کد خبر: ۳۲۷
۱۴۰۱/۰۶/۰۲ ۱۱:۳۳:۰۰

بعد از ورزش چه بخوریم؟

سحر فرجی، کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی و تغذیه

اگربرنامه روتین ورزشی را شروع کرده اید، قبل از اینکه بخواهید جلوتر بروید حواستان باشد که وقتی باشگاه را ترک می کنید یا آخرین حرکت را انجام می دهید، ورزش به پایان نمی رسد. انتخاب غذاهای مناسب بعد از ورزش کمک می کند سریعتر ریکاوری کنید، عضله بسازید و برای حرکات ورزشی دیگر نیز آماده شوید.

شما هنگام ورزش تلاش زیادی می‌کنید و بیشتر تمرکزتان بر روی عملکرد بهتر برای رسیدن به اهدافتان است. شما معمولا توجه بیشتری به وعده‌ی غذایی پیش از ورزش خود دارید تا وعده‌ی غذایی بعد از ورزش. اما مصرف مواد مغذی مناسب بعد از ورزش درست به اندازه چیزی که قبل از ورزش می‌خورید اهمیت دارد. حالا بیایید ببینیم بعد از ورزش چه بخوریم تا بتوانیم حداکثر استفاده را از ورزشی که کرده‌ایم، ببریم.

 

snack-after-sport

خوردن بعد از ورزش مهم است

برای اینکه بفهمید خوراکی‌های مناسب بعد از ورزش چقدر می‌توانند به شما کمک کنند، باید بدانید که بدن شما در حین و بعد از فعالیت ورزشی تحت تاثیر چه عواملی قرار می‌گیرد و چه تغیری می‌کند.

زمانی که شما ورزش می‌کنید بدن شما ذخایر گلیکوژن‌اش را می‌سوزاند. این اتفاق باعث می‌شود میزان گلیکوژن در ماهیچه‌های شما تا حدی کاهش پیدا کند. برخی پروتئین‌ها نیز در ماهیچه‌ها می‌شکنند و آسیب می‌بینند. بعد از ورزش بدن شما تلاش می‌کند تا ذخایر گلیکوژن را باز‌سازی کند و پروتئین‌های آسیب دیده در ماهیچه‌ها را نیز ترمیم و جایگزین کند. خوردن مواد مغذی مناسب بلافاصله بعد از ورزش به بدن شما کمک می‌کند این عملیات ترمیمی را سریع‌تر انجام دهد. مصرف کربوهیدرات‌ها و پروتئین بعد از ورزش بسیار مهم است، زیرا:

شکسته شدن پروتئین در ماهیچه‌ها را کاهش دهد

ساخت پروتئین در ماهیچه‌ها را افزایش دهد

ذخایر گلیکوژن را بازسازی کند

ریکاوری را بهبود بخشد

پروتئین به ترمیم و ساختن ماهیچه کمک می‌کند

پیشنهاد می‌شود پس از ورزش به مقدار ۰.۳ تا ۰.۵ گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن‌تان، پروتئین مصرف کنید. مطالعات دانشمندان نشان داده است که مصرف ۲۰ تا ۴۰ گرم پروتئین توانایی بدن در ریکاوری بعد از ورزش را به بیشترین حد خود می‌رساند.

VV

مصرف کربوهیدرات بعد از ورزش به ریکاوری کمک می‌کنند

مصرف ۱.۱ تا ۱.۵ گرم کربوهیدرات به ازای هر کیلوگرم وزن بدنتان در زمان ۳۰ دقیقه بعد از ورزش، به بازسازی بهتر گلیکوژن در بدن شما کمک می‌کند.

مصرف چربی بعد از ورزش خیلی هم بد نیست

مطالعه نشان داده است که مصرف شیر پرچرب در مقایسه با شیر کم‌چرب کمک بیشتری به رشد ماهیچه‌ها بعد از ورزش می‌کند

شاید بد نباشد میزان چربی در غذایی که بعد از ورزش مصرف می‌کنید را محدود کنید، اما وجود کمی چربی در وعده غذایی بعد از ورزش ریکاوری شما را تحت تاثیر قرار نخواهد داد.

post-workout-meal-for-weight-gain

زمان وعده‌ی غذایی بعد از ورزش اهمیت دارد

وعده‌ی غذایی بعد از ورزش‌تان را تا ۴۵ دقیقه مصرف کنید. با وجود این بسته به اینکه وعده‌ی غذایی پیش از ورزش را کی خورده باشید، می‌توانید این زمان را قدری طولانی‌تر کنید.

غذاهایی که بعد از ورزش باید مصرف کنید

۱. کربوهیدرات‌ها

سیب‌زمینی شیرین

شیر شکلات

کینوآ

میوه (آناناس، توت‌ها، موز، کیوی)

کیک برنج

برنج

بلغور جوی دوسر

سیب‌زمینی

پاستا

سبزیجات تیره و دارای برگ سبز

۲. پروتئین

پودر پروتئین حیوانی یا گیاهی

تخم مرغ

ماست یونانی

پنیر کلبه

ماهی سالمون

مرغ

ورقه‌های پروتئین

ماهی تن

۳. چربی‌ها

آووکادو

مغز‌های خوراکی

کره‌ی مغزهای خوراکی

مخلوط میوه‌های خشک ومغزهای خوراکی

best-Workout-Drinks

حتما مقدار زیادی آب بنوشید

بسیار مهم است که قبل و بعد از ورزش مقدار زیادی آب بنوشید. هنگامی که به اندازه کافی آب نوشیده باشید بدن شما آماده است تا از فعالیت‌هایی که انجام داده‌اید بیشترین سود را ببرد. در طول ورزش بدن شما با از دست دادن آب و نمک، الکترولیتش را از دست می‌دهد. جایگزین کردن اینها بعد از ورزش به شما در ریکاوری و عملکرد بهتر کمک می‌کند.

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی