کد خبر: ۱۴۹۱
۱۴۰۱/۰۷/۰۳ ۲۳:۱۰:۲۵

آب‌میوه یا میوه؟ مسئله این است!/ همه چیز درباره دنیای شیرین میوه‌ها

همانطور که می‌دانید میوه ها می‌توانند بهترین مکمل در کنار درمان‌های پزشکی باشند. این میوه‌های رنگی برای سال های سال همراه و یار انسان‌ها بوده تا بتوانند در کنار خوشمزه بودنشان، ویتامین‌های لازم بدن را تامین کنند. اما این سوال همیشه مطرح بوده که آیا آب‌میوه‌های صنعتی می‌توانند جایگزینی مناسب برای میوه‌های طبیعی باشند؟

ستی مولایی؛ آب میوه به طور کلی بسیار بهتر از نوشابه‌های قندی شناخته شده در بازار هستند. با این حال، برخی از مردم معتقدند که آب میوه آنقدر که گفته می‌شود سالم نیست و به اندازه نوشابه قندی برای سلامتی مضر است. برای بررسی این موضوع باید به عقب برگردیم. دقیقا زمانی که فقط برخی از میوه‌ها در دسترس عموم قرار می‌گرفتند.

در آن زمان کشاورزی رونق بیشتری داشت اما به دلیل نبود دستگاه‌های حرفه‌ای در برداشت و حمل‌ونقل در مقادیر بالا، بیشتر میوه‌ها خراب می‌شد و به دسست مردم نمی‌رسید. خیلی از انسان ها حتی موز یا انبه را به خاطر متفاوت بودن منطقه کاشت نمی دیدند.

اما داستان دنیای امروز کمی متفاوت است میوه در سراسر دنیا پخش شده و مردم دسترسی کاما در تمام فصول سال را دارند.

پیشرفت‌های خارق‌العاده‌ای که در صنایع کشاورزی، نگهداری و هم‌چنین فراوری میوه‌ها رخ‌داده است، محصول باغات میوه به‌راحتی به تمام شهرها یا حتی کشورهای دیگر صادر می‌شوند و بازار از انواع محصولات فراوری‌شده اشباع شده است.

میوه بهتر است یا آب‌میوه؟

به‌طورکلی مصرف خود میوه از مصرف آب‌میوه بهتر است و در بسیاری از موارد نمی‌توان به  نوشته‌های روی بسته‌ آب‌میوه‌های موجود در بازار، مبنی بر صد درصد طبیعی، بدون افزودنی، طعم واقعی، سرشار از ویتامین و بدون شکر بودن آن‌ها اعتماد کرده و با خیال راحت آن را مصرف کنیم. میوه‌های طبیعی و تازه مواد مغذی مانند کلسیم، آهن و ویتامین‌های C، B و A دارند که برای رشد و انجام فعالیت‌های ضروری بدن لازم هستند.

بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند برخی از این مواد را نمی‌توان در آب‌میوه‌های صنعتی به مقدار لازم یافت؛ بنابراین توصیه می‌کنند آب‌میوه را به‌صورت تازه و طبیعی مصرف کنند. میوه‌ها و سبزی‌ها منابع بسیار زیادی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد مغذی هستند که می‌تواند در دستیابی به‌سلامت سیستم ایمنی مطلوب، کمک کنند.

حال مسئله این است که آب‌میوه‌های صنعتی می‌توانند جای میوه‌ها را بگیرند؟ شاید این آب‌میوه‌ها بتوانند قسمتی از نیاز بدن را تامین کنند، اما به‌طور کامل نمی‌توانند جای میوه‌ها را بگیرند.

مزایا و معایب میوه و آب‌میوه

چاق کننده‌های زیبا

آیا می‌دانستید مصرف آب‌میوه شما را چاق می‌کنند؟! محققان دریافتند که آثار کاهنده اشتها و افزایش‌دهنده حس سیری در میوه‌ها و سبزی‌های خام، بیشتر از آب یا عصاره آن‌هاست. خود میوه‌ها و سبزی‌های خام مواد مفیدی دارند که در آب‌میوه و سبزی یافت نمی‌شود. آب‌میوه‌ها معمولا مقداری قند دارند و علاوه بر آن شما را از اثرات مهم و مفید فیبرهای میوه محروم می‌کنند.

در ضمن، با نوشیدن آب‌میوه برخی مواد مغذی مثل پروتئین و چربی‌های سالم را هم دریافت نکرده و بدون ورود فیبرهای مفید به بدن، بعد از مدت کوتاهی، احساس گرسنگی به سراغ‌تان می‌آید و خوردن غذا پس از آب‌میوه باعث افزایش وزن شده و سلامت را به خطر می‌اندازد.

پس اگر قصد چاق شدن دارید آب سیب صنعتی را قبل از وعده‌های غذایی مصرف کنید تا بتوانید به وزن ایده‌آل‌تان برسید، اما اگر می‌خواهید وزن خود را ثابت نگاه ‌دارید از میوه‌ها و سبزی‌های طبیعی در رژیم غذایی خود استفاده کنید. رهایی از یبوست

آب‌آلو درمان‌کننده قطعی برای یبوست است. این آب‌میوه مقدار بسیار زیادی از فیبری به نام سوربیتول دارد و همچنین حاوی مقادیر فراوانی  از آنتی‌اکسیدان‌ها، آهن و پتاسیم است.

دفاع در برابر سرطان

 آب انار یکی از آب‌میوه‌های مهمی است که در ابتدای این لیست قرار می‌گیرد؛ اگرچه این آب‌میوه، قند و میزان کالری بالایی دارد، ولی حاوی میزان فراوانی از آنتی‌اکسیدان‌هاست که این ترکیبات می‌تواند به بهبود عملکرد مغز کمک کرده و در برابر سرطان نقش دفاعی ایفا می‌کند.

ضد آلزایمر

ترکیباتی که در آب تمشک وجود دارد از مغز و سیستم عصبی محافظت می‌کند. دانشمندان در یکی از مطالعات خود روی آب تمشک دریافتند که این آب‌میوه در بهبود حافظه افراد مسن مبتلا به زوال عقل بسیار موثر بوده است.

کلیه‌های سالم

آب کرفس مهم‌ترین نوشیدنی برای سلامت کلیه‌هاست. همچنین آب این سبزی معجزه‌آسا نقش پاک‌کننده‌ای قوی برای بدن را ایفا می‌کند و با داشتن دو ترکیب خاص به نام‌های لوتئولین و پلی‌استیلن می‌تواند نقش کمکی موثر در درمان بیماری‌های التهابی مانند نقرس، آرتروز و پوکی استخوان را داشته باشد.

خنثی شدن اسید بدن، قلیایی شدن و تعادل میزان PH از فواید دیگر این آب‌میوه است. به دلیل اثر ‌سم‌زدایی آب این سبزی در کلیه، مصرف آن برای درمان سنگ‌های کلیوی بسیار توصیه می‌شود. گفتنی است زغال‌اخته هم می‌تواند دستگاه ادراری را سالم و تمیز نگه داشته و کلیه را از آسیب‌های حاصل از باکتری‌های مختلف حفاظت کند.

ضد التهاب

ثابت‌ شده است که آب‌میوه‌هایی مانند آب گیلاس خاصیت ضدالتهابی داشته و در بهبود درد عضلات  ناشی از ورزش بسیار مفید هستند. این آب‌میوه برای ورزشکاران قبل و بعد از تمرینات ورزشی بسیار مناسب است.

بازکننده عروق

 یکی دیگر از انتخاب‌ها می‌تواند آب انگور قرمز باشد. مطالعات پزشکی نشان داده است که این آب‌میوه به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان مناسب، می‌تواند نقش موثری در حفظ سلامت قلبی عروقی در بدن داشته باشد. یکی از خوبی‌های آب انگور این است که در فرآیند آب‌گیری از تمام قسمت‌های آن استفاده می‌شود.

نکته:

  • افراد بالغ باید روزانه دو تا سه واحد میوه را با رعایت تنوع بین وعده‌های غذایی مصرف کنند. نکته مهم این است که واحد هر نوع از میوه‌ها متفاوت از دیگری است. به‌عنوان‌مثال یک سیب یا یک پرتغال بزرگ دو واحد میوه محسوب می‌شوند و نباید به‌عنوان یک واحد آن‌ها را مصرف کرد، اما از سوی دیگر نصف لیوان آب پرتغال معادل یک واحد است.
  • هر یک از میوه‌ها برای درمان یک بیماری خاص رشد می‌کنند؛ پس توصیف دقیق هر میوه‌ می‌تواند در درمان یک یا چند بیماری گره‌گشا باشد. به‌عنوان ‌مثال می‌توان از میوه‌هایی مانند انار، آلو، تمشک، گیلاس، انگور قرمز و هویج در درمان بیماری‌ها استفاده کرد.
  • بین آب‌میوه‌ها؛ آب هویج برای آقایان بسیار ضروری است. این آب‌میوه سبب کم‌تر شدن خستگی و کسالت آقایان شده و مصرف آن به‌ویژه در ابتدای روز، عصبانیت و کم‌حوصلگی را کاهش می‌دهد. این آب‌میوه منبع غنی و مناسبی از ویتامین‌های C، B و  A بوده و علاوه بر آن کلسیم هم دارد.
  • یکی از پر استفاده‌ترین آب‌میوه‌ها، آب‌پرتقال است. آب‌پرتقال غنی از ویتامین C بوده و تقویت‌کننده سیستم ایمنی است. علاوه بر این، آب‌پرتقال مقدار کالری کم‌تری در مقابل سایر آب‌میوه‌ها دارد.

منبع: هلس‌لاین

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی