کد خبر: ۳۲۴
۱۴۰۱/۰۶/۰۱ ۱۸:۵۲:۱۶

غذاهایی که به پیر شدن مغز ما کمک می‌کنند!

اگر شما هم دچار فراموشی نام ها، کلیدهای خانه یا تلفن همراه تان می شوید، بهتر است این مطلب را بخوانید. مه مغزی آنقدر شایع است و محرک های بالقوه زیادی از جمله کمبود خواب، استرس، داروها، یا افسردگی و غیره دارد که تشخیص اینکه شما دچار پیری سریع شدید یا فراموشی بسیار مشکل است.

به گزارش محیانیوز؛ مه مغزی صرفا یک علامت موقتی از زندگی دیوانه ‌وار مدرن است. یکی از مواردی که برای داشتن ذهن قوی باید به خاطر بسپارید این است که عادات غذایی شما در طول زمان ممکن است کاهش حافظه و دیگر نشانگرهای کاهش عملکرد شناختی را که با پیری مغز مرتبط است تسریع کند.

ما هنوز در مورد اشکال و علل مختلف زوال عقل و مکانیسم ناهنجاری هایی که مشخصه بیماری آلزایمر هستند، چیزهای جدیدی می آموزیم، اما تحقیقات بیشتر نشان می دهد که رژیم غذایی ما نقش مهمی در این زمینه ایفا می کند.

اوما نایدو، روانپزشک تغذیه، سرآشپز آموزش دیده و مدیر روانپزشکی تغذیه و سبک زندگی در بیمارستان عمومی ماساچوست، می گوید: آنچه می خوریم بیشتر از بدنمان بر مغز ما نیز تأثیر می گذارد.

خوردن یک وعده سیب زمینی سرخ کرده مغز شما را دچار زوال نمی کند اما مصرف منظم این دسته از غذاهای ناسالم اضافه‌کاری است که ممکن است قدرت مغز شما را به خطر بیندازد، همانطور که می‌تواند احتمال ابتلا به سایر اختلالات مرتبط با افزایش سن، مانند بیماری قلبی، دیابت نوع 2 و سرطان را افزایش دهد.

یکی از راه هایی که غذا بر عملکرد شناختی تأثیر می گذارد از طریق ارتباط مغز و روده است. علم نشان می دهد که ترکیب نامتعادلی از باکتری های سالم و ناسالم در میکروبیوم ما می تواند بر شیمی مغز ما تأثیر بگذارد، به ویژه مواد شیمیایی عصبی مانند نورآدرنالین، سروتونین و دوپامین که بر یادگیری و حافظه تأثیر می گذارد.

یک مطالعه منتشر شده در مجله قلب اروپا نشان داد که مصرف بیش از حد گوشت قرمز ممکن است سطح تری متیل آمین N-اکسید (TMAO) را که محصول جانبی متابولیسم باکتری های روده است، افزایش دهد. سطوح بالای TMAO ممکن است با خطر بالاتر حمله قلبی و سکته مرتبط باشد.

غذاهای سرخ شده مثل سیب زمینی سرخ شده، مرغ سرخ شده، پوپر هالاپینو سرخ شده، کلوچه های اوریو سرخ شده در خمیر، بامیه سرخ شده و امثال آنها از فراوری شده ترین غذاهای روی کره زمین هستند.

آنها همچنین یکی از التهاب آورترین غذاهایی هستند که احتمالاً می توانید بخورید، که دلیلی احتمالی برای نتایج یک مطالعه بزرگ بر روی بیش از 18000 نفر از منطقه ای از جنوب شرقی معروف به "کمربند سکته مغزی" را نشان می دهد، که در آن سرخ کردن یک روش راج آشپزی است.

فروکتوز قند موجود در میوه های سالم است، اما در شکر نیشکر و شربت ذرت با فروکتوز بالا (HFCS) نیز وجود دارد، شیرین کننده مایع ارزان قیمتی که تولید کنندگان مواد غذایی به غذاهای فرآوری شده اضافه می کنند تا طعم آنها را بهبود بخشند و ما را مجبور به خوردن آنها کنند.

قند نیشکر و HFCS در مواد غذایی ما (نوشابه‌های غیرالکلی، آب نبات، چاشنی‌ها، سس‌های سالاد، سوپ‌های کنسرو شده، محصولات پخته شده، نان‌های نان و سایر غذاهای فرآوری‌شده) بسیار رایج است که می‌تواند در طول سال‌ها زیاده‌روی خطری برای مغز باشد.

 

 

منبع: ایت دیس

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی