کد خبر: ۲۴۱
۱۴۰۱/۰۵/۲۸ ۱۵:۱۵:۰۷

کشف تازه دانشمندان از تاثیر منفی و عجیب کوکاکولا و پپسی روی عمکرد مغز

دانشمندان به مدت دو ماه موش‌ها را با نوشابه‌های قندی تغذیه کردند و آنها به طرز آشکاری دچار مشکلات شناختی شدند.

به گزارش محیانیوز؛ در مطالعه ای جدید تیمی از محققان دریافتند که تغذیه موش‌ها با نوشابه‌های گازدار مانند کوکاکولا و پپسی باعث آسیب کافی به مغز آنها شده و مشکلات عدیده حافظه، اختلالات شناختی و ناراحتی سلولی ایجاد می کند.

البته، نوشابه های هیچوقت غذای سالمی محسوب نمی شود. این محصولات کاملا مملو از شیرین کننده‌های واقعی و تقلبی هستند و مطالعات بسیار زیاد تأیید کرده‌اند که قندهایی مانند قند موجود در نوشابه‌ها منجر به بیماری‌هایی مانند دیابت، بیماری قلبی، پوسیدگی دندان و عوارض کبدی می‌شوند.

اما طبق تحقیقات جدید، مصرف مداوم و طولانی مدت نوشابه های شیرین مانند کولا به طور خاص ممکن است مستقیماً با سلامت مغز و مسائل رفتاری مرتبط باشد

به منظور بررسی چگونگی تأثیر نوشابه هایی مانند کوکاکولا و پپسی که به دلیل شیوع آنها در بسیاری از رژیم های غذایی انسان مدرن برای مطالعه انتخاب شده اند، دانشمندان ابتدا موش ها را به سه گروه سنی تقسیم کردند: 2 ماهه، 8 ماهه و 14 ماهه.

سپس هر یک از این گروه‌های سنی به گروه‌های آب‌نوشیدنی و نوشیدنی کولا و آب تقسیم شدند. پس از 57 روز، دانشمندان جوندگان را از طریق آزمایش‌های رفتاری مبتنی بر پیچ و خم تحت آزمایش قرار دادند و ده روز پس از آن، دانشمندان هر گونه تفاوت در مغز آنها را بررسی کردند.

پس از معاینه، جوندگانی که آب نوشیده بودند کاملا خوب بودند. و اما گروهی که نوشابه نوشیده بودند، نه چندان.

در طول آزمایشات رفتاری، دانشمندان دریافتند که اکثر موش هایی که نوشابه نوشیده بودند، به ویژه گروه سنی 2 و 8 ماهه، حافظه بدتری داشتند و به طور کلی عملکرد شناختی پایین تری نسبت به همتایان خود داشتند. بنابراین در هنگام تلاش برای انجام این کار، مشکلات جدی ایجاد می شد.

آنها در مسیرهای پیچ و خم دار به شدت دچار مشکل شده بودند و این با توجه به آنچه که دانشمندان هنگام باز کردن جمجمه موجودات کشف کردند، چندان تعجب آور نیست.

نگاه دقیق‌تر به مغز موش‌ها تأیید کرد که گروه‌های نوشابه خورده، همگی درجات مختلفی آسیب به قشر پیشانی داشته اند که عملکردهای ذهنی حیاتی مانند توجه، حافظه و قضاوت را کنترل می‌کند و همچنین هیپوکامپ که نقش مهمی در هم حافظه و هم یادگیری آسیب عصبی و این هرگز اتفاق مثبتی نیست.

اگر موش‌ها زنده می‌مانند، ناتوانی در عبور از پیچ و خم‌ها شاید کمترین مشکل موش‌ها بود.

در انسان، آسیب قشر پیشانی نیز با تغییرات شخصیتی و تکانشگری بیش از حد مرتبط است، در حالی که تصور می‌شود آسیب به هیپوکامپ نقش مهمی در بیماری‌هایی مانند اضطراب، افسردگی، اختلال دوقطبی، اسکیزوفرنی و غیره دارد.

مهم است که به یاد داشته باشید این مطالعه مبتنی بر قرار گرفتن در معرض طولانی مدت نوشابه های قندی است.

همچنین مهم است که به این نکته اشاره کنیم که موش‌ها انسان نیستند، بنابراین هنوز نمی‌توانیم توصیه کنیم که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، توصیه‌های خود را در رابطه با نوشیدن نوشابه ها به‌روزرسانی کند.

با این حال، با توجه به همه چیزهایی که بشر در سال‌های اخیر در مورد نوشابه‌های قندی آموخته است، تعجب نخواهیم کرد اگر به زودی قوطی‌های کولا هشدارهای اضافی روی برچسب خود داشته باشند.

 

منبع: فیوچریسم

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی