کد خبر: ۱۴۷۵
۱۴۰۱/۰۷/۰۳ ۱۷:۴۰:۴۴

کوندالینی چیست؟ / تمرینات و حرکات کندالینی یوگا

شهلا قاسمیان - مربی بین المللی یوگا

کوندالینی یوگا در ایالت پنجاب هند تأسیس شد و برای قرن ها در میان جنگجویان سیک انجام می شد. مدرسه کندالینی - جزءتانترا یوگا بر اساس فلسفه هندو و غنی شده با شیوه های کار با کانال های انرژی. 

اولین گوروی که آمریکایی ها و اروپایی ها را با سنت های کندالینی آشنا کرد سیری سینگ صاحب (یوگی باجان) بود که در سال 1969 یک سازمان خیریه در ایالات متحده به نام "شاد، سالم، درستکار" با هدف آموزش به همه ایجاد کرد.

کندالینی یوگا یکی از انواع یوگاست که قدمت آن به هزاران سال پیش باز می گردد. یوگی باهجان از نخستین کسانی بود که این نوع یوگا را به جهان غرب معرفی کرد. او از این روش برای درمان اشخاصی که اعتیاد و عادات نادرست داشتند استفاده کرد.

وی در توکسان ایالت آریزونای آمریکا یک مرکز توانبخشی که قسمتی از آن اشرام بود تاسیس کرد و کندالینی یوگا  را بوسیله آسانا، پرانایاما، مودرا، مانترا و ریلکسیشن به مراجعانش آموخت تا به طور خود به خودی عادات ناپسند را کنار بگذارند، زیرا با بیدار شدن انرژی کندالینی شخص به حالت خودآگاهی می رسد و علاقه به کارهای بیهوده و نادرست را از دست می‌دهد.

کندالینی یوگا بر روی کالبد اختری کار می کند. کالبد اختری بدن مغناطیسی ماست که درست به موازات بدن مادی ما و کاملا منطبق با آن قرارگرفته است.  کالبد اختری تماما از انرژی تشکیل شده و شامل چاکراها (گردونه های انرژی)، نادی ها (کانال های انرژی) و انرژی کندالینی (انرژی خودآگاهی) است.

انرژی کندالینی بنا به تعاریف یوگا، انرژی کلاف شده ایی است که در انتهای ستون فقرات و در استخوان خاجی واقع شده است. این انرژی به صورت مارپیچی است که سه و دورونیم به دور خود چرخیده و دائما در جهت عقربه های ساعت در حال چرخش است.

کندالینی را به ماری تشبیه می کنند که درون ما خفته و  موقع بیداری بنا بر خاصیت خود صعود می کند تا به ملاج سر برسد، جایی که چاکرای هفتم یعنی ساهسرارا قرار دارد. هنگامی که کندالینی از ملاج سر خارج گردد حالت خودآگاهی به فرد دست می دهد و اتصال خود با خالق و عالم هستی را در می‌یابد. 

نشانه های بیداری کندالینی

نشانه های بیداری کندالینی در افراد مختلف متفاوت است. بعضی آنرا به صورت عبور انرژی مارپیچی بر روی ستون فقرات خود حس می کنند.

01-Kundalini-Yoga

فواید و خطرات کندالینی یوگا

یکی از فواید کندالینی یوگا این است که باعث می‌شود توانایی های افراد شکوفا شوند. بعد از بیداری کندالینی معمولا فرد توانایی‌های جدیدی در خود کشف می‌کند و در انجام کارها موفق‌تر می‌شود. چنان که معروف است مولانا پس از رسیدن به خودآگاهی اشعارش را سرود. از کندالینی یوگا برای ترک عادتهای غلط مانند اعتیاد به مواد مخدر کمک گرفته می شود. کندالینی یوگا به افراد این امکان را می‌دهد تا راحتتر از عادات قدیمی  و نادرست خود دست برداشته و شیوه زندگی درست را پیش بگیرند.

در کنار فواید کندالینی یوگا خطراتی نیز وجود دارد. بزرگترین خطر این است که اگر فردی آمادگی نداشته باشد و برخی چاکراهای او دچار گرفتگی باشند، صعود ناگهانی کندالینی می‌تواند به چاکراهای وی آسیب جدی برساند. برای همین همواره توصیه می شود که کندالینی بتدریج و طی مراحل  متعددی بیدار گردد.

breathing-techniques-to-reduce-stress

تمرینات و حرکات کندالینی یوگا

کشش پشت

در این حرکت بیشتر بر روی چاکراهای مولادهارا، سوادهیستانا و مانی پورا کار می شود. در این وضعیت پشت بدن تحت کشش کامل قرار می گیرد.از کشش پشت برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شود از جمله متعادل ساختن اشتها، درمان بیماری های گوراشی و بهبود عملکرد کبد و کلیه ها.

KUNDALINI-MEDITATION

حرکت شتر

در حرکت شتر تمام قسمت جلویی بدن منبسط و باز می شود. این حرکت بیشتر روی چاکراهای آناهاتا و ویشودهی کار می کند. این حرکت برای کاهش دردهای پشت، افزایش اعتماد به نفس و شجاعت، کاهش احساس غم و اضطراب و تقویت ماهیچه های ران مفید است.

حرکت تاک کرانچ زانو

این حرکت یکی دیگر از حرکات مفید برای بیدارسازی انرژی کندالینی است. به پشت دراز بکشید. پاهایتان را بالا آورده به صورتی که ران ها به زمین عمود باشند و ساق ها با زمین موازی باشند، دستها را به شکل ضربدری روی قفسه سینه قرار دهید. توجه داشته باشید که در حرکت نهایی تنفس باید طبیعی بوده و خروج از حرکت با بازدم عمیق همراه باشد. 

دیپ اسکوات

این حرکت یکی از حرکات معروف و قدیمی است که کاربرد زیادی در بدن سازی هم دارد. در این حرکت تمام اندامهای بدن به کار گرفته می شوند. دیپ اسکوات را نیز یکی دیگر از حرکات موثر برای بیدارسازی و صعود انرژی کندالینی می دانند. 

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی