بدن که به طور معمول با باکتری‌ها و ویروس‌های مضر مبارزه می‌کند، به اشتباه سلول‌های تولیدکننده انسولین (جزایر لانگرهانس موجود در پانکراس) را از بین می‌برد. به نظر می‌رسد ژنتیک و عوامل محیطی در این اختلال نقش دارند.

هنگامی‌که سلول‌های پانکراس از بین می‌روند، کودک شما انسولین کمی تولید می‌کند یا اصلا انسولین تولید نمی‌کند. در نتیجه، قند در جریان خون جمع می‌شود و در صورت عدم درمان می‌تواند عوارض تهدیدکننده‌ای برای زندگی او ایجاد کند.

در مورد دیابت نوع ۲ کودکان نیز هنوز علت دقیق ناشناخته است. اما به نظر می‌رسد که سابقه خانوادگی و ژنتیک نقش مهمی ایفا می‌کنند. طبق تجربه، کم‌تحرکی و چاقی (به‌خصوص چربی دور شکم) نیز از عوامل مهم هستند.

تحقیقات نشان داده‌اند که وزن کم نوزاد هنگام تولد و متولد شدن از مادری که در دوران بارداری دیابت بارداری داشته است، هر دو با خطر بالاتر ابتلا به دیابت نوع ۲ مرتبط هستند.

نوزادانی که نارس متولد می‌شوند (قبل از هفته ۳۹ تا ۴۲ بارداری)، بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ هستند.

افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ نمی‌توانند گلوکز را به‌درستی پردازش کنند. در نتیجه، قند به‌جای سوخت‌رسانی به سلول‌های سازنده عضلات و سایر بافت‌ها، در جریان خون تجمع می‌یابد.

4

عوارض شایع انواع دیابت کودکان

همانطورکه ذکر شد، یکی از جدی‌ترین عواقب دیابت نوع ۱ درمان نشده، کتواسیدوز دیابتی است. دیابت نوع ۲ نیز می‌تواند منجر به بروز این عارضه شود، اما نادر است.

کتواسیدوز دیابتی یک بیماری شدید و تهدیدکننده زندگی است که نیاز به درمان فوری دارد. از علائم آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تشنگی یا خشکی شدید دهان

افزایش ادرار

پوست خشک یا برافروخته

حالت تهوع

استفراغ

درد شکمی

احساس بوی میوه در دهان

گیجی

اگر سطح انسولین بسیار پایین باشد، بدن نمی‌تواند از گلوکز برای تولید انرژی استفاده کند. در عوض، شروع به تجزیه چربی برای کسب انرژی می‌کند. این مسئله منجر به تولید مواد شیمیایی به نام کتون می‌شود که می‌توانند در سطوح بالا سمی باشند و بدن را اسیدی کنند.

در صورت عدم درمان، به نظر می‌رسد که دیابت نوع ۲ در کودکان و جوانان سریعتر از بزرگسالان پیشرفت می‌کند. به‌همین‌دلیل، کودک تحت خطر عوارضی مانند موارد زیر قرار می‌گیرد:

بیماری کلیوی

بیماری چشمی

احتمال بروز فشار خون بالا و سطح کلسترول بالا

خطر ابتلا به انواع بیماری قلبی عروقی

دیابت نوع ۲ در کودکان اغلب با چاقی رخ می‌دهد. شرایطی که بر توانایی بدن برای استفاده از انسولین تأثیر منفی می‌گذارد و منجر به سطوح غیر طبیعی قند خون می‌شود.

به‌همین‌دلیل، تشخیص زودهنگام دیابت نوع ۲ و توجه به مدیریت اضافه وزن و چاقی در کودکان بسیار مهم است.

diabetes-in-children

آیا امکان پیشگیری از دیابت در کودکان وجود دارد؟

اگرچه در حال حاضر امکان پیشگیری از دیابت نوع ۱ وجود ندارد، اما دیابت نوع ۲ تا حد زیادی قابل پیشگیری است. رعایت اقدامات زیر می‌تواند به پیشگیری از دیابت نوع ۲ کودکان کمک کند:

حفظ یک وزن متعادل

اضافه وزن خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد، زیرا با احتمال زیاد شدن مقاومت سلول‎ها به انسولین همراه است.

داشتن فعالیت بدنی

فعالیت بدنی کودک باعث کاهش مقاومت به انسولین می‌شود و به مدیریت فشار خون کمک می‌کند.

محدود کردن مصرف غذاها و نوشیدنی‌های شیرین. مصرف زیاد غذاهای حاوی قند می‌تواند منجر به افزایش وزن و بروز مشکلاتی در عملکرد صحیح انسولین شود. به‌همین‌دلیل، خوردن یک رژیم غذایی متعادل و غنی از مواد مغذی که حاوی مقدار زیادی ویتامین، فیبر و پروتئین‌های بدون چربی است، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را در کودکان کاهش می‌دهد.

نحوه صحیح تشخیص دیابت کودکان

چندین آزمایش تشخیص دیابت در کودکان وجود دارد. در مورد دیابت نوع ۱ و ۲ معمولا پزشک درخواست  همه آزمایش‌های زیر را می‌دهد:

آزمایش قند خون تصادفی با دستگاه گلوکومتر. این آزمایش غربالگری شامل گرفتن نمونه خون در یک زمان تصادفی است. اگر سطح قند خون ۲۰۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر یا بالاتر باشد، احتمال ابتلا به دیابت نوع ۱ یا ۲ وجود دارد.

آزمایش قند ناشتا در کودکان. معمولا سطح قند خون ناشتا در شرایط دیابت نوع یک یا دو، ۱۲۶ میلی‌گرم در دسی‌لیتر یا بالاتر است.

تست هموگلوبین گلیکوزیله (A1C). این آزمایش میانگین سطح قند خون کودک شما را در سه ماه گذشته نشان می‌دهد. سطح A1C 5 درصد یا بالاتر در دو آزمایش جداگانه نشان‌دهنده ابتلا به یکی از انواع دیابت کودکان است.

dyabt-atfal

پزشک معمولا در مرحله بعد، برای افتراق هر دو نوع دیابت کودکان آزمایش‌های زیر را تجویز می‌کند:

گرفتن نمونه خون پس از ناشتا بودن. پس از گرفتن نمونه خون ناشتا، آزمایشگاه یک محلول قندی به کودک می‌دهد و درخواست می‌کند که آن را بنوشد. در طی چند ساعت بعد، سطح قند خون او دوباره بررسی می‌شود. سطح قند خون ۲۰۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر یا بالاتر به طور کلی به این معنی است که کودک شما دیابت نوع ۲ دارد.

آزمایش خون برای بررسی آنتی‌بادی‌هایی که در دیابت نوع ۱ شایع هستند.

آزمایش ادرار یا خون برای بررسی وجود کتون، که اغلب نشان‌دهنده دیابت نوع ۱ به‌جای نوع ۲ است.

d1

آیا دیابت در کودکان قابل درمان است؟

خوشبختانه امروزه درمان‌های موثری برای بازگشت قند نرمال در کودکان وجود دارد. درمان دیابت نوع ۱ در کودکان معمولا شامل موارد زیر است:

تزریق روزانه انسولین

پایش مکرر قند خون ناشتا و غیر ناشتا با دستگاه گلوکومتر

خوردن غذاهای سالم

ورزش منظم

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی