کد خبر: ۲۶۶۷
۱۴۰۱/۰۷/۲۹ ۰۸:۲۴:۲۴

مرگ زودرس در کمین بی‌دندان‌ها/ دندان کمتر؛ طول عمر کوتاه‌تر

سالم بودن دندان علاوه بر آنکه می‌تواند در زیبایی فرد موثر باشد در عین حال‌، یکی از شروط اساسی برای داشتن بدن سالم است. طبق تحقیقات انجام گرفته توسط محققین که اخیراً در مجله پریودنتولوژی منتشر شده ثابت شده است که تعداد دندان‌های داخل دهان با طول عمر افراد در ارتباط مستقیم قرار دارد.

ستی مولایی؛ دلایل بسیار زیادی بین رابطه سلامت جسمی افراد و دندان‌های سالم وجود دارد، دندان‌های خراب و عفونی باید هر چه زودتر توسط متخصصین دندانپزشکی ترمیم و درمان شوند و اگر در انجام این کار کوتاهی شود می‌تواند در دراز مدت مشکلات حاد سلامتی را برای فرد به وجود آورد. با ما در این مطلب همراه باشید تا با راهکارهای ساده به طول عمرتان بی‌افزاییم.

رسیدن به 100 سالگی

این مطالعه نشان می‌دهد که هر چه تعداد دندان‌های بیشتری از دست بدهید، طول عمر شما کوتاه‌تر می‌شود. علاوه بر آن محققین دریافتند افرادی که تا 74 سالگی مجموعه کاملی از دندان‌ها را در دهان خود دارند، به طور قابل توجهی شانس رسیدن به 100 سالگی را هم داشته‌اند.

عواملی که دندان ها را نابود می کنند

عوامل زیادی برای از دست دادن دندان ها وجود دارد، از جمله اقدامات بهداشت دهان و دندان، تروما، سیگار کشیدن، وضعیت سلامت، وضعیت اجتماعی، اقتصادی. در واقع از دست دادن دندان به معیارهای کیفیت زندگی، از جمله خوردن بیشتر غذاهایی که نیاز به عملکرد جویدن کامل دارند، آسیب می‌رساند. مطالعات اخیر روی افراد صدساله نشان داد که آنها افرادی هستند که تا 74 سالگی دندان‌های خود را سالم نگاه داشته‌اند و با پدیده بی‌دندانی در دوران پیری دیرتر آشنا شده‌اند.

پریودونتولوژی و ایده‌های سلامت دندان

این مقاله این فرضیه را بررسی کرد که عوامل مرتبط با بیماری‌های دهان و بیماری‌های غیرواگیر ممکن است خطر از دست دادن دندان را افزایش داده و منجر به کاهش طول عمر در نتیجه تعاملات چندعاملی شود. دبیر علمی کنگره بین المللی انجمن پریودونتولوژی، بر این عقیده است: وظیفه ما دندانپزشکان این است که تا حد امکان دندان‌های طبیعی فرد را حفظ کنیم و با کمک تکنیک‌ها و جراحی میکروسکوپی و بازسازی لثه و پیوند استخوان می‌توان از کشیدن بسیاری دندان‌ها پیشگیری کرد؛ از سوی دیگر هزینه درمان بیماری‌های لثه و حفظ دندان طبیعی به مراتب کمتر از درمان با ایمپلنت دندانی است.

مرگ زودرس

تعداد دندان های از دست داده شده بسیار مهم است. این دندان‌ها که نقشی اساسی در روند تغذیه را بازی می‌کنند سبب می‌شوند تا غذا به صورت درست تغذیه نشود و مریضی‌های مختلفی به سراغ افراد بیاید و از طول عمر آنها بکاهد و همچنین بیماری لثه، مشکلات قلبی عروقی یا بیماری‌های ریوی می‌تواند منجر به شرایط تهدید کننده برای زندگی شود. علاون بر آن؛ سلامت دهان و دندان ضعیف به احتمال زیاد نشانه‌ای از مسائل زیربنایی سلامتی است که احتمالاً منجر به دیابت، بیماری قلبی و غیره می‌شود. استرس، رژیم غذایی نامناسب و سایر عواملی که بر از دست دادن دندان تأثیر می‌گذارند نیز احتمالاً منجر به کاهش امید به زندگی می شوند.

پنجره سلامتی

همانطور که دکتر نیگل کارتر و مدیر عامل بنیاد بهداشت دهان و دندان در تفسیری در مورد این تحقیقات گفت: «بسیار واضح است که آنچه در دهان ما می گذرد واقعاً می‌تواند پنجره مفیدی برای سلامت کل بدن ما باشد.» بنابراین بسیار حیاتی است که به درستی از دهان خود مراقبت کنیم و به آنچه در حال رخ دادن است توجه دقیق داشته باشیم، زیرا ممکن است نشانه‌ای از چیز جدی‌تری باشد.

3 قانون ساده برای حفظ دندان‌ها

دکتر کارتر از این تحقیق استقبال کرده و معتقد است که می‌تواند راهی برای تشخیص بیماری‌های قابل پیشگیری باشد. دکتر کارتر اضافه کرد: در مورد حفظ سلامت دهان و دندان و کاهش احتمال از دست دادن دندان، راه کارهای ساده‌ای وجود دارد و از مردم می‌خواهد که از سه قانون مهم پیروی کنند تا طول عمر بیشتری را تجربه کنند:

  • به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • مصرف قند و شیرینی جات را کاهش دهید.
  • حداقل دو بار در روز دندان های خود را مسواک بزنید.

منبع:

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/prd.12128

https://76harleystreet.com/1026-2/

 

 

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی