کد خبر: ۲۸۳
۱۴۰۱/۰۵/۳۱ ۱۱:۰۸:۰۳

خواص دارویی عرق نسترن چیست؟

گل نسترن خواص دارویی بسیاری داشته و مصرف دمنوش و عرق این گیاه برای درمان بیماری‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عرق نسترن خواص ضد پیری و آنتی اکسیدانی دارد  و مورد توجه بسیاری از مصرف کنندگان قرار گرفته است.

عرق نسترن دارای طبعی گرم بوده و تقویت کننده است. از این ماده برای درمان بسیاری از بیماری ها و اختلالات مانند ناراحتی های معده، تقویت قلب، تقویت اعصاب، رفع ورم کلیه، تصفیه خون و رفع بسیاری از مشکلات دیگر استفاده می شود.

 

گیاه نسترن

گیاه نسترن با شاخه های خاردار و متراکم ،‌ از خانواده رز وحشی است. ارتفاع این گیاه بین 1 تا 5 متر و برگ های این گیاه  تخم مرغی شکل است و گل های آن ریز و به سه رنگ صورتی کمرنگ، سفید و زرد هستند.

این گیاه اغلب در حاشیه باغ ها و رودخانه ها و در زمین هایی که خاک آن از گچ تشکیل شده،  می روید. میوه این گیاه پاییزی به رنگ قرمز است و به میوه گل رز شناخته می شود دارای مقادیر فراوانی ویتامین ها و عناصر مغذی است و از آن برای تهیه انواع دمنوش ها و کرم ها استفاده می شود.

علاوه بر میوه های گیاه نسترن، از گلبرگ های آن نیز به منظور درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شود. بهترین زمان برای کشت گیاه نسترن از اول تیر تا اواخر شهریور ماه است. عرق نسترن طبعی گرم دارد.

q

محل رویش گیاه نسترن

نسترن گیاه بومی اروپا، شمال آفریقا و غرب آسیا است. این گیاه از زمان جنگ جهانی دوم در باغ های آمریکا کاشته می شد و اکنون در نواحی مرطوب و شنی نوار ساحلی شرقی یافت می شود.

این گیاه در اکثر مناطق ایران مانند همدان، گلستان، کرمانشاه، اصفهان، شیراز، کرمان، تهران، دماوند، آستارا، مشکین شهر، خلخال و کردستان نیز رشد می کند.

روغن-گل-نسترن

خواص دارویی عرق نسترن

یکی از فراورده های گیاه نسترن عرق این گیاه است که از آن برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شود. 

 

درمان ناراحتی معده با عرق نسترن

مصرف عرق گیاه نسترن می تواند به درمان ناراحتی های معده کمک کند. از این عرق برای درمان زخم معده و درد معده استفاده می شود.

عرق نسترن سبب برطرف کردن انقباض ماهیچه های معده و در نتیجه تقویت آنها خواهد شد.

نوشیدن یک فنجان عرق نسترن و یا دم کرده آن در روز از ابتلا به بیماری های دستگاه گوارشی جلوگیری کرده و در تسکین درد ناشی از بیماری های معده و کلیه و روده بسیار مؤثر است.

دفع سنگ کلیه و مثانه با عرق نسترن

عرق نسترن دارای خاصیت درمانی برای دفع سنگ کلیه و مثانه است. برای دفع سنگ کلیه علاوه بر عرق این گیاه می توان از دم کرده میوه آن نیز استفاده کرد. برای این منظور باید روزانه آن را مصرف کرد. مصرف عرق نسترن، سنگ کلیه و مثانه را برطرف و از تشکیل آن نیز پیشگیری می کند.

متخصصان طب سنتی عرق این گیاه را برای درمان مشکلاتی مانند قولنج، نفریت و سنگ های کلیه و مثانه و ناراحتی های مربوط به دستگاه ادراری تجویز می کنند.

به منظور دفع سنگ کلیه  از دم کرده میوه این گیاه و یا عرق آن قبل از غذا استفاده کنید.

 

درمان افسردگی و بی خوابی با عرق نسترن

از دیگر خواص عرق نسترن خاصیت فرح بخشی و ضد افسردگی این گیاه است. نوشیدن مقداری از چای و یا شربتی که حاوی مقداری عرق نسترن باشد باعث ایجاد طراوت و نشاط می شود و همچنین درد میگرن را کاهش و یا تسکین می دهد. 

مصرف عرق نسترن سبب رفع مشکلات کم خوابی و بی خوابی می شود و اعصاب را تقویت می کند.

برای این منظور یک چهارم عرق نسترن را با یک لیوان آب مخلوط کرده و آن را در صورت تمایل شیرین کنید و چند بار در روز بنوشید.

 

eglantine-distil-04

گل‌های نسترن در سه رنگ قرمز کمرنگ، سفید و سفید مایل به گلی وجود دارد و در گذشته از آن استفاده دارویی می‌شد و در قرون وسطی برای درمان بیماری‌های مختلف مرتبط با قفسه سینه به کار می‌رفت.

گل نسترن خواص دارویی بسیاری داشته و مصرف دمنوش و عرق این گیاه برای درمان بیماری‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طبع این گیاه گرم و خشک بوده و حاوی انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن است. گل نسترن به میزان زیادی آنتی اکسیدان و ویتامین C دارد.

 

خواص عرق نسترن

 

nastaran-water2

درمان ناراحتی معده

از خواص عرق نسترن می‌توان به درمان نارحتی‌های معده اشاره کرد همچنین از این گیاه برای درمان زخم معده و درد معده استفاده می‌شود

مصرف این عرق انقباض ماهیچه‌های معده را هم برطرف کرده و باعث تقویت آن می‌شود.

رفع افسردگی

نوشیدن شربت و چای تهیه شده از نسترن باعث حس شادی و طراوت شده و مصرف عرق نسترن خاصیت ضد افسردگی دارد

می‌توان یک چهارم عرق نسترن را با یک لیوان آب مخلوط کرده و با افزودن مقداری شیرین کننده آن را مصرف کرد.

درمان بیخوابی

عرق نسترن فواید زیادی برای سلامتی بدن داشته و استفاده از آن مشکلات بیخوابی را رفع کرده و باعث تقویت اعصاب می‌شود و بدین منظور مقداری از عرق نسترن را با آب ترکیب کرده و بنوشید.

خاصیت عرق نسترن برای اعصاب

عرق نسترن حاوی برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن بوده و مصرف آن باعث رفع حالت کسلی و خستگی شده و باعث تقویت اعصاب شده و از افسردگی جلوگیری می‌کند.

دفع کننده سنگ مثانه

استفاده از عرق نسترن تاثیر زیادی در دفع سنگ‌های مثانه و کلیه دارد و به این منظور می‌توان از عرق نسترن بهره برد و یا از دم کرده میوه این گیاه به صورت روزانه استفاده کرد.

پیشگیری از سنگ کلیه

عرق تهیه شده از گل نسترن در درمان برخی از بیماری‌ها بسیار موثر بوده و از بروز سنگ کلیه در بدن جلوگیری می‌کند

به این منظور ۱۵ گرم میوه نسترن را خرد کرده و در ۳۰۰ سی سی آب سرد جوشانده و بعد از ۱۵ دقیقه دم کرده و قبل از غذا آن را بنوشید.

تصفیه خون

استفاده از میوه نسترن یا عرق آن در تصفیه خون بسیار موثر است

۱۰ گرم از میوه نسترن را به مدت ۳ ساعت در ۳۰۰ سی سی آب سرد خیسانده و بعد با حرارت ملایم ۵ دقیقه جوش آورده و ۱۵ دقیقه دم کرده و روزی ۳ فنجان از آن را میل کنید.

تقویت کننده قلب

استفاده از عرق نسترن تاثیر زیادی در درمان تپش قلب داشته و مصرف دمنوش نسترن در تقویت قلب بسیار موثر است. مقداری میوه گل نسترن را در آب جوشانده و روزانه ۳ فنجان از آن را میل کنید.

مضرات عرق نسترن

استفاده از عرق نسترن یا میوه آن هیچ گونه مسمومیتی ایجاد نکرده، ولی اگر در مصرف آن زیاده روی شود، ممکن است باعث بروز حساسیت در دستگاه تنفسی شود.

طریقه مصرف عرق نسترن

● بهترین زمان برای مصرف عرق نسترن قبل از خواب یا در صبح قبل از طلوع آفتاب است و می‌توانید قبل از غذا نیز ۱ فنجان مصرف کنید.

● برای استفاده از عرق نسترن برای درمان بیماری‌ها می‌توانید هر روز یک تا دو فنجان از آن را بنوشید. همچنین می‌توانید عرق نسترن را به صورت شربت  میل کنید.

نصف فنجان عرق نسترن را با یک فنجان آب سرد و کمی عسل ترکیب کرده و مصرف کنید.

● برای تهیه دم‌کرده نسترن نیز باید ۱ الی ۳ قاشق میوه خرد شده نسترن را در آب جوش ریخته و ۲۰ دقیقه بگذارید به همان حال بماند؛ سپس آن را صاف کرده و مصرف کنید. این مقدار را می‌توان روزی ۳ بار تکرار کرد.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی