کد خبر: ۱۵۱۳
۱۴۰۱/۰۷/۰۴ ۰۷:۲۷:۴۳

امیدی برای ناامیدی /راهکارهایی برای رهایی از چنگال یاس و افسردگی

حتما برای شما هم اتفاق افتاده که در زندگی خود، دچار ناامیدی و دلسردی شده باشید. واقعیت این است که؛ مقابله با ناامیدی کار بسیار سختی است. اتفاق‌های تلخ مانند از دست دادن یک عزیز، مهاجرت و ... ممکن است پشت سر هم رخ دهد. گاهی این اتفاق‌ها آنقدر بزرگ هستند که ممکن است زندگی شما را تغییر داده و بعضی اوقات هم فقط در حد ناراحتی‌های جزئی و زودگذر هستند. به‌علاوه، اخبار ناراحت‌کننده‌ای که از گوشه‌کنار جهان هرروز به ما می‌رسد می‌تواند حساسیت ما را به خبرهای منفی بیشتر کند.

ستی مولایی؛ به تعداد آدم‌ها، روش‌ برای مقابله با ناامیدی وجود دارد. یکی باید به گوشه‌ای آرام بخزد، دیگری با قدم زدن آرام می‌شود و یکی دیگر با شنیدن موسیقی موردعلاقه‌اش و به همین شکل هر یک از ما با روزهای سخت زندگی به سبک خودمان برخورد می‌کنیم. همه انسان‌ها در زندگی خود دچار بحران شده‌اند و نمی‌توان گفت زندگی فلانی بدون غم و ناامیدی است. غم ریشه در روان آدم می‌کارد و قابلیت ریشه کردن در قلب، روح و روان را دارد. روانشناسان در تحقیقات جدید خود راهکارهای بیشتری در این زمینه پیدا کرده‌اند که در این مطلب به آن میپردازیم.

به خودتان بیایید

پس از شنیدن خبری بد یا مایوس‌کننده به خودتان اجازه دهید که خبر را هضم کرده و در صورت لزوم از آن خشمگین یا ناراحت شوید. برای این احساس خود اسم پیدا کنید. لغاتی مانند خشمگین، بیزار یا وحشت‌زده که بتواند احساس شما را به‌خوبی بیان کند. این کلمات شما را هوشیار می‌کند تا بتوانید به خودتان بیایید. این کار همچنین کمک می‌کند پس از گذشت مدتی بهتر و منطقی‌تر تصمیم‌گیری کنید.

سریع قضاوت نکنید

تصاویر و خبرها در ابتدا احساس بسیار شدیدی در ما ایجاد می‌کنند که شاید روی قضاوت ما تاثیر بگذارد. در این مواقع بهتر است کمی عقب‌نشینی کرده و از دور شرایط را بررسی کنید. اصولا در این زمان‌ها همه‌چیز به نظر تیره‌وتار است و احتمالا فکر می‌کنید این بدترین اتفاقی است که ممکن بود پیش بیاید. البته باید به یاد داشته باشید معمولا ذهن‌ ما تمایل به بزرگ‌نمایی مسائل دارد و با آن‌که احساسات شما واقعی هستند، اما الزاما درست نیستند. کمی که اوضاع آرام‌تر شد، بد نیست منطقی به مسائل نگاه کنید، حقایق را از تخیلات جدا کرده و از مرور افکار منفی بپرهیزید.

خودتان را در فکرهای منفی غرق نکنید

ناامیدی هم مانند هر احساس دیگری یک طیف را شامل می‌شود. یعنی مقدار ثابتی ندارد و بسته به شرایط و برخورد خودتان می‌تواند زیاد یا کم شود. بنابراین بهترین کار این است که قبل از تبدیل شدن احساس‌ ناامیدی به سرخوردگی و افسردگی، با آن روبه‌رو شوید. هرچقدر زمان بیشتری را در ناامیدی بگذرانید، بیشتر احتمال دارد دچار سرخوردگی شوید که مقابله با آن به‌مراتب سخت‌تر است. این چرخه معیوب با تبدیل سرخوردگی به افسردگی تکمیل می‌شود و این روند می‌تواند همین‌طور ادامه داشته باشد. با مشکلات زندگی خود مانند شانسی برای رشد و پیشرفت برخورد کنید و مثلا خشم ناشی از یک شکست را به تصمیم قاطع برای پیروزی تبدیل کنید.

سطح استرس‌تان را کنترل کنید

خیلی‌ها نمی‌دانند چطور در شرایط سخت می‌توانند خود را آرام کنند و معمولا در این شرایط به دیگران برای ایجاد آرامش متکی هستند. باید بدانید استرس بالا می‌تواند حساسیت شما به چیزهای منفی را افزایش داده و شما را تحریک‌پذیر کند. وقتی عصبی هستید مغزتان یک فیلتر منفی پیدا می‌کند، به این معنی که تنها روی چیزهای منفی تمرکز می‌کند.

زیاد به دل نگیرید

باید بپذیریم افراد مختلف نظرات متفاوتی در مورد مسائل مشترک دارند، اما این به معنی توهین نیست. برخی از ما به دلیل باورهای نادرست، هوش عاطفی پایین یا حساسیت بیش‌ از حد در مقابل نظرات مخالف دیگران یا آنچه ممکن است طعنه تلقی شود، خیلی دفاعی رفتار می‌کنیم. اما آدم‌های پخته به‌خوبی می‌دانند هر کسی نگرش منحصربه‌فردی نسبت به مسائل دارد و این خود یکی از زیبایی‌های زندگی است. بهترین کار تلاش برای تثبیت نظرات خودمان به‌صورت معقول است، تا با هر نظر مخالفی دچار تردید درباره خودمان نشویم.

فکرتان را روی کاغذ بیاورید

یکی از روش‌های بهتر شناخته‌شده برای رسیدن به آرامش، نوشتن افکار و احساسات‌تان در زمان ناراحتی یا ناامیدی است. اصولا داشتن دفترچه خاطرات یا نوشتن مستمر افکار و احساسات می‌تواند بسیار به سلامت فکری شما کمک کند، چراکه می‌توانید بدون نگرانی از قضاوت‌ شدن همه احساسات و نگرانی‌های خود درباره مشکلات‌تان را بیان کنید. این کار در کنار راحت کردن فکر، می‌تواند به اتخاذ تصمیم‌های منطقی‌تر از طرف شما کمک کند. وقتی تمام بار ذهنی خود را خالی کردید می‌توانید با کمی فاصله به ماجرا نگاه کنید و بهتر تصمیم بگیرید.

نفس عمیق بکشید

کشیدن چند نفس عمیق می‌تواند با اکسیده‌کردن هورمون در خون شما سطح آن را کاهش داده و حال‌تان را بهتر کند. همچنین با این حرکت ضربان قلب خود را هم تنظیم می‌کنید. به این ترتیب از حالت منفعل به فعال تغییر وضعیت می‌دهید و بهتر می‌توانید شرایط را مدیریت کنید.

منبع:

https://www.positive.news/society/media/how-to-cope-with-bad-news/

https://greatergood.berkeley.edu/article/item/six_tips_to_avoid_being_overwhelmed_by_the_news

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی