کد خبر: ۳۱۵۴
۱۴۰۱/۰۸/۰۳ ۱۹:۳۰:۰۰

فشار خون در جوانان؛ بیماری خاموش اما خطرناک

سبک زندگی کم تحرک، رژیم های نامتناسب و کارهای پشت میزی در جوانان هر روز در حال بیشتر شدن هستند و به همین ترتیب آمار بیماری‌های خاموش مانند فشار خون بالا در حال افزایش است.

ستی مولایی؛ فشار خون بالا به ندرت علائم قابل توجهی دارد. اما اگر درمان نشود، خطر مشکلات جدی مانند حملات قلبی و سکته را نه تنها در افراد مسن بلکه در افراد جوان افزایش می‌دهد. اکثر ما در خانواده‌ها شاهد عزیزانمان با فشار خون بالا بوده‌ایم اما حال این قرعه به نام جوان‌ترها در دوست، فامیل و آشنا افتاده است. پس بیاید تا دیر نشده بیشتر درباره فشار خون و علائم خاموش آن بدانیم و راهکاری برای آن پیدا کنیم.

فشار خون بالا چیست؟

فشار خون یکی از علائم اصلی حیات است، هنگامی که سرخرگ‌های بزرگ، قابلیت ارتجاع و استحکام طبیعی خود را از دست بدهند و عروق کوچک نیز باریکتر شوند، فشار خون بالا می‌رود. در واقع؛ فشار خون‌ بالا گاهی‌ کشنده‌ بی‌سر و صدا نامیده‌ می‌شود، زیرا تا مراحل‌ انتهایی‌ اکثرا هیچ‌ علامتی‌ ندارد.

اندازه گیری فشار خون

فشار خون با 2 عدد ثبت می‌شود. فشار سیستولیک (عدد بالاتر) نیرویی است که قلب شما خون را در اطراف بدن پمپاژ می‌کند و فشار دیاستولیک (عدد پایین) مقاومت در برابر جریان خون در رگ‌های خونی است که هر دو بر حسب میلی متر جیوه اندازه گیری می‌شوند. جالب است که بدانید؛ فشارخون‌ به طور طبیعی‌ در اثر استرس و فعالیت بدنی بالا می‌رود، اما فردی‌ که‌ دچار بیماری‌ فشارخون‌ بالا است‌، به‌ هنگام‌ استراحت‌ نیز فشار خونش‌ بالاتر از حد طبیعی‌ است. فشار خون ایده آل معمولا بین 90/60 میلی متر جیوه و 80/120 میلی‌متر جیوه در نظر گرفته می‌شود، در حالی که هدف برای افراد بالای 80 سال زیر 150/90 میلی متر جیوه در خانه است. البته باید بگوییم که فشار خون هر کس کمی متفاوت خواهد بود. آنچه برای شما کم یا زیاد است ممکن است برای شخص دیگری طبیعی باشد.

خطرات فشار خون بالا

اگر فشار خون شما بیش از حد بالا باشد، فشار اضافی بر رگ‌های خونی، قلب و سایر اندام ها مانند مغز، کلیه ها و چشم‌ها وارد می‌کند. در نتیجه؛ فشار خون بالا مداوم می‌تواند خطر ابتلا به تعدادی از بیماری های جدی و بالقوه تهدید کننده زندگی را افزایش دهد، مانند: بیماری قلبی، حمله قلبی، سکته‌های مغزی، نارسایی قلبی، بیماری شریانی محیطی، آنوریسم های آئورت، بیماری کلیوی و زوال عقل عروقی پس اگر فشار خون بالا دارید، کاهش آن حتی به مقدار کم می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به این بیماری‌ها کمک کند.

فشار خون خود را چک کنید

تنها راه تشخیص فشار خون بالا انجام آزمایش فشار خون است. به همه بزرگسالان بالای 40 سال توصیه می‌شود که حداقل هر 5 سال یکبار فشار خون خود را چک کنند. انجام این کار آسان است و می‌تواند زندگی شما را نجات دهد. شما می‌توانید فشار خون خود را در مکان‌های مختلفی مانند داروخانه‌ها آزمایش کنید. همچنین؛ می‌توانید فشار خون خود را خودتان با فشارسنج خانگی اندازه‌گیری کنید.

درباره انجام آزمایش فشار خون بیشتر بدانید

همیشه مشخص نیست که چه چیزی باعث فشار خون بالا می‌شود، اما مواردی وجود دارد که می‌تواند خطر ابتلا را افزایش دهد. ممکن است بیشتر در معرض خطر باشید اگر:

اضافه وزن دارید

  • نمک زیاد بخورید و به اندازه کافی میوه و سبزیجات مصرف نکنید
  • به اندازه کافی ورزش نکنید
  • نوشیدن بیش از حد الکل یا قهوه (یا سایر نوشیدنی های حاوی کافئین)
  •  دود مانند (سیگار یا قلیان)
  • زیاد نخوابید یا خواب آشفته دارید
  • بالای 65 سال هستید
  • یکی از بستگان مبتلا به فشار خون بالا داشته باشید

ایجاد تغییرات در سبک زندگی سالم گاهی اوقات می‌تواند به کاهش شانس ابتلا به فشار خون بالا کمک کند.

درمان فشار خون بالا

پزشکان می‌توانند با استفاده از موارد زیر به شما کمک کنند تا فشار خون خود را در حد ایمن نگه دارید:

  • تغییر سبک زندگی
  • داروها

پس در اولین فرصت با پزشک خود صحبت کنید تا به شما در تصمیم گیری در مورد درمان کمک کند.

تغییر سبک زندگی برای کاهش فشار خون

این تغییرات سبک زندگی می‌تواند به پیشگیری و کاهش فشار خون بالا کمک کند:

مقدار نمکی که می خورید را کاهش دهید و به طور کلی یک رژیم غذایی سالم داشته باشید، همچنین از مصرف الکل بپرهیزید و اگر اضافه وزن دارید وزن خود را سریعا پایین آورده و به طور منظم تمرین کند و مصرف کافئین خود را پایین بیاورید و مهم ترین و آخرین نکته نکشیدن سیگار است.   

داروهای فشار خون بالا

اگر فشار خون بالا در شما تشخیص داده شود، ممکن است پزشک مصرف 1 یا چند دارو را برای کنترل آن توصیه کند. این داروها به صورت قرص هستند و معمولاً باید یک بار در روز مصرف شوند.

منبع:

https://www.nhs.uk/conditions/high-blood-pressure-hypertension/

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی