کد خبر: ۲۱۲۷
۱۴۰۱/۰۷/۱۹ ۰۷:۳۵:۴۱

روش‌های پیشگیری از ابتلا به بواسیر

بواسیر که با نام علمی هموروئید شناخته می‌شود، یکی از بیماری‌هایی است باعث ایجاد اختلال در نشستن و یا انجام عمل دفع می‌شود. در واقع این بیماری با بیرون زدن بخشی از روده و یا رگ‌های متورم شده از مقعد خودش را نشان می‌دهد. در این شرایط علاوه بر نشستن، وارد شدن ضربه به نشیمنگاه‌ هم می‌تواند برای شخص بیمار دردناک باشد.

همیشه گفته شده که پیشگیری بهتر از درمان است. اما پیشگیری لازم در جهت مبتلا نشدن به بواسیر چیست؟

اجتناب از زور زدن اضافی در هنگام دفع

همانطور که گفتیم زور زدن زیادی ممکن است باعث به وجود آمدن بواسیر شود. به همین دلیل اگر دچار یبوست بودید ابتدا سعی کنید این مشکل را حل کنید و سپس برای دفع اقدام کنید تا فشار زیادی را به قسمت‌های تحتانی روده و مقعد وارد نکنید.

اضافه وزن خود را برطرف کنید

داشتن اضافه وزن از عوامل موثر در به وجود آمدن بواسیر به خصوص در سن‌های بالا است. بنابراین تا وقتی که جوان هستید، اضافه وزن خود را از بین ببرید.

اضافه وزن

در هنگام دفع، درست بنشینید

با تمام تبلیغاتی که برای دستشویی فرنگی می‌شود، باید بگوییم که سنگ دسشویی ایرانی، فرد را کمتر در معرض بواسیر قرار می‌دهد. در صورتی که از دستشویی فرنگی استفاده می‌کنید، بهتر است یک جسمی را در پایین کف پای خود قرار دهید تا پاها بالا بیاید و فشاری در هنگام دفع، به قسمت تحتانی روده وارد نشود.

به خوبی مقعد خود را بشویید و خشک کنید

پس از اینکه عمل دفع را انجام دادید، مقعد خود را به خوبی با آب بشویید و کاملا آن را پاک کنید. سپس با استفاده از دستمال، برای خشک کردن آن اقدام کنید. با این کار از تجمع باکتری‌هایی که به تشدید بواسیر کمک می‌کنند جلوگیری خواهید کرد.

راه‌های درمان بواسیر پزشکی و خانگی چیست

حال که متوجه شدیم بواسیر چیست و چه راه‌هایی برای پیشگیری از آن وجود دارد، چگونه پس از مبتلا شدن باید برای درمان آن اقدام کنیم؟ شخصی که دچار بواسیر حاد و دردناک باشد باید پس از مراجعه به پزشک با مصرف دارو و یا راه‌های درمانی مثل لیزر مشکل خود را حل کند.

اما درمان سنتی و خانگی که برای این مشکل وجود دارد، انجام یک سری کار‌ها است که در قسمت بعدی به آن می‌پردازیم:

استفاده از گیاهان فیبر‌دار : در کل ماده معدنی فیبر نقش مفیدی برای دستگاه گوارش ایجاد می‌کند که یکی از این نقش‌ها ایجاد بهبودی در بواسیر است. فیبر مورد نیاز را می‌توانید تا حد زیادی از مصرف انواع کلم دریافت کنید.

فیبردار

سرکه سیب و عسل : ترکیب سرکه سیب و عسل و قرار دادن آن بر روی نقطه‌ی تورم می‌تواند التهاب ناشی از بواسیر را کاهش دهد.

سرکه سیب و عسل

نوشیدن فراوان آب : کمبود آب در بدن می‌تواند باعث به وجود آمدن بواسیر باشد، به همین دلیل توصیه می‌شود تا حد امکان در طول روز آب بخورید.

ورزش : برای درست کار کردن دستگاه گوارش می‌توانید ورزش و یا پیاده‌روی کنید. با این کار می‌توانید جلوی یبوست را بگیرید و بواسیر را درمان کنید.

آب نارگیل : آب نارگیل نقش زیادی در جلوگیری از خونریزی ناشی از بواسیر دارد که می‌توانید از آن بهره‌مند شوید.

آب نارگیل

موارد دیگری مثل قرار دادن سیر له شده در محل تورم، استفاده از آب گرم، حمام آب و نمک و … نیز می‌تواند در درمان یبوست نقش مفیدی را ایفا کند.

 

برای پیشگیری از به وجود آمدن بواسیر باید یک سری نکات از قبیل نشستن درست در هنگام دستشویی، اجتناب از وارد کردن فشار زیاد در هنگام دفع، شست و شوی صحیح مقعد و … را رعایت کرد. همچنین درمان بواسیر توسط پزشک با تجویز دارو و یا استفاده از لیزردرمانی امکان پذیر است. اما برای درمان خانگی بواسیر می‌توان از راه‌هایی از قبیل استفاده از مواد حاوی فیبر و … استفاده کرد

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی