کد خبر: ۱۵۱
۱۴۰۱/۰۵/۲۲ ۱۳:۰۵:۳۸

چرا زیاد فکر کردن شما را خسته می کند؟

کار فیزیکی طولانی و سخت همیشه باعث خستگی بدن می شود، اما تا به حال به کار ذهنی هم فکر کرده اید؟ نشستن و سخت در فرک فرو رفتن برای ساعت های طولانی نیز باعث می شود فرد احساس فرسودگی کند.

به گزارش محیانیوز؛ اکنون، محققان شواهد جدیدی برای توضیح این موضوع دارند. بر اساس یافته‌های دانشمندان، دلیل اینکه شما از تفکر شدید احساس خستگی ذهنی می‌کنید، به آنچه در ذهن شما می گذرد، ربطی ندارد.

مطالعات آنها که در Current Biology منشتر شد، نشان می‌دهد وقتی کار شناختی شدید برای چندین ساعت طولانی شود، باعث ایجاد محصولات جانبی بالقوه و سمی در بخشی از مغز می‌شود که به عنوان قشر پیشانی مغز شناخته می‌شود.

محققان توضیح می‌دهند که این کار به نوبه خود کنترل شما را بر تصمیم‌گیری‌ها تغییر می‌دهد، بنابراین به سمت اقدامات کم‌هزینه‌ای می روید که نیازی به تلاش یا انتظار ندارند و این باعث خستگی ذهنی می شود.

ماتیاس پسیلیون از دانشگاه Pitié-Salpetrière در پاریس، فرانسه می‌گوید: نظریه‌های تأثیرگذار نشان می‌دهند که خستگی نوعی توهم است که توسط مغز ساخته شده است تا ما را وادار کند هر کاری را که انجام می‌دهیم متوقف کنیم و به فعالیت لذت‌بخش‌تری روی بیاوریم. اما یافته‌های ما نشان می‌دهد که کار شناختی منجر به تغییر عملکرد و تجمع مواد مضر می‌شود.

بنابراین خستگی در واقع سیگنالی است که باعث می‌شود ما کار را متوقف کنیم اما برای هدفی متفاوت: حفظ یکپارچگی عملکرد مغز.

پسیلیون و همکارانش می خواستند بفهمند خستگی ذهنی واقعاً چیست. هر دستگاه های الکترونیکی می توانند به طور مداوم محاسبه کنند، اما مغز نمی تواند.

آنها می خواستند دلیل آن را دریابند بنابراین در این تردید داشتند که دلیل آن به نیاز بازیافت مواد سمی بالقوه ناشی از فعالیت عصبی مربوط می شود. برای جستجوی شواهدی از این موضوع، آنها از طیف‌سنجی تشدید مغناطیسی (MRS) برای نظارت بر شیمی مغز در طول یک روز کاری استفاده کردند.

در کنار شواهد قبلی، نویسندگان به این نتیجه رسیدند که تجمع گلوتامات، فعالیت بیشتر قشر جلوی مغز را پرهزینه‌تر می‌کند، به طوری که کنترل شناختی پس از یک روز کاری سخت از نظر ذهنی دشوارتر می‌شود. اما آیا راهی برای دور زدن این محدودیت در توانایی مغز ما برای سخت اندیشی وجود دارد؟

پسیلیون گفت: نه واقعا و این ترسناک است. من از دستورالعمل های خوب قدیمی استفاده می کنم: استراحت و خواب! شواهد خوبی وجود دارد که نشان می دهد گلوتامات در طول خواب از سیناپس ها حذف می شود. ممکن است پیامدهای عملی دیگری نیز وجود داشته باشد. به عنوان مثال، محققان می گویند، نظارت بر متابولیت های جلوی مغز می تواند به تشخیص خستگی شدید ذهنی کمک کند. چنین توانایی ممکن است به تنظیم برنامه های کاری برای جلوگیری از فرسودگی کمک کند.

او همچنین به افراد توصیه می کند که در زمان خستگی از تصمیم گیری های مهم خودداری کنند.

 

 

منبع: نوروساینس نیوز

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی