کد خبر: ۱۴۶۹
۱۴۰۱/۰۷/۰۲ ۲۱:۲۰:۳۹

آپنه خواب چیست؟/ خطر حمله قلبی، گلوکوم، دیابت، سرطان و اختلالات شناختی و رفتاری!

بسیاری از افراد خروپف را شوخی یا چیزی می‌دانند که از آن خجالت می‌کشند. اما خروپف با صدای بلند – به ویژه هنگامی که با خستگی روز همراه است – ممکن است علامت آپنه خواب باشد ، که یک اختلال شایع اما جدی است که در آن تنفس به طور مکرر متوقف می‌شود و این وضعیت غالبا هنگام خواب شروع می‌شود.

اگر به آپنه خواب مبتلا هستید ، احتمالاً از این مکث‌های تنفسی کوتاه که صدها بار در شب اتفاق می‌افتد آگاه نیستید، شما را از ریتم خواب طبیعی خود بیرون می‌آورد.

تمام آنچه شما می‌دانید این است که شما در طول روز احساس نیاز به انرژی ، انرژی روانی شدید ، ذهنی تیز و مثمر ثمر ندارید.

دستگاه‌های تنفسی مانند دستگاه‌های فشار هوا مداوم مثبت (CPAP) و تغییر شیوه زندگی از روش‌های معمول درمان آپنه خواب یا بند آمدن نفس در هنگام خواب هستند.

آپنه خواب غیرقابل تشخیص یا درمان نشده می‌تواند منجر به عوارض جدی مانند حمله قلبی ، گلوکوم ، دیابت ، سرطان و اختلالات شناختی و رفتاری شود.

apne

 انواع آپنه خواب

  آپنه انسدادی خواب شایع‌ترین نوع آپنه خواب است. این وضعیت هنگامی رخ می‌دهد که بافت نرم در قسمت پشت گلو هنگام خواب آرام می‌شود و راه هوایی را مسدود می‌کند و اغلب باعث می‌شود که شما با صدای بلند خروپف کنید.

آپنه مرکزی خواب نوعی آپنه خواب بسیار نادرتر است که سیستم عصبی مرکزی را درگیر می‌کند، و زمانی ایجاد می‌شود که مغز نتواند به عضلات کنترل کننده تنفس بپردازد. افراد مبتلا به آپنه مرکزی خواب به ندرت خروپف می‌کنند.

آپنه خواب پیچیده ترکیبی از آپنه انسدادی خواب و آپنه خواب مرکزی است.

 

آپنه خواب انسدادی 

اگر کسی آپنه خواب داشته باشد ، در صورت وجود شرایط زیر خطر ابتلا به آپنه خواب انسدادی بیشتر است:

اضافه وزن ، مرد ، با سابقه خانوادگی آپنه خواب

در سن بالای ۵۰ سال ، سیگاری ، تحت تأثیر فشار خون بالا قرار دارد

سیاه پوست ، اسپانیایی یا اهل جزایر اقیانوس آرام باشد

شخصی که دارای دور گردن بیشتر از ۱۵/۷۵ اینچ (۴۰ سانتی متر) باشد

  سایر خصوصیات جسمی که شما را در معرض خطر آپنه خواب انسدادی قرار می‌دهد شامل سپتوم انحرافی ، چانه عقب رفته یا لوزه‌ها یا آدنوئیدهای بزرگ شده است.

ممکن است راه هوایی شما در هنگام خواب مسدود یا تنگ شود زیرا عضلات گلو شما تمایل به آرامش بیشتر از حد طبیعی دارند. آلرژی یا سایر شرایط پزشکی که باعث احتقان بینی و انسداد بینی می‌شوند نیز می‌توانند در بروز آپنه خواب نقش داشته باشند.

type-2-diabetes-and-sleep-apnea-RM-722x406

دلایل آپنه خواب مرکزی 

مانند آپنه خواب انسدادی ، آپنه خواب مرکزی در مردان و افراد بالای ۶۵ سال شایع است. با وجود این ، برخلاف آپنه خواب انسدادی ، آپنه خواب مرکزی اغلب با بیماری جدی مانند بیماری قلبی ، سکته مغزی ، بیماری عصبی یا مشکلات ستون فقرات یا آسیب مغز همراه است.

اولین قدم در درمان آپنه خواب مرکزی ، درمان بیماری‌ها و شرایط پزشکی موجود است که باعث ایجاد آن می‌شود. برخی از مبتلایان به آپنه خواب انسدادی هنگام درمان با دستگاه‌های فشار هوای مثبت (PAP) می‌توانند دچار آپنه خواب مرکزی شوند.

sleep-apnea-lafarrerr

علائم و نشانه‌های آپنه خواب 

تشخیص آپنه خواب به تنهایی دشوار است ، زیرا برجسته‌ترین علائم فقط هنگام خواب مشاهده می‌شود. اما می‌توانید با درخواست شریک زندگی در رعایت عادات خواب یا ضبط خود در حین خواب، این مشکل را حل کنید. اگر مکث در هنگام خروپف اتفاق می‌افتد ، و اگر خفگی یا بریده بریده نفس کشیدن هنگام خواب به دنبال مکث‌های تنفسی ایجاد می‌شوند، این‌ها علائم اصلی هشدار دهنده بودن آپنه خواب است.

درمان-اپنه-خواب-1200x438

علائم هشدار دهنده 

تقریباً هر شب خروپف بلند و مزمن دارید

خفگی ، خروپف یا بریده بریده نفس کشیدن در هنگام خواب

مکث در تنفس

بیدار شدن از خواب در شب و احساس کمبود نفس

خواب آلودگی و خستگی روزانه ، مهم نیست که چقدر زمان را در رختخواب بگذرانید

بیدار شدن با دهان خشک یا گلو درد

بی خوابی یا بیداری شبانه، خواب بی قرار یا نامناسب

به طور مکرر در طول شب به دست شویی می‌روید

فراموشی و داشتن مشکل در تمرکز

بد خلقی ، تحریک پذیری یا افسردگی غیر مشخص

سردردهای صبحگاهی

ناتوانی جنسی

آیا مشکل من آپنه خواب است یا فقط یک خروپف ساده است؟

نه هر کس که خروپف می‌کند ، آپنه خواب دارد و نه هرکسی که آپنه خواب دارد ، خروپف می‌کند. بنابراین چگونه تفاوت بین خروپف طبیعی و یک مورد جدی تر مثل آپنه خواب را بیان می‌کنید؟ بزرگ‌ترین علامت داستان این است که در طول روز چه احساسی دارید. خروپف معمولی به همان اندازه که آپنه خواب کیفیت خواب شما را مختل می‌کند، برای خواب شما ایجاد اختلال نمی‌کند. بنابراین کمتر در طول روز از خستگی شدید و خواب آلودگی رنج می‌برید.

در حالت خواب سعی کنید از وضعیت خوابیدن خود فیلم بگیرید یا از شریک خواب خود بخواهید که خروپف شما را بررسی کند، و توجه داشته باشید که چقدر بلند و مکرر است و در طول شب به صورت بریده بریده نفس می‌کشید، حالت خفگی دارید یا با صداهای غیرمعمول دیگر می‌خوابید. حتی اگر آپنه خواب ندارید ، مشکل خروپف می‌تواند در حالت استراحت برای شریک زندگی‌تان مشکل ساز باشد و بر کیفیت خواب و سلامتی شما تأثیر بگذارد.

با این حال ، راه حل‌های مؤثر برای خروپف وجود دارد. آپنه خواب می‌تواند یک اختلال بالقوه جدی باشد ، بنابراین در صورت مشاهده علائم هشدار دهنده ، سریعاً با پزشک تماس بگیرید. تشخیص رسمی آپنه خواب ممکن است نیاز به مراجعه به یک متخصص خواب و انجام آزمایش خواب خانگی یا کلینیکی داشته باشد.

پزشکان برای تشخیص آپنه خواب از مطالعات خواب استفاده می‌کنند. آن‌ها تعداد قسمتهای تنفس آهسته یا متوقف و تعداد حوادث آپنه خواب مرکزی که در یک ساعت شناسایی می‌شوند را ثبت می‌کنند. آن‌ها همچنین تعیین می‌کنند که آیا میزان اکسیژن خون در طی این وقایع پایین تر است یا خیر.

sleep-apnea-vs-snoring-1

خود درمانی 

اگر آپنه خواب شما متوسط تا شدید باشد ، یا شما استراتژیهای خودیاری و تغییر شیوه زندگی را بدون موفقیت امتحان کرده اید ، یک پزشک خواب ممکن است در یافتن یک روش درمانی مؤثر به شما کمک کند. درمان آپنه خواب در موارد اخیر بسیار طولانی بوده است ، بنابراین حتی اگر در گذشته از درمان آپنه خواب ناراضی بودید ، اکنون ممکن است روشی پیدا کنید که برای شما مفید باشد. درمان‌های آپنه خواب مرکزی و پیچیده معمولاً شامل درمان هرگونه بیماری اساسی پزشکی که باعث بروز آپنه ، مانند مشکلات قلب یا اختلال عصبی عضلانی و استفاده از اکسیژن اضافی و دستگاه‌های تنفسی در هنگام خواب است

 

 

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی