کد خبر: ۲۹۸
۱۴۰۱/۰۶/۰۱ ۰۹:۴۸:۱۲

خواص کندر؛ این گیاه معجزه‌گر را بیشتر بشناسید

کندر یک گیاه است که از گذشته‌های دور برای درمان برخی بیماری‌ها و بهبود موارد زیادی، استفاده می‌شده است.

 

خواص کندر گسترده است و از بهبود بهداشت دهان و دندان تا درمان برخی سرطان‌ها کاربرد دارد. برای استفاده کردن از کندر و بهره بردن از فواید و خواص کندر حتما این گیاه را به خوبی بشناسید و از فواید و عوارض آن آگاه باشید.

خواص درمانی کندر و فواید آن

کندر در حقیقت صمغ گیاهی به همین نام است که مزه ای گس و تلخ دارد. این صمغ از زمان های بسیار قدیم توسط درمانگران طب سنتی برای درمان بسیاری از بیماری ها مورد استفاده بوده و امروزه نیز به ۳ صورت خوراکی، موضعی و بخور مصرف می شود.

به باور بسیاری از مردم، مصرف کندر موجب افزایش حافظه و تقویت ضریب هوشی افراد می شود. دکتر سعید صانعی، مشاور گیاه درمانی توضیحات کامل تری را درباره تاثیر کندر بر حافظه و نسخه های درمانی این صمغ گیاهی در اختیارتان قرار می دهد.

 

خانم های باردار در مصرف کندر مراقب باشند

باوری وجود دارد که مصرف صمغ توسط مادران باردار موجب افزایش هوش و ضریب هوشی جنین و کودک آینده آن ها می شود. این نکته صحیح است اما مادران باردار باید مراقب باشند که مصرف کندر بیش از ۳ ماه موجب بیش فعالی کودک آن ها شده و این مسئله در آینده آن ها را با مشکلات متعددی روبه رو می کند.

بنابراین مادران باردار باید توجه داشته باشند که برای افزایش میزان هوش و تقویت حافظه نوزاد خوردن یک ماه کندر کفایت می کند و این یک ماه باید بعد از ۴ ماهگی جنین صورت گیرد.

یک نسخه برای ۳ بیماری

درمانگران طب سنتی برای درمان خواب آلودگی و بی حالی ناشی از تجمع بلغم در بدن، نسخه ای دارند که به کمک آن می توان بلغم زائد بدن را دفع کرد و به درمان بی خوابی و حتی بوی بد دهان پرداخت.

برای تهیه این نسخه کافی است یک نخود کندر را با یک نخود مصطکی و یک فندق سقز ترکیب کرده و آن را بجوید. برای تهیه این مواد می توانید به داروخانه های گیاهی در سطح شهر مراجعه کرده و با تهیه این مواد و جویدن آن علاوه بر بی خوابی، بوی بد دهان خود را نیز درمان کنید. علاوه بر این همین نسخه می تواند ترکیب بسیار مناسبی برای افرادی باشد که به کمر درد یا درد مفاصل از قبیل درد زانو مبتلا هستند. مصرف این نسخه موجب کاهش و تسکین دردهای مفصلی نیز می شود.

تاثیر کندر در درمان پوست خشک

افرادی که پوست خشک و زبر دارند، می توانند از این نسخه برای بهبود خشکی پوست خود بهره ببرند. این افراد کافی است ۲ نخود کندر را درون روغن بادام حرارت دهند تا زمانی که کندر درون روغن حل شود. پس از آن اجازه دهید که روغن سرد شود و از آن برای ماساژ پوست دست یا بدن تان استفاده کنید. این روغن تاثیر بسیار زیادی در بهبود خشکی پوست تان خواهد داشت.

تسکین اعصاب و تپش قلب با کندر

درمانگران طب سنتی ایران معتقدند، ماساژ ستون فقرات با کمک روغن کنجدی که در آن کندر حل شده باشد برای تسکین اعصاب و آرام بخشی بیمار بسیار موثر است. برای تهیه این روغن کافی است به اندازه سرانگشت کندر را درون روغن کنجد انداخته و روغن را روی حرارت بگذارید تا کندر حل شود. پس از خنک شدن این روغن آن را روی ستون فقرات ماساژ دهید، علاوه بر تسکین اعصاب و ریلکسی، این ماساژ موجب بهبود تپش قلب و تسکین افرادی که دچار ریزش قلب شده اند می شود.

درمان لکنت زبان

اگر لکنت زبان به علت سردی باشد یعنی زبان آنقدر سرد هست که فرد لکنت زبان دارد (من من می کنه یا بعضی از حروف را ادا نمیکنه) جهت درمان باید یک دوره ۴۰ روزه از آدامس های گرم خورد (مانند کندر و آدمس سقز)، زبان که گرم شد لکنت زبان بر طرف می شود.

5e79a4be3c47e

از خواص کندر چه می دانید؟

– کندر علاوه بر خواص درمانی که در تسکین دردهای مفصلی، درمان بوی بد دهان و افزایش میزان هوش کودکان دارد خواص کم نظیر دیگری دارد که به برخی از کاربردی ترین آن ها اشاره می کنیم.

– خوردن صمغ کندر موجب بهبود خش صدا و صاف شدن آن می شود. این صمغ گیاهی با کاهش خلط و ترشحات حلقی خشونت صدا را برطرف می کند.

– تجویز کندر به صورت خوراکی موجب کاهش خونریزی شدید در خانم هایی که خونریزی های بسیار شدید درسیکل قاعدگی دارند، می شود.

– درمانگران طب سنتی بر این باورند که مصرف کندر در افراد مبتلا به اسهال و افرادی که دچار تب و استفراغ هستند بسیار موثر است.

– بسیاری از درمانگران بر این باورند، افرادی که بدزخم هستند و زخم های شان در مدت زمان بیشتری خوب می شود با مکیدن یا جویدن یک نخود کندر به صورت روزانه به مدت ۳ تا ۴ روز می توانند به درمان سریع تر زخم ها کمک کنند.

1109690_358

مضرات و عوارض کندر

به خاطر داشته باشید که محصولات طبیعی همیشه لزوماً ایمن نیستند و دوز آن‌ها مهم است. به طور کلی باید، خطرات و عوارض احتمالی هر محصول یا غذایی که استفاده می‌کنید را در نظر بگیرید. بسیاری از محصولات مربوط به کندر که استفاده می‌شوند، توسط سازمان غذا و دارو (FDA) تایید نمی‌شوند.
حالا که از خواص کندر گفتیم، وقت آن رسیده که به عوارض مربوط به کندر هم اشاره‌ای بکنیم.
 

واکنش آلرژیک

بدن به روش‌های مختلفی به مواد شیمیایی مختلف واکنش نشان می‌دهد. کندر به عنوان یک روغن، حاوی مواد شیمیایی بسیاری است که می‌تواند بدن شما را به واکنش منفی وادار کند. یکی از عوارض جانبی احتمالی واکنش آلرژیک است.

علائم واکنش آلرژیک شامل مشکل در تنفس، کهیر و خارش پوست است. اگر بلافاصله پس از تماس با کندر یک یا چند مورد از این علائم را تجربه کردید، در اسرع وقت با پزشک خود صحبت کنید.

 

حساسیت پوستی

این مورد هم مشابه آلرژی است. افرادی که از اسانس کندر استفاده می‌کنند، ممکن است که دچار ناراحتی یا حساسیت پوستی شوند. این نیز راهی است که بدن‌تان به شما اطلاع می‌دهد که در تماس با چیزی است که با آن سازگار نیست.

اگر بعد از مصرف کندر احساس ناراحتی، درد، خارش و خشکی پوست کردید یا شاهد لکه‌های قرمز بر روی پوست خود بودید، بهتر است که به دنبال مشاوره پزشکی باشید.

 

تداخل دارویی

یکی دیگر از عارضه‌های جانبی ناشی از کندر، واکنش منفی هنگام تداخل با یک داروی دیگر است که مصرف می‌کنید. مهم است که قبل از استفاده از کندر با پزشک خود صحبت کنید تا ببینید چگونه ممکن است با داروهایی که به طور منظم مصرف می‌کنید، واکنش نشان دهد و چگونه از عوارض جانبی این گیاه جلوگیری کنید.
 انواع خواص کندر 

1. کمک به درمان آرتروز

2. بهبود عملکرد روده

3. بهبود آسم

4. حفظ سلامت دهان و دندان

5. خواص ضدسرطانی

6. پیشگیری از دیابت

7. مبارزه با استرس و افسردگی

8. جلوگیری از بیماری قلبی

9. مراقبت از پوست

10. بهبود حافظه

11. تعادل هورمونی و کمک به کاهش علائم ملال پیش از قاعدگی

12. افزایش باروری

13. کندر و لاغری

99548edc_02d8_4c4b_9959_969ea56c8ef9-compressed

نحوه استفاده از کندر

 
کندر را می‌توان به روش‌های مختلفی برای بهره بردن از مزایای آن و درمان بیماری‌ها استفاده کرد. می‌توانید آن را به صورت مکمل به شکل «کپسول»، یا «قرص» مصرف کنید یا حتا به صورت «کرم‌های پوستی» استفاده کنید. همچنین کندر به عنوان اسانس برای «رایحه درمانی» یا «استفاده موضعی» موجود است.

بنابراین کندر به عنوان مکمل مصرف می‌شود، برای پوست استفاده می‌شود یا می‌توان آن را استنشاق کرد. به طور کلی مصرف کندر بی خطر است؛ اما اگر تصمیم به استفاده از آن دارید با پزشک خود مشورت کنید.

14000621000587_Test_NewPhotoFree

 

دوز مصرفی موثر کندر

دوز مناسب برای مصرف کندر و بهره بردن از خواص کندر را نمی‌توان به صورت دقیق تعیین کرد و ممکن است بسته به فرد یا شرایط او متفاوت باشد. مقادیر ذکر شده در زیر بر اساس دوزهای مورد استفاده در مطالعات علمی است. غالبا مکمل‌های کندر به شکل قرص استفاده می‌شود. دوزهای زیر در تحقیقات انسانی استفاده شده است:

آسم: 200 یا 500 میلی گرم در روز

IBS (ای بی اس) : 250 میلی گرم در روز

استئوآرتریت: 170 میلی گرم، دو بار در روز

کولیت اولسراتیو: 250 میلی گرم در روز

اگر قصد دارید که مکمل کندر مصرف کنید، حتما با پزشک خود در مورد دوز و مقدار آن مشورت کنید.

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی