کد خبر: ۱۵۶۹
۱۴۰۱/۰۷/۰۵ ۱۶:۲۰:۰۰

از توصیه به کفش پاشنه بلند تا مسواک نزدن و قورت دادن آدامس؛ نکات عجیب و غریب سلامتی که با شنیدنش شگفت‌زده خواهید شد!

همیشه به آن چیزی که شنیده‌اید اطمینان نکنید. به عنوان مثال در این روزها از روش‌های زیادی برای حفظ سلامتی استفاده می‌کنند؛ خوردن کمتر، ورزش بیشتر، خواب کافی، نوشیدن آب بیشتر و مثال‌هایی مانند آن که همگی برای سلامتی ما لازم و ضروری‌اند اما نکات عجیب و غریب سلامتی می‌توانند نظر شما را در این زمینه عوض کنند.

ستی مولایی؛ در این مطلب به چند نکته عجیب و غریب سلامتی می‌پردازیم تا کمی متعجب‌تان کنیم. با این نکات شادی و سلامتی را هم‌زمان تجربه کنید.

بعد از غذا مسواک نزنید

بلافاصله پس از خوردن و آشامیدن، دندان‌های خود را مسواک نزنید؛ به‌خصوص اگر غذایی که مصرف کرده‌اید، اسیدی باشد. مواد خوراکی اسیدی مانند مرکبات، نوشابه و گوجه فرنگی مینای دندان را نرم می‌کنند.

مسواک‌زدن در چنین وضعیتی، سرعت اثرگذاری اسید بر مینای دندان را بالا می‌برد. بنابراین حداقل ۳۰ تا ۶۰ دقیقه پس از صرف غذا صبر کنید بعد دندان‌ها را مسواک بزنید.

 آدامس را قورت دهید!

همه ما در زمان کودکی از پدر و مادرهایمان شنیده ایم که نباید آدامس را قورت دهیم. برای اینکه بدن قادر به هضم آدامس نیست و برای هضم ان باید 7 سال منتظر بمانیم.

اما محققین این فرضیه را رد کرده و می‌گویند: هضم آدامس مانند دیگر مواد غذایی انجام می‌شود. پس اگر به طور تصادفی یک آدامس را قورت دادید، نیازی به وحشت نیست!

کفش پاشنه‌بلند بپوشید

شاید تصورش را هم نکنید، اما کفش پاشنه‌بلند می‌تواند برای سلامتی زانوهای‌تان مفید باشد. محققان دانشگاه آکسفورد دریافته‌اند پوشیدن کفش پاشنه‌بلند در زنان می‌تواند احتمال ابتلا به ورم مفاصل زانو را کاهش دهد.

به‌عبارت دیگر، افرادی که کفش پاشنه‌بلند می‌پوشند به نسبت افرادی که از کفش‌های تخت استفاده می‌کنند، کمتر به ورم مفاصل مبتلا می‌شوند.

شواهد نشان می‌دهد زنانی که از کفش‌های پاشنه‌دار استفاده می‌کنند، عضله‌های بهتر و قوی‌تری برای محافظت از زانوها دارند، به‌خصوص اگر منظم استفاده کنند.

پوشیدن مداوم کفش پاشنه‌دار علاوه‌بر تقویت عضله‌های پاها و ماهیچه‌های لگن، ظاهری زیبا نیز به آن‌ها می‌بخشد.

هرچه بزرگتر، کوچک‌تر

 به لطف از بین رفتن تدریجی عضلات و چربی در بدن در طول زمان، افراد به تدریج کوچک‌تر می‌شوند. برای کمک به کند کردن این روند، سعی کنید سلامت استخوان‌ها و فعالیت بدنی منظم خود را حفظ کنید.

رشد کره چشم

به نظر می‌رسد اکثر نوزادان چشم‌های‌ بسیار بزرگی دارند و دلیل آن این است که آنها تقریباً با اندازه اصلی کره چشم متولد می‌شوند، که در بزرگسالی خواهند داشت.

این در حالی است که محققان می‌گویند کره چشم قابلیت بزرگتر شدن در طول عمر را دارد اما رشد آن با آنچه در بقیه بدن ما در طول سال‌ها دیده می‌شود، مطابقت ندارد.

جای متضاد را بخارانید

اگر جایی از دست و پای‌تان می‌خارد، دقیقا نقطه مقابل آن را بخارانید. مثلا اگر در بازوی دست راست احساس خارش می‌کنید، بازوی دست چپ‌ را بخارانید. شاید فکر کنید این کار چه تغییری در اصل ماجرا ایجاد می‌کند؟ 

واقعیت این است که با این کار مغزتان را فریب می‌دهید طوری که گویی شما جای واقعی را خارانده‌اید.

شاد بودن یا غمگین بودن؛ کدام یک راحت‌تر است؟!

خوشحالی راحت‌تر از ناراحتی است. درواقع؛ برای اخم کردن به بیش از دوبرابر تعداد عضلات لبخند زدن نیاز داریم.

وقتی خسته‌اید نوشابه انرژی‌زا نخورید

نوشیدنی‌های انرژی‌زا ۵ برابر بیشتر از قهوه، کافئین دارند. افزایش انرژی‌ این محصولات با عوارض جانبی ناخوشایندی مانند اضطراب، عصبانیت، تحریک‌پذیری و ضربان قلب بالا همراه است.

به‌علاوه، نوشابه‌های انرژی‌زا اغلب شکر بالایی دارند.

مصرف خوراکی‌های شیرین به‌طور موقت قند خون را بالا می‌برند، اما خیلی زود قند خون را به حالت قبل باز می‌گردانند، ‌با این تفاوت که احساس کسلی، ابهام و اختلال می‌کنید.

آیا همه با چشمان آبی به دنیا می آیند؟

 به نظر می رسد اکثر نوزادان در بدو تولد چشم‌های آبی دارند زیرا رنگدانه ملانین به زمان نیاز دارد تا در نهایت رنگ واقعی چشم نوزاد را آشکار کند. اما رنگ نهایی چشم یک فرد توسط والدین ژنتیکی آنها تعیین می شود.

صابون ضدباکتری باکتری‌زاست

امروزه در همه خانه‌ها به‌جای صابون از مایع دست‌شویی استفاده می‌کنند. اما دانشمندان هشدار می‌دهند استفاده از مایع‌های شست‌و‌شوی گران‌قیمت نه‌تنها دلیلی بر خوب‌بودن ‌کیفیت‌شان نیست، حتی ممکن است باعث پرورش بیشتر میکروب‌ها شود.

تحقیقات نشان می‌دهد ماده فعال اصلی در مواد شوینده‌ دست، همانند آنتی‌بیوتیک‌ها عمل می‌کند. همان‌گونه که استفاده زیاد از آنتی‌بیوتیک‌ها باعث مقاوم‌شدن باکتری‌ها ‌می‌شود، این ماده در شوینده‌ها می‌تواند با ازبین‌بردن اجزای حیاتی سلول‌های خودی، باعث سازگاری باکتری‌ها شود و تهدیدی برای سلامتی باشد.

قلقلک بی قلقلک

آیا می دانستید که خودتان نمی توانید خودتان را قلقک دهید. این به این دلیل است که شما عامل این عمل هستید. این به مغز شما زمان می‌دهد تا آماده شود، بنابراین نتیجه نهایی برای هر فرد یکسان نیست.

برای لاغری، بیشتر بخورید

ممکن است با خوردن یک میان‌وعده‌ی کم‌کالری مانند چوب‌شور احساس غرور کنید، اما باید بدانید پس از گذشت زمانی کوتاه، احساس گرسنگی بیشتری خواهید کرد.

خوردن مقدار کمی کربوهیدرات تغییری در وزن شما نمی‌دهد اما بلافاصله پس از مصرف قندخون را بالا می‌برد و باعث می‌شود تا کربوهیدرات بیشتری مصرف کنید. پیشنهاد می‌کنیم از پروتئین‌هایی مانند کره بادام‌زمینی، یا پنیر کم‌چرب همراه یک سیب در میان‌وعده استفاده کنید.

این مواد اگرچه میزان کالری بیشتری دارند، اما پروتئین و چربی موجود در آن‌ها به شما کمک می‌کند سریع‌تر سیر شوید و تا مدت‌ها احساس گرسنگی نکنید.

اگه خسته‌اید، ورزش کنید

بعد از یک روز کاری خسته‌کننده، به نظر می‌رسد ورزش آخرین چیزی باشد که حاضر به انجامش باشید. اما عرق حاصل از ورزش، درواقع به شما انرژی می‌دهد.

مطالعات پزشکی نشان می‌دهد خستگی همراه با افسردگی و بدخلقی تنها پس از ۳۰ دقیقه ورزش متوسط، بهبود می‌یابد.

از آنجایی که انجام فعالیت‌هایی به میزان اکسیژن بدن وابسته است، با انجام ورزش اکسیژن بیشتری را وارد خون می‌کنیم و درنتیجه، این امر به عملکرد بهتر ذهن و بدن کمک می‌کند.

نوشیدنی گرم بنوشید و خنک شوید

به نظرتان در یک روز گرم تابستانی، یک فنجان چای سرد شما را خنک‌تر خواهد کرد یا نوشیدن یک فنجان چای گرم!؟ برخلاف تصور جواب، یک فنجان چای گرم است.

نوشیدن چای داغ در مناطق گرم مانند هندوستان بسیار رایج است. هنگامی‌که نوشیدنی گرم میل می‌کنید بدن شما تغییر در درجه حرارت را حس کرده و عمل تعرق را افزایش می‌دهد.

وقتی بیشتر عرق ‌کنید گرمای بیشتری از بدن خارج می‌شود در نتیجه دما پایین می‌آید و شما به طور طبیعی خنک می‌شوید.

منبع:

https://health.sunnybrook.ca/wellness/weird-health-facts/

https://purple.com/blog/30-weirdly-fascinating-health-body-facts

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی